Werken met D "Soms moet ik vanwege een project in de oudbouw zijn. Daar ga ik bij wijze van spreken met lood in de schoenen naartoe. Zó rumoerig, ik kan me er niet meer con centreren. Maar toen we vlak voor de ver huizing stonden, had iedereen iets van 'afwachten wat het wordt, dat werken zonder vaste werkplek'. En nu, ik heb nog niemand horen klagen. Mijn vrouw, ook bij Interpolis, zegt wel eens: 't is fijn om hier te werken." "Met lood in m'n schoenen naar de oudbouw" werkt! door Paul Vreuls Annemiek Geene Wopke Swens Het verhaal van Wopke Swens, marketeer bij de business-unit schade bedrijven, mag illus tratief heten voor wat de vijftienhon derd medewerkers vinden van zowel het nieuwe gebouw als het nieuwe kantoorconcept. Belangrijkste ken merk van dat concept: de medewer kers hebben in het nieuwe gebouw aan de Spoorlaan in Tilburg niet lan ger een eigen bureau op een vaste plek. Elke ochtend kiezen zij op basis van wat hen die dag te doen staat de meest geschikte werkplek. Zij lijken inmiddels hun draai wél gevonden te hebben. Met zijn nieuwe kantoorconcept bevindt Interpolis zich in de voorhoe de van wat een revolutionaire ontwik keling zou kunnen zijn. In de Scandi navische landen is het werken zonder eigen bureau en zonder vaste plek al wat gebruikelijker maar in Nederland is het nog niet eerder op deze schaal toegepast. Bij Interpolis wérkt 't. Cultuuromslag Gedachte erachter: werkplekonderzoek heeft aangetoond dat medewerkers vaak maar een deel van hun tijd achter hun bureau zitten. De ruimte wordt met andere woorden niet efficiënt gebruikt. Toch is dat maar één van de rede nen waarom Interpolis de wisselwerk plek heeft geïntroduceerd. Hayo Wijma, unitmanager pers en publica ties van Interpolis: "Zeker zo belang rijk is de cultuuromslag die wij met het concept hebben willen bereiken. We stelden onszelf de vraag: waar willen wij als organisatie naartoe? Naar een open, actieve, klantgerichte bedrijfsvoering waarin plaats is voor medewerkers met initia tief, die niet bang zijn voor het maken van keuzes, die flexibel zijn. Daarbij hoort een open, uitdagende en inspi rerende werkomgeving en dat is wat Interpolis zijn mensen wil bieden. Het maakt het werk prettiger, niet als doel op zich maar daar waar medewerkers goed functioneren, zal ook het contact met de klant beter verlo pen." Door tussenkomst van het bureau Veldhoen Facility Consultants kwam Interpolis op het spoor van het Cocon-concept waarbij cocon staat voor COmmunicatie en CONcentra- tie. Wijma: "Binnen dit concept is het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 9