René Daniëls "Daniels is altijd aan het spelen met betekenisgeving. Bepaalde elementen, vormen en thema's keren elke keer weer in verschillende groepen werken terug en krijgen dan een andere betekenis. Zo kan een ovale vorm terug keren in het lichaam van een zwaan, transformeren in Marente Bloemheuvel is conservator bij het Van Ab- bemuseum en mede-organisator van de tentoontstelling over Daniëls. "De gehele kunstgeschiedenis door gaan de interessegebieden van kunstenaars op en neer. Na een periode van strenge, analytische kunst was het zeer opvallend dat René Daniëls aan het eind van de jaren zeventig hele alledaagse en soms bijna kitscherige on derwerpen ging schilderen." samenhangende stroom beelden pje £jnJ_ hovense kunstenaar René Daniëls (1950) kreeg in de jaren tachtig natio nale en internationale bekendheid als schilder. Zijn stormachtige carrière kwam eind 1987 plotseling tot stilstand door een hersenbloeding. Het werk van Daniëls kan worden gezien als reactie op de generatie van Ad Dekkers. Daniëls wilde weer ambachtelijk schilderen. Veel werken van Daniëls be staan uit tenminste twee lagen: de eerste wekt de kijk- lust op, de tweede verraadt iets over de mentaliteit die aan het werk ten grondslag ligt. De werkwijze van het 'beeldend denken', waarin associaties van beelden en woorden een belangrijke rol spelen, werkt deze gelaagd heid in de hand. Het ene beeld komt als het ware uit het andere voort. Het oeuvre van Daniëls kan, gelet op deze manier van werken worden gezien als een intuïtief sa menhangende stroom van beelden. een mossel en even later een skateboard worden. De kwaliteit van het werk schuilt in het speelse, dubbelzinnige karakter ervan. De toeschouwer wordt elke keer weer op het verkeerde been gezet." De publicatie bij deze tentoonstelling wordt een stan daardwerk van bijna 200 pagina's met heel veel kleurenaf beeldingen. De monografie verschijnt ook in het Duits en Engels. Bloemheuvel: "We hebben verschillende schrijvers gevraagd hun visie te geven op René Daniëls. Met deze vi sies willen we het onderzoek naar het werk een nieuwe im puls geven. Het boek biedt voor mensen die het werk van Daniëls niet kennen een chronologisch overzicht van zijn werk." 'Een visie op kunst presenteren' willen met het 100-jarig bestaan een visie op kunst presenteren. De Rabobank houdt zich al jaren bezig met kunst en dat wil len we bij het jubileum natuurlijk extra belichten"zegt Marieke van Schijndel, hoofd kunstzaken Rabobank Ne derland over de betrokkenheid van de bank bij de exposi ties."Bovendien markeren kunst en cultuuruitingen altijd al bijzondere gebeurtenissen in de samenleving. Ze ver hogen ons welzijn. Als Rabobank richten wij ons op het verbeteren van het welzijn van onze klanten. Het mede mogelijk maken en betekenis geven aan deze bijzondere tentoonstellingen levert een bijdrage aan het welzijn. Zeker vanuit de invalshoek om deze kunst aan een breder publiek te presenteren." Zowel lokaal als nationaal en internationaal is de Ra bobank inmiddels bij de kunstwereld betrokken. Lokale banken leggen collecties aan, sponsoren kunstroutes, or ganiseren exposities en geven opdrachten aan beeldend kunstenaars. De Rabobank sponsorde de internationaal vermaarde Vermeertentoonstelling in 1996 en sponsort de Prix de Rome, de oudste prijs voor jonge kunstenaars. Rabobank Nederland breidt sinds 1984 op deskundige en eigenzinnige wijze haar collectie verder uit. Zij richt zich daarbij op kunst van de jongste drie generaties Neder landse kunstenaars. Van Schijndel:"We willen de visies en kunstopvattingen van deze generaties kunstenaars zowel binnen als buiten de bank introduceren. Het sponsoren van deze drie tentoonstellingen past daar heel goed in." De Rabobank heeft zelf het initiatief genomen tot sa menwerking met drie belangwekkende Nederlandse musea. Zij heeft ze gevraagd met een voorstel te komen dat is gebaseerd op de karakteristiek van de eigen muse umcollectie en waarin de Nederlandse moderne en he dendaagse kunst centraal staat. De Rabobank wil een breder publiek erbij betrekken en betekenis en verdie ping geven aan de identiteit van de Nederlandse kunst van de jongste drie generaties. Van Schijndel:"Het bijzon dere is dat ieder museum met een kunstenaar is gekomen uit elkaar opeenvolgende generaties. Deze kunstenaars tonen aspecten van onze visuele identiteit, waarbij de jongere generatie weer reageert op het werk van eerdere generaties. Maar bovenal demonstreren zij hun eigenzin nigheid, dwars tegen het gebruikelijke in."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 4