"Je vraagt een bakker toch ook niet aan welk brood hij nou het meeste overhoudt" Veel geldverschaffers geven bo vendien een bonus als bemidde laars een bepaalde omzet halen. De klant krijgt daarom niet het beste advies, maar het advies dat de bemiddelaar de grootste pro visie oplevert." Met alle gevolgen van dien. Nijhof: "Omdat de provisie voor bijvoorbeeld een beleggingshy potheek doorgaans hoger is dan die voor een annuïteitenhypo theek, deinzen veel bemiddelaars er niet voor terug de klant een beleggingshypotheek te verko pen. Maar voor onbemiddelde klanten die van beleggen geen kaas hebben gegeten kan de be leggingshypotheek uiterst nadeli ge gevolgen hebben. Daar wordt de klant natuurlijk niets over verteld." Te hoge hypotheken Andere uit wassen waarover Nijhof zich druk kan maken, zijn de toren hoge hypotheken die worden verstrekt ("soms tot wel zes keer het bruto-jaarinkomen") en de misleidende advertenties van ad viseurs waarin de meest fantasti sche aanbiedingen worden ge daan. "De aanbiedingen betref fen bijna altijd leningen met kortlopende vaste rente, meestal niet langer dan één jaar. Dat staat er echter nooit duidelijk bij vermeld. Als het al is vermeld, dan is dat in zeer kleine letter tjes." Voor adviseurs met goede be doelingen wordt het volgens Nij hof steeds moeilijker om op te boksen tegen de vaak agressieve handelwijze van premiejagers. Namens de Vereniging Eigen Huis pleit hij dan ook voor het inzichtelijk maken van de provi sieregeling. Daarnaast breekt hij regelmatig een lans voor het in stellen van een keurmerk voor bemiddelaars en het aanscherpen van de gedragscode Hypothecai re Financieringen. Het Contactorgaan Hypothe cair Financiers, een overlegor gaan waarin nagenoeg alle hypo theekverstrekkers zijn vertegen woordigd, is vooralsnog een bijvoorbeeld 6% wordt gehan teerd. Dit betekent dat er, ook al wordt een eenjarige hypotheek verstrekt tegen een rente van 4,5%, ook wordt uitgerekend wat de lasten zijn bij een rente van 6%. Daarnaast vinden we dat moet worden aangegeven wat de consequenties zijn van een hypotheekrente die 2% of 4% hoger ligt dan die op het moment van afsluiten. Zo komt de klant niet gauw voor onver wachte en vervelende verrassin gen te staan. Overigens, wij waren ook één van de eerste par tijen die een verzekering tegen de financiële consequenties van ziekte en werkloosheid als pro duct zijn gaan voeren." Van Lange is blij dat de ande re geldverstrekkers de Rabobank zijn gevolgd in het certificeren van de adviseurs en het aan scherpen van de gedragscode, maar onderstreept dat de Rabo bank verdergaat waar anderen ophouden. "Want de Rabobank wil de partij zijn waarbij de klant het beste advies krijgt. Dat betekent dat de eisen die wij aan ons intern certificaat stellen naar van adviseurs toetsbaar en aan toonbaar te maken, kunnen we in de markt het kaf van het koren scheiden. Bovendien biedt het certificaat de consument ze kerheid over de kennis en be trouwbaarheid van de hypothee kadviseurs." Midden vorig jaar introdu ceerde de Rabobank een aanvul ling op de gedragscode voor hy pothecaire financieringen. Mede door deze aansporing overlegt het Contactorgaan Hypothecair Financiers nu ook met de Consu- we duidelijk dat we de klant goed willen voorlichten over de gevolgen die zijn hypotheek kan meebrengen. Om te voorkomen dat mensen zich rijk gaan reke nen, zijn we de richting opge gaan van een standaardbereke ning voor de hypotheeklasten, waarbij altijd een toetsrente van alle waarschijnlijkheid hoger zullen liggen dan de eisen die gelden voor het externe certifi caat. Het is onze natuurlijke rol dat wij ons meer dan andere partijen laten leiden door de be hoeften en wensen van onze klanten." tegenstander van het openbaar maken van de provisies. "Je vraagt een bakker toch ook niet aan welk brood hij nou het meeste overhoudt", grapt Bart de Nie van het Contactorgaan. En serieus: "Het lijkt wel zo dat er openheid ontstaat als de pro visies openbaar zijn, maar die openheid is slechts ogenschijn lijk. Want als de klant weet dat zijn adviseur van bank A één procent provisie krijgt en van bank B twee, dan kan hij daaruit allerlei conclusies trekken. Maar of die wetenschap er ook toe leidt dat de klant een beter ad vies krijgt, dat vraag ik me af. Openbaarheid van provisies zegt immers niets over de vakbe kwaamheid van de adviseurs. En die is veel belangrijker voor de consument." Het contactor gaan ziet daarom wel heil in de cer tificering van hy potheekadviseurs, iets waarmee de Rabobank al een start maakte. De Nie: "Door de vakbekwaamheid mentenbond en de Vereniging Eigen Huis over de aanscherping van de Gedragscode Hypothecai re Financieringen. Daarin willen de partijen tot afspraken komen om de mensen duidelijk te maken wat de financiële gevol gen van beslissingen zijn. De Nie: "Het is belangrijk om de klant te wijzen op eventuele risico's. De klant gaat immers een langjarige verplichting aan voor een groot bedrag met een bijbehorende rente. Maar na die rentevaste periode van vijf of tien jaar kan die rente anders zijn. Daarom is het belangrijk dat de hypotheekverstrekker een objectief beeld schetst." Standaardberekening j-je Rab0_ bank is daarmee al een eindje op weg. Van Lange: "Halverwege vorig jaar hebben we als eerste en enige partij de gedragsco de aange scherpt. Daarmee maakten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 19