'Loopbaanontwikeling onderdeel van ont wikkeling van mensen' 'Blijven ontwikkelen' 'Rails' "De nieuwste trend is daarom het gebruik van infor matietechnologie. Wij hebben binnen de Rabowebsite een aparte site geopend: 'Rails'. Dat staat voor Rabo Interactieve Loopbaan Site. Daarop gaan wij alle mogelijke informatie over de arbeidsmarkt aanbieden. Deze maand beginnen we een vacatu rebank en later dit jaar volgen dan andere modules zoals func tieprofielen, opleidingsplanners, testprogramma's en mogelijkhe den om via e-mail te reageren, op een vacature bijvoorbeeld. Het belangrijkste voordeel schuilt erin dat mensen óp hun werkplek en zonder een groot beroep te doen op hun omgeving aan de gang kunnen." In Rails komen ook zoge noemde loopbaanpaden en loop baandomeinen die het medewer kers mogelijk maken zich bij wijze van spreken tot in alle uit hoeken van de Rabogroep te oriënteren. Löring: "Stel, je bent financieel adviseur bij een lokale bank. Welke mogelijkheden lig gen er dan elders voor je, bij De Lage Landen, bij Interpolis, noem maar op. Wij hebben een raster gemaakt van functies die bij elkaar horen en zo natuurlij ke loopbaanpaden uitgestippeld. Daardoor wordt het makkelijk een antwoord te vinden op vra gen als: 'waar sta ik, wat is mijn omgeving en waar ligt voor mij toekomst?' Competentieprofie len geven aan wat de eisen zijn om een bepaalde functie te kun nen vervullen. En vervolgens kun je via assessments, eventu eel zelf-assessments, nagaan welke kwaliteiten je nog moet verwerven om voor de gewenste functie in aanmerking te komen." Toptalent interesseren p)at js g|e kant van de medewerker. Maar Rails laat onverlet dat het HRM-beleid hoger op de agenda moet van het management. "Inderdaad", zegt Löring, "en één van de plannen voor ko mend jaar is dan ook workshops geven voor managers van lokale banken. Want managen van loopbaanbegeleiding moet een logisch onderdeel van de be drijfsvoering zijn." Dat manage ment is zelf ook onderwerp van een loopbaanbegeleidingsbeleid, talent scouting talent develop- ment genoemd. Kwantes: "Als Rabogroep moeten wij ervoor zorgen nu en in de toekomst vol doende potentieel in huis te heb ben om de sleutelposities te kun nen bezetten. Dat is des te be langrijker omdat we in de afgelopen jaren zijn uitgegroeid "Jazeker is er behoefte aan loopbaanont wikkeling maar meer als onderdeel van een beleid dat in zijn totaliteit is gericht op ont wikkeling van mensen. In een tijdperk waar in we onze producten steeds sneller moeten aanpassen aan een veranderende omgeving - maatschappij, wetgeving, toenemende concurrentie als gevolg van onder meer glo balisering - is succes voor verzekeraars niet meer evenredig aan polissen verkopen." De visie van Jan Klinckenberg, directeur sociaal beleid van Interpolis. "Succes wordt meer en meer bepaald door service met een hoge klantwaarde. In terpolis heeft grote ambities. Willen wij die echt waarmaken, dan zullen we daar de mensen met de juiste kwaliteiten voor in huis moeten hebben, nu en in de toekomst. De snelle veranderingen in de omgeving en de verkrappende arbeidsmarkt maken het daarom noodzakelijk een ontwikkelingsge richt beleid te voeren. Dat is in het belang van de medewerker en van Interpolis." Inzetbaarheid Om het ontwikkelingsgericht beleid ge stalte te geven, zijn onder meer de Interpolis Performance Cyclus (IPC) ontwikkeld en be leid om te werken aan de loopbaanontwikke ling van de medewerker. IPC richt zich op de inzetbaarheid van de medewerkers nü ter wijl het loopbaanontwikkelingsbeleid zich richt op de inzetbaarheid in de toekomst. Annemieke Doornkamp, adviseur perso- neelsontwikkeling:"Wij hebben de zeven honderd verschillende functies binnen Inter polis ingedeeld in twaalf clusters van func ties die qua aard van het werkproces vergelijkbaar zijn. Per cluster hebben we be paald welk gedrag (waaraan kennis, vaar digheden en houding ten grondslag liggen) nodig is om dergelijke functies succesvol te kunnen uitoefenen. Dit zijn de competen ties. Vier competenties komen voor in alle functieclusters. In deze vier - klantgericht heid, loyaliteit, samenwerking en initiatief - ligt een koppeling met het mission state mentvan Interpolis." Waarom gedrag ontwikkelen - het gaat toch om de resultaten? Doornkamp:"IPC richt zich op beide as pecten. Het ontwikkelen van gedrag c.q. competenties is van cruciaal belang om de beoogde prestaties te kunnen leveren." De IPC is een jaarcyclus waarin leidinggevende en medewerker samen afspraken maken over de gewenste resultaten voor dit jaar en de competenties waaraan de medewerker gaat werken. Gedurende het jaar hebben verscheidene coachingsgesprekken plaats. Aan het eind van het jaar heeft een beoorde ling plaats waaraan een beloning is gekop peld. Met name door te werken aan de com petenties geeft de medewerker vorm aan zijn persoonlijke ontwikkeling in zijn huidi ge functie. Ontwikkelplan Om te werken aan de inzetbaarheid in de toekomst krijgen medewerkers als hulpmid del een zelfassessment aangereikt waarmee zij antwoord kunnen krijgen op vragen als: 'wat voor soort werk wil ik in de toekomst doen','waar liggen mijn kwaliteiten en waar moet ik aan werken om mijn ambities waar te maken'. Vervolgens gaan medewerkers en leidinggevenden samen aan tafel om te be zien hoe individuele aspiraties en bedrijfs belangen op elkaar kunnen worden afge stemd. Ze spreken een ontwikkelrichting af waarna de medewerker zelf een ontwikkel plan maakt dat hij afstemt met de leiding gevende en vervolgens zelf uitvoert. Doornkamp:"ln het zelf-assessment krijgt de medewerker de kans zichzelf te be oordelen op alle competenties die binnen Interpolis een rol spelen. Daardoor kan hij of zij tot de conclusie komen dat andersoortig werk wellicht beter bij zijn of haar mogelijk heden past. In het kader van dit proces wor den de medewerker tevens hulpmiddelen aangereikt om zich te oriënteren op de ar beidsmarkt van Interpolis en daarbuiten." "Markten veranderen snel. Als je je als bedrijf daarop niet instelt, mis je de boot. Stel dat de belastingplannen van Vermeend worden uitgevoerd, dan heeft dat allerlei consequenties voor de pro ducten van de bank. Daar moetje niet alleen als bedrijf maar ook als individu ele medewerker rekening mee houden. Wil je straks inzetbaar zijn, dan zul je je moeten blijven ontwikkelen en dat geldt zowel voor het bedrijf als voor zijn werknemers. Wie bij wijze van spreken vandaag een goed financieel adviseur is, telt over vier jaar niet meer mee. Ten zij hij zich blijft ontwikkelen."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 11