Jos: Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 90 procent van onze mensen sterk betrokken is bij het reilen en zeilen van de Rabobank" V*- Peter: "Ik vind dat een goede ont wikkeling. Soms lijken we last te heb ben van een soort underdog-gevoel. Als we onze sterke kant, het coöpera tieve element, beter zouden bevatten, zouden we onze positie met veel meer overtuigingskracht kunnen bevech ten." Ivo: "Dan praat je over het beeld dat wij van onszelf naar de buitenwe reld toe hebben. Kijk je puur naar het zelfvertrouwen van de mensen binnen de organisatie, dan is dat de afgelopen jaren alleen maar gegroeid. Na een dip in 1993 zie je dat mensen weer vertrouwen hebben in de toekomst en ook hun positie op de arbeidsmarkt positiever ervaren." Arbeidsvoorwaarden [os. «£r [s ook zeker tevredenheid over de arbeids voorwaarden, maar toch is die iets minder geworden. In 1992 was nog 95 procent tevreden over zijn arbeids voorwaarden, nu maten we 89 pro cent." Ivo: "Dat lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Mensen worden beïn vloed door wat er om ze heen gebeurt en doordat er op een aantal terreinen moeilijk aan medewerkers te komen is, nemen de salarissen van instromers toe. Met als gevolg dat de zittende mensen gaan klagen." Jan: "Dat kun je wel zeggen, ja. Vroeger was hypotheek-adviseur een 5-functie. Met de stroom mee is dat inmiddels 6 geworden en laatst adver teerde bij ons in de buurt een bank al met 7. Het gevolg is dat zittende men sen ook meer willen, zelfs al hebben ze de laatste tijd meer salarisverho ging gehad dan in jaren." Jos: "Dit is niet iets wat alleen de Rabobank aangaat. Bij een onderzoek kwamen we er achter dat financieel adviseurs die de Rabobank-organisa- tie verlieten er financieel meer op vooruitgingen dan FA's die naar een andere Rabobank overstapten. Geld blijkt zelden de enige reden om over te stappen." Ivo: "Het is ook een maatschappe lijke trend. Zelfs de werkgevers en Frits Bolkestein vinden het inmiddels begrijpelijk dat werknemers willen meeprofiteren van de economische voorspoed." Kosten en baten jQS. «Dat is ook ZOj maar de huidige trend bergt ook het gevaar in zich dat we te gemakkelijk geld uitgeven. Wijffels wees daar al Jos: "Dat we het relatief makkelijk verdienen, daar is niks op tegen, maar ons uitgavenpatroon heeft risico's. Wijffels wees er terecht op dat als de kosten stijgen en de inkomsten plotse ling stagneren, het ineens heel erg hard achteruit kan gaan." Ivo: "Toch denk ik dat je op perso neelsgebied niet aan kostenstijging ontkomt. Op de terreinen waarop wij mensen zoeken, is het aanbod schaars en dus stijgen de prijzen. Het zal in toenemende mate niet alleen moeilijk zijn om goede mensen aan te trekken, maar ook om ze te houden. In de hui dige arbeidsmarkt hebben mensen meer zelfvertrouwen. Dan zijn ze ook kritischer waar het aankomt op hun vooruitzichten voor de toekomst. In stromers zijn niet langer tevreden met een leuke baan alleen, ze willen een compleet pakket, met bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden." Jan: "Het hele plaatje verandert. Enerzijds krijg je steeds meer specia listen binnen. Anderzijds wordt de or ganisatie platter, het aantal bazen wordt zeg maar minder. Wil je die specialisten binnenhouden, dan zul je op in zijn nieuwjaarstoespraak en je vindt het ook terug in Popia. We zijn heel kwaliteitsgericht, maar wegen daarbij nauwelijks de kosten en de baten tegen elkaar af. Ik vind het veelzeggend dat de medewerkers dat via Popia zeggen. Er heerst een sfeer van: 'zolang de klant maar tevreden is, kan het niet op'." Jan: "Ik denk dat die houding ook wordt veroorzaakt door het feit dat we het wel heel erg makkelijk verdie nen, allemaal. Een paar jaar hebben we onder invloed van EDAB overal op geknepen, terwijl er tegelijkertijd geld als water werd verdiend. Dan is het logisch dat daar na enige tijd een reactie op komt. ze groeimogelijkheden moeten bieden binnen hun specialisme." Ivo: "Klopt als een bus. We kennen nu al het geintje dat we tegen mensen zeggen: wat wil je, geld verdienen of leiding geven? Dat is leuk bedoeld, maar niet louter en alleen een grap. De oude stelling dat je alleen veel kunt verdienen als je manager wordt in een organisatie, gaat niet meer op. Een bijkomend verschijnsel is dat de man of vrouw die professionals leidt, zelf ook een professional moet zijn. Anders valt hij of zij binnen de kort ste keren door de mand."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 8