Crediet Bezetting uit- en instroom Rabobankorganisatie tot een brede internationale fi nanciële dienstverlener. Ons imago loopt daar nog een beetje achteraan en dat speelt ons par ten bij de werving." Toptalent op universiteiten en hogescholen denkt bij de Rabo- groep niet dat gedegen, brede loopbaanperspectief te vinden dat je associeert met Philips en Unilever en de ABN Amro. Kwantes: "Willen wij de top interesseren, dan zullen we ons niet afzonderlijk moeten presente ren, als Rabobank International of De Lage Landen of Interpolis of Robeco. We moeten als groep naar voren treden, samenwer ken. Des te belangrijker nu op de arbeidsmarkt sprake is van een toenemende krapte. Je kunt ge rust zeggen dat de strijd om het schaarse toptalent is losgebar sten." Spoorzoeken Hoe kom je op het spoor van het talent dat al in huis is en hoe bied je dit de kans door te stromen naar interessante posities elders in de Rabogroep. Kwantes: "Die doorstroming verloopt nu moeizaam. Dat geldt niet zozeer binnen de lokale ban ken als wel tussen de lokale ban ken en andere bedrijfsonderdelen en tussen die bedrijfsonderdelen onderling. Dat hangt én samen met de toenemende instroom van jonge, hoog opgeleide krachten én met de groei van de Rabo groep als geheel. Waar we naar toe moeten, is een gemeenschap pelijk beleid op concernniveau zodat talent herkend wordt en kan doorstromen." Lukt dit niet, dan voorziet Kwantes problemen. "Je moet een loopbaanperspectief kunnen Bezetting per ultimo van het jaar Externe instroom gedurende het jaar Externe uitstroom gedurende het jaar bieden en waar je dat achterwe ge laat, zullen de talenten je or ganisatie verlaten." Momenteel wordt gewerkt aan het ontwik kelen van een potentieelscan die het zowel de medewerker als het bedrijfsonderdeel mogelijk moet maken de kwaliteiten van de be trokken persoon zichtbaar te maken. Kwantes wijst óók op het belang van de loopbaanpa den en -domeinen waarover Lö- ring al iets zei - dé manier om ta lenten in een ogenschijnlijk on overzichtelijk concern als de Rabogroep perspectief te bieden. Meer samenwerking tussen ma- nagement-ontwikkeling (MO) en de diverse personeel-en-organisa- tie afdelingen (P&O) is een ander vereiste. 0 Zoals vorige keer beloofd deze maal een column van de hand van Aad Stofre gen (ps. ArispoteleS). Aad (Rabobank Midden-West- land)schrijft al ruim zes jaar columns. Aanvankelijk alleen in het personeels blad, maar inmiddels ook in het cliëntenblad 'Per Saldo' van zijn bank. En, loopt de actie 'Verbeterd krediet op de betaalrekening' al een beetje bij u? Bij mij heeft wel de hardnekkige gedachte postgevat, dat men bij de ver betering eerder de positie van de bank dan die van de klant op het oog had. De actie is im mers hard nodig sinds de mo derne techniek het kweken van onge oorloofde debetstanden welhaast onmo gelijk heeft gemaakt. Het is nog niet zo gek lang geleden, dat het accorderen van een roodstand onderworpen was aan een soort handje klap tussen balie-employé en klant. De fijne neus van de eerste, samen met een stuk door ervaring opgebouwde mensenkennis, stond meestal wel garant voor een harmonieus va-et-vient der pegulanten. Dat daarbij het tonnetje voor de notaris wat soepeler geregeld werd dan de snip voor de schlemiel, een kniesoor die daar op let. Niettemin konden we het niet nalaten om de mensheid goed de zon digheid van haar gedrag in te peperen door steevast over ONgeoor- loofde debetstanden te spreken, waarmee tevens het doorberekenen van de hoogst mogelijke debetrente gelegitimeerd was. Een ongeoor loofde debetstand werd niet voor niets de meest rendabele uitzetting genoemd. De flappentappers en betaalautomaten hebben echter danig roet in het eten gegooid. Tot onze ontzetting moes ten we constateren, dat deze verworvenheden der techniek een keihard 'neen' laten horen als het saldo tot een voor bits en bytes onaanvaardbaar niveau is gedaald. Waar een zoetgevooisde bede aan de balie-employé het leven nog een weekje wist te rekken, geeft de automaat meedogen loos de pin op de neus. Helaas zette de bank zichzelf daarmee ook danig in haar hemd, want het was afgelopen met de lucratieve ongeoorloofde debetstanden. Een weg terug was er niet meer. Met de opmars van de computer verdween ook het Fingerspitzengefühl, dat groeit tijdens langdurig cliëntencontact. De mensen die dat hadden, werden zwanger, zijn met de VUT gestuurd of zitten gezellig in een verbredingsgroep. De slogan 'hoe leger de hal, hoe voller de knip' ging dus heel even niet meer op. Als de voortekenen ons niet bedriegen, zijn er zelfs geldautomaten in ontwikkeling, die kunnen functioneren door middel van gezichts- en stemherkenning. Dan zijn we dus weer terug bij af, bij de oude vertrouwde balie-employé. Die herkende immers ook de klant op z'n goeie gezicht en telde de centen netjes uit. Je kunt je echter afvragen hoeveel van hen er aan het werk hadden kunnen blijven van de ont wikkelingskosten van deze gedigitaliseerde surrogaatcharme. ArispoteleS

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 12