spiegel over6tnOmarketing S Rabobank als van de samenleving 'Ontkiemend Zaad': vooroordelen die onder meer door de media in stand gehouden worden. Daarbij weten we gewoon heel weinig over die groepen en al helemaal niet over hoe we die mensen kunnen berei ken." Waarom we deze doelgroep moeten bereiken? "Gewoon omdat ze er zijn en omdat de groep allochtonen in ons land steeds groter wordt. Heel simpel gezegd: er valt geld te halen", legt Martin Hofstede uit. Etnomarketing, het begrip dat staat voor: 'ervoor zorgen dat de allochto ne doelgroep klant bij je wordt', lijkt dus eerder noodzaak dan optie. De Rabobank heeft daarbij een voor sprong op andere banken, vanwege haar coöperatieve structuur. "Als er één bank is die van etnomarketing een succes kan maken, dan is het de Rabobank wel, vanwege de lokale binding.Als we ons concept van coö peratief bankieren kunnen toepassen op de allochtone gemeenschap in Ne derland, dan zijn we spekkopers", zegt Hofstede gedreven. Beeldvorming j_[et berejk:en van de al lochtone doelgroep blijkt niet altijd een gemakkelijke opgave. Eén van de manieren om meer allochtonen in het klantenbestand te krijgen, is het aan stellen van allochtone cliëntadviseurs bij de lokale banken. Vaak blijkt dat goed te werken omdat een 'landge noot' meer vertrouwen krijgt dan ie mand van een andere cultuur. Hoewel het besef wel aanwezig is dat het goed is om je personeel een afspiegeling van de samenleving te laten zijn, zijn we er daarmee nog niet. "Veel is gelegen aan de beeldvor ming over allochtonen", zegt Ruben Gowricharn. "Mensen maken altijd selecties op basis van hun eigen nor men, die cultureel bepaald zijn. Daar zijn heel veel onderzoeken naar ver richt. Een voorbeeld: Een zeker aantal personeelsfunctionarissen moest kie zen tussen een kleurling en een blanke die, behalve huidskleur, in elk opzicht gelijk waren. Maar liefst een derde zei meteen dat hij of zij de blanke per soon zou aannemen. Een derde zei: 'Ik ben niet rascistisch, maar ik neem toch de blanke' en slechts een derde antwoordde dat voor een keuze tus sen deze twee mensen meer informatie nodig was." De Rabobank als spiegel van de samenleving. Dat is het uitgangspunt van het allochtonenbeleid binnen onze organisatie op dit moment."Het perso neel zou een afspiegeling moeten zijn van de mensen in de maatschappij. In bepaalde regio's is dan ook dui delijk sprake van heel veel ongebruikt arbeidspoten tieel" vertelt Piet van Roosmalen. Van Roosmalen is projectmanager bij organisatie- en overlegzaken bij Rabobank Nederland. Binnen die functie houdt hij zich bezig met het allochtonen- en minderhedenbeleid. Tevens vertegenwoordigt hij de Rabobank in een werkgeversorganisatie met als doel allochtonen te laten instromen in het bedrijfsleven door middel van werkervaringsplaatsen. De doelstelling voor 1997 was honderd plaatsen per jaar te creëren. Dat is niet gelukt. Van Roosmalen:"We waren teveel geënt op de kandidaat alleen. Nu hebben we voor een andere benadering gekozen, namelijk niet alleen de kandidaat, maar ook de omgeving begeleiden, met coaches op de werkplek. Hoewel de Ra- bobank nog lang geen afspiegeling is van de kleurrijke bevolking in ons land, is het percentage allochtonen binnen de gehele Rabobankorganisatie sinds 1 januari 1997 al verdubbeld van 0,7 naar 2,35 procent. Bij Rabobank Nederland is het percentage allochtonen sinds 1 janu ari 1997 gestegen van 2,77 naar 7,39 procent." "We gaan heel gericht verder. Dat doen we ten eer ste door een doelgroepenbeleid te voeren. Zo'n negen tig procent van de starters in het MKB is allochtoon, dus moeten er ook meer allochtone relatiebeheerders komen. Daarbij onderhouden we nauwe relaties met de allochtone studentenverenigingen." Investeren Profiteren Multicultureel vliegwiel Leren Ontkiemend zaad is een praktisch boek over etno marketing. Het eerste deel besteedt aandacht aan de situatie van allochtonen in Nederland. Auteur Mar tin Hofstede bespreekt een aantal elementen van marketing en personeelsmanagement in relatie tot etnomarketing. Het boek bevat daarnaast een stap penplan dat zowel profit- als non-profitorganisaties kunnen gebruiken. De basis hierbij is het 'multicultu rele vliegwiel' dat uitgaat van wederzijdse investering en de bereidheid van elkaar te willen leren. Hofstede: "Alleen als je de achtergronden kent kun je elkaar ac cepteren en alleen na acceptatie kan integratie plaatshebben. Dan pas kan er samengewerkt worden zonder dat alleen één groep moet inleveren. Uiteinde lijk ben je dan in de fase van het profiteren terechtgekomen'." Deze manier verschilt van de tra- ditionele aanpak die vooral ge stoeld was op de gedachte dat Integreren Accepteren allochtonen moeten integreren en dus inleveren. De sleutel bij de aanpak van Hofstede is wederkerigheid. Respect voor elkaar en de idee dat beide partijen be reid moeten zijn te investeren waarna beide partijen ook iets te rugkrijgen. Hierin staat de mens centraal met respect voor diens waarden en normen. Het boek ein digt met een aantal praktijkvoor beelden van bedrijven en instellin gen die met succes etnomarketing- activiteiten hebben uitgevoerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 10