Ad Dekkers Onder de uitdagend klinkende noemer 'Noem 't: eigenwijs' hebben dit jaar drie ten toonstellingen over Nederlandse hedendaagse kunst plaats in Eindhoven, Amsterdam en Groningen. Resultaat van een uniek samenspel tussen de musea, de lokale Rabobanken in de regio's rond de musea en Rabobank Nederland. De Rabobank is hoofdsponsor van het drieluik dat in het kader van het honderdjarig bestaan is samengesteld. Noem 't: e ressant en daarom hebben we ervoor gekozen hem centraal te stellen in deze tentoonstelling." In de achttien zalen en kabinetten op de eerste verdieping van het Stede lijk zullen naast zo'n 50 werken van Dekkers ook werken komen te han gen van onder meer Jan Dibbets, Theo van Doesburg, Peter Struycken, Jan Schoonhoven en buitenlandse kunstenaars die dikwijls ook tot de vriendenkring van Dekkers behoor den. Keers: "Vier of zes zalen zullen uitsluitend zijn gewijd aan Dekkers. Het is niet de bedoeling zijn werk te vermengen met dat van de anderen." Toch komen tussen de reliëfs van Dekkers ook andere werken te han gen. Keers: "Om het publiek een his torische inleiding te geven, proberen we enkele belangrijke bruiklenen te krijgen van Mondriaan, Picasso en Braque. Tenslotte is het werk van Dekkers uit dat gedachtegoed voort gekomen. Bovendien willen we zijn werk confronteren met die grote wer ken, om de grootsheid van Dekkers' werk te benadrukken." Oostveen door Mariëlle e tentoonstellingen geven, weliswaar niet chronologisch, een overzicht van de Nederlandse kunst vanaf 1960 tot nu. Het Van Abbemuseum in Eindho ven opent de reeks met een overzichtstentoonstelling van René Daniels, het Stedelijk Museum te Amsterdam toont werk van de 'oudste' generatie uit de jaren '60 en '70. Het Groninger Museum toont werk van computerkunstenaar Micha Klein. De overkoepe lende publiciteitscampagne onder de verbindende titel 'Noem 't: eigenwijs' moet de rode draden die door de expo sities lopen duidelijk maken. helderheid en volharding pjet jlart yan de tentoonstelling in het Stedelijk Mu seum is een retrospectieve presentatie van het werk van Ad Dekkers. Hij nam door zijn helderheid en volhar ding een morele po sitie in voor veel an dere kunstenaars. Daarnaast zullen werken van Neder landse tijdgenoten en internationale contacten van Dek kers te zien zijn. Dekkers was nog maar 35 toen hij op 27 februari 1974 stierf. Hij behoorde tot de gene ratie die verantwoordelijk was voor de tweede grote stap in de abstracte kunst in Nederland. Na het kleurrijke geweld van Cobra, kwam eind jaren vijftig, begin jaren zestig, opnieuw de stille uitgewogen reflectie op problemen van vorm, licht, proportie en materiaal naar voren. Het werk van Dekkers is geome trisch abstract en wordt in de loop der jaren steeds minima- Ier doordat er steeds minder ingrepen wor den gepleegd. Dek kers maakte vooral witte reliëfs van hout en polyester. Frits Keers, conservator bij het Ste delijk Museum in Amsterdam: "Dek kers heeft een heel oorspronkelijke bijdrage geleverd aan de abstracte kunst. We vinden hem nog steeds inte-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 3