Ad Dekkers
Onder de uitdagend klinkende noemer 'Noem 't: eigenwijs' hebben dit jaar drie ten
toonstellingen over Nederlandse hedendaagse kunst plaats in Eindhoven, Amsterdam en
Groningen. Resultaat van een uniek samenspel tussen de musea, de lokale Rabobanken
in de regio's rond de musea en Rabobank Nederland. De Rabobank is hoofdsponsor
van het drieluik dat in het kader van het honderdjarig bestaan is samengesteld.
Noem 't: e
ressant en daarom hebben we ervoor
gekozen hem centraal te stellen in
deze tentoonstelling."
In de achttien zalen en kabinetten
op de eerste verdieping van het Stede
lijk zullen naast zo'n 50 werken van
Dekkers ook werken komen te han
gen van onder meer Jan Dibbets,
Theo van Doesburg, Peter Struycken,
Jan Schoonhoven en buitenlandse
kunstenaars die dikwijls ook tot de
vriendenkring van Dekkers behoor
den. Keers: "Vier of zes zalen zullen
uitsluitend zijn gewijd aan Dekkers.
Het is niet de bedoeling zijn werk te
vermengen met dat van de anderen."
Toch komen tussen de reliëfs van
Dekkers ook andere werken te han
gen. Keers: "Om het publiek een his
torische inleiding te geven, proberen
we enkele belangrijke bruiklenen te
krijgen van Mondriaan, Picasso en
Braque. Tenslotte is het werk van
Dekkers uit dat gedachtegoed voort
gekomen. Bovendien willen we zijn
werk confronteren met die grote wer
ken, om de grootsheid van Dekkers'
werk te benadrukken."
Oostveen
door
Mariëlle
e tentoonstellingen
geven, weliswaar niet
chronologisch, een
overzicht van de Nederlandse
kunst vanaf 1960 tot nu. Het
Van Abbemuseum in Eindho
ven opent de reeks met een
overzichtstentoonstelling van
René Daniels, het Stedelijk
Museum te Amsterdam toont
werk van de 'oudste' generatie
uit de jaren '60 en '70. Het
Groninger Museum toont
werk van computerkunstenaar
Micha Klein. De overkoepe
lende publiciteitscampagne
onder de verbindende titel
'Noem 't: eigenwijs' moet de
rode draden die door de expo
sities lopen duidelijk maken.
helderheid en volharding pjet jlart yan
de tentoonstelling in het Stedelijk Mu
seum is een retrospectieve presentatie
van het werk van Ad Dekkers. Hij
nam door zijn helderheid en volhar
ding een morele po
sitie in voor veel an
dere kunstenaars.
Daarnaast zullen
werken van Neder
landse tijdgenoten
en internationale
contacten van Dek
kers te zien zijn.
Dekkers was nog maar 35
toen hij op 27 februari 1974
stierf. Hij behoorde tot de gene
ratie die verantwoordelijk was
voor de tweede grote stap in de
abstracte kunst in Nederland.
Na het kleurrijke geweld van Cobra,
kwam eind jaren vijftig, begin jaren
zestig, opnieuw de stille uitgewogen
reflectie op problemen van vorm,
licht, proportie en materiaal naar
voren. Het werk van
Dekkers is geome
trisch abstract en
wordt in de loop der
jaren steeds minima-
Ier doordat er steeds
minder ingrepen wor
den gepleegd. Dek
kers maakte vooral
witte reliëfs van hout en polyester.
Frits Keers, conservator bij het Ste
delijk Museum in Amsterdam: "Dek
kers heeft een heel oorspronkelijke
bijdrage geleverd aan de abstracte
kunst. We vinden hem nog steeds inte-