Dehypotheekadviseur Rabobank Jans Duit (29) is sinds april vorig jaar hypo theekadviseur van de Rabobank Veendam. "Wil je een groter aandeel in de hypothekenmarkt dan red je het niet met een negen tot vijf mentaliteit" zo vindt hij. Duit is de enige full time hypotheekadviseur bij de Groningse bank. Hij vormt samen met een commerciële binnendienstmedewerker, een beleggings adviseur en een financieel adviseur het segment Financieel Advies. 'Ik laat de klant f niet meer los, ga met ze mee 't huis bezichtigen f mee naar de notaris en regel de verzekeringen' Jans Duit 29 Martine, medewerker commerciële binnendienst Ahrend kantoorinrichting Hockey, voetbal, bezoeken van de ondernemerssoos van de BV Veendam, paardensport door Mariëlle Oostveen "I k kom oorspronkelijk uit de makelaardij. Mijn vader heeft een NVM-makelaarskantoor. Ik wilde heel graag bij een bank wer ken, omdat ik denk dat een bank ongelofelijke kansen heeft in de hypothekenmarkt. Maar een bank, of het nou onze bank is, een andere Rabobank of een concurrentbank, heeft een afwachtende houding. Make laars bevinden zich veel op de weg. Die zien en horen alles in netwerken. Een kantoormedewerker begint 's morgens om negen uur en trekt om vijf uur de deur dicht. Dat is voor een hypotheekadviseur niet de juiste werk houding. Als ik iets opvang, dan ga ik er zo snel mogelijk achteraan." persoonlijk benaderd. Dat was niet zo gebruikelijk, want ik heb er zelfs de plaatselijke krant mee gehaald. Nu heeft een andere woningbouwvereni ging die ook huurwoningen aan de zittende huurders wil verkopen ons al direct benaderd om de huurders te begeleiden." "A "Z aterdag 21 maart houden we open huis. Via advertenties in plaatselijke kranten hopen we geïnteresseerden naar ons toe te trekken. De bankhal wordt verbouwd tot tuincentrum. De balies worden van een grasmat voorzien. We richten ons deze keer helemaal op de oversluiters. Het is belang rijk om die groep in beeld te hebben. Daar verliezen we klanten. "D Is een klant bij mij binnenkomt, omdat hij een bepaald huis op het oog heeft, bereken ik eerst wat hij maximaal kan lenen. Welke lasten horen daarbij? Dat is de basis. In dat eer ste gesprek komt alles op tafel. Ik inventariseer de wensen en stel een plan op. De klant krijgt weer een uitnodiging om dat plan te be spreken. Als een klant binnenkomt voor een hypotheek is het, zo heb ik begrepen, niet gebruikelijk dat de adviseur ook begint over de voorlopige koopakte, over het eigen domsbewijs, over kadastrale gegevens en over de woning op zich. Ik doe het om die hypotheek binnen te halen en de klant aan me te binden. Ik laat die mensen vervolgens niet meer los. Vaak ga ik ook mee om de woning te bezichti gen. Als de handtekening is gezet, ga ik mee naar de nota ris en worden de verzekeringen nog geregeld." e klant krijgt een aantrekkelijk aanbod van een assurantietussenpersoon en zwicht daarvoor. Maar vaak vergeet hij dat daar extra kosten aan zijn verbonden. Zo moet hij de tussenpersoon apart afsluitkosten betalen, opnieuw naar de notaris, taxatiekosten en een stukje boeterente betalen. Die klant is dan f 10.000,- verder. De assurantietussenpersoon zal daarmee niet te koop lopen. Als er een aflosnota bij de binnendienst passeert, zit ik dezelfde avond nog bij die mensen om ze van die extra kos ten op de hoogte te brengen." "O "E en woningbouwvereniging hier in Veendam heeft vorig jaar een aantal huurwoningen aan de zittende huurders ver kocht. Daar kwam ik via via achter. Ik heb al die mensen p de landelijke training in februari hoorde ik dat er eigenlijk te weinig verzekeringen bij een hypotheek worden afgesloten. Dat verbaast me. In het begin bespreek je alles wat er komt kij ken bij het kopen van een huis. Daar horen de verzekerin gen bij. Die parkeer ik dan even om er in een later stadium op terug te komen. Bij negen van de tien hypotheken die ik sluit, verkoop ik ook de opstalverzekering, de inboedelverzekering en de aansprakelijkheidsverze kering. Want als het advies voor de hypotheek goed is geweest, heb je de klant aan je gebonden. Hij verwacht dan een totaaladvies en wil ook graag de verzekeringen bij je hebben. Met de AUes-in-één Polis is dat heel gemakkelijk."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 20