René Daniëls
"Daniels is altijd aan het spelen met betekenisgeving.
Bepaalde elementen, vormen en thema's keren elke keer
weer in verschillende groepen werken terug en krijgen
dan een andere betekenis. Zo kan een ovale vorm terug
keren in het lichaam van een zwaan, transformeren in
Marente Bloemheuvel is conservator bij het Van Ab-
bemuseum en mede-organisator van de tentoontstelling
over Daniëls. "De gehele kunstgeschiedenis door gaan
de interessegebieden van kunstenaars op en neer. Na
een periode van strenge, analytische kunst was het zeer
opvallend dat René Daniëls aan het eind van de jaren
zeventig hele alledaagse en soms bijna kitscherige on
derwerpen ging schilderen."
samenhangende stroom beelden pje £jnJ_
hovense kunstenaar René Daniëls
(1950) kreeg in de jaren tachtig natio
nale en internationale bekendheid als
schilder. Zijn stormachtige carrière kwam eind 1987
plotseling tot stilstand door een hersenbloeding.
Het werk van Daniëls kan worden gezien als reactie
op de generatie van Ad Dekkers. Daniëls wilde weer
ambachtelijk schilderen. Veel werken van Daniëls be
staan uit tenminste twee lagen: de eerste wekt de kijk-
lust op, de tweede verraadt iets over de mentaliteit die
aan het werk ten grondslag ligt. De werkwijze van het
'beeldend denken', waarin associaties van beelden en
woorden een belangrijke rol spelen, werkt deze gelaagd
heid in de hand. Het ene beeld komt als het ware uit het
andere voort. Het oeuvre van Daniëls kan, gelet op deze
manier van werken worden gezien als een intuïtief sa
menhangende stroom van beelden.
een mossel en even later een skateboard
worden. De kwaliteit van het werk schuilt
in het speelse, dubbelzinnige karakter
ervan. De toeschouwer wordt elke keer
weer op het verkeerde been gezet."
De publicatie bij deze tentoonstelling wordt een stan
daardwerk van bijna 200 pagina's met heel veel kleurenaf
beeldingen. De monografie verschijnt ook in het Duits en
Engels. Bloemheuvel: "We hebben verschillende schrijvers
gevraagd hun visie te geven op René Daniëls. Met deze vi
sies willen we het onderzoek naar het werk een nieuwe im
puls geven. Het boek biedt voor mensen die het werk van
Daniëls niet kennen een chronologisch overzicht van zijn
werk."
'Een visie op kunst presenteren' willen met
het 100-jarig bestaan een visie op kunst presenteren. De
Rabobank houdt zich al jaren bezig met kunst en dat wil
len we bij het jubileum natuurlijk extra belichten"zegt
Marieke van Schijndel, hoofd kunstzaken Rabobank Ne
derland over de betrokkenheid van de bank bij de exposi
ties."Bovendien markeren kunst en cultuuruitingen altijd
al bijzondere gebeurtenissen in de samenleving. Ze ver
hogen ons welzijn. Als Rabobank richten wij ons op het
verbeteren van het welzijn van onze klanten. Het mede
mogelijk maken en betekenis geven aan deze bijzondere
tentoonstellingen levert een bijdrage aan het welzijn.
Zeker vanuit de invalshoek om deze kunst aan een breder
publiek te presenteren."
Zowel lokaal als nationaal en internationaal is de Ra
bobank inmiddels bij de kunstwereld betrokken. Lokale
banken leggen collecties aan, sponsoren kunstroutes, or
ganiseren exposities en geven opdrachten aan beeldend
kunstenaars. De Rabobank sponsorde de internationaal
vermaarde Vermeertentoonstelling in 1996 en sponsort
de Prix de Rome, de oudste prijs voor jonge kunstenaars.
Rabobank Nederland breidt sinds 1984 op deskundige en
eigenzinnige wijze haar collectie verder uit. Zij richt zich
daarbij op kunst van de jongste drie generaties Neder
landse kunstenaars. Van Schijndel:"We willen de visies en
kunstopvattingen van deze generaties kunstenaars zowel
binnen als buiten de bank introduceren. Het sponsoren
van deze drie tentoonstellingen past daar heel goed in."
De Rabobank heeft zelf het initiatief genomen tot sa
menwerking met drie belangwekkende Nederlandse
musea. Zij heeft ze gevraagd met een voorstel te komen
dat is gebaseerd op de karakteristiek van de eigen muse
umcollectie en waarin de Nederlandse moderne en he
dendaagse kunst centraal staat. De Rabobank wil een
breder publiek erbij betrekken en betekenis en verdie
ping geven aan de identiteit van de Nederlandse kunst
van de jongste drie generaties. Van Schijndel:"Het bijzon
dere is dat ieder museum met een kunstenaar is gekomen
uit elkaar opeenvolgende generaties. Deze kunstenaars
tonen aspecten van onze visuele identiteit, waarbij de
jongere generatie weer reageert op het werk van eerdere
generaties. Maar bovenal demonstreren zij hun eigenzin
nigheid, dwars tegen het gebruikelijke in."