'Ook rekenen met 'softe' elementen' "Onze kracht is dat we ons kunnen aanpassen aan de lokale situatie" we vroegen 'Wat doe jij nou om bij jouw bank klantwaarde gestalte te geven?', was het antwoord: 'Ik weet het niet. Niks anders dan vroeger'." Stevens: "Het in de praktijk bren gen van Visie '98 betekent een com plete cultuuromslag. Dat heb ik wel bij mijn eigen bank gemerkt. In de discussies met zowel bestuurders als medewerkers en klanten, kwamen tientallen heel concrete vragen naar boven. Je kunt wel zeggen dat de klant centraal staat, maar wat bete kent dat dan in de praktijk. Een voor beeld. Wij hadden nog een aantal klanten met een Dos-rekening, een di rect opvraagbare spaarrekening. Daar wordt één procent rente op vergoed. Inmiddels is er ook de Telespaarreke- ning, waarop tegen dezelfde condities maar liefst ruim vier procent wordt vergoed. Daar is bij ons uitgebreid over gediscussieerd en inmiddels heb ben alle betrokken klanten zo'n voor stel gehad. Let wel, als ze allemaal overstappen kost ons dat veel geld!" Coenen: "Opvallend is dat onder tussen veel meer banken bezig zijn met die cultuuromslag. Overal zijn cultuurgroepen ontstaan, waarin door medewerkers wordt gesproken over zaken als klantwaarde en wat we daarmee precies willen? Dat werd tijd, want tot dusver is er maar heel weinig gedaan om de coöperatie uit te leggen aan de eigen medewerkers." Kanen: "Ik wil toch ook nog wel een kanttekening maken bij de auto nomie van de banken. Als organisatie hebben we keuzes gemaakt, waarmee we ons onderscheiden van de concur rentie. Bij Interpolis haken we in op de verkoopformules van de segmenten door daarop afgestemde producten en processen. De Alles-in-één-polis die we hebben ontwikkeld voor Cliën ten Advies is daarvan een goed voor beeld. Stevens: "Het afgelopen jaar zijn wij bij onze bank tot de conclusie geko men dat je met standaardproducten anders moet omgaan dan met maat werk. Standaard moet standaard zijn, dus geen toeters en bellen. Daar moet je als lokale bank ook niet moeilijk over doen. Sterker nog, ik denk dat Geld verdienen is niet verkeerd, zegt Annette Houtekamer, die met Joop Kanen en Tonnie Coenen te kende voor de scriptie over Visie '98. "Waar het om gaat is hoe je het verdient. Bij de meeste bedrijven heeft men maar één doel voor ogen: tevreden aandeelhouders. Binnen onze organisatie is het uitgangspunt dat je in je dagelijkse handelen rekening houdt met andere belangen, zoals dat van de klant voor wie je werkt. Tenminste, dat is het formele uitgangspunt. In de praktijk zie je nog teveel dat afdelingen keihard worden afgerekend op het rendement dat ze behalen." "Willen er zaken veranderen, dan zullen er ook andere afreken- mechanismen moeten komen. Daar in zullen ook 'softe' elementen ver werkt moeten worden en wij den ken dat dat zeer wel kan. Bij Interpolis ligt de focus al jaren heel sterk op de mens. Dat is begonnen sinds het mission statement Vast en Zeker is neergelegd. Dat werkt hartstikke goed, tenminste, dat vinden wij. De nadruk ligt niet op de aandeelhouders maar op goed doen aan de gemeenschap. Ondanks de cynische op merkingen van buiten die we in het begin kre gen, is Interpolis daar niet slechter van gewor den, integendeel. het zelfs goed is om dit soort producten vanuit een cèntrale unit bij Rabobank Nederland in de markt te zetten via een direct writing concept. Maar alweer, dat vergt een omslag in het denken. Als je het aanbod ver deelt in twee soorten product, moet dat ook leiden tot een andere aanstu ring op de lokale bank. Er zijn in Visie '98 vijf segmenten getekend, maar als ik reëel ben, komen we met een afdeling 'standaardproducten' (particulieren) en een afdeling 'maat werkproducten' (particulieren en be drijven) een heel eind. En op die twee afdelingen horen andere managers. De man of vrouw van de maatwerk producten werkt met specialisten. Hij of zij moet een netwerk opbouwen, zelfsturende teams ontwikkelen. Zo iemand moet je per se niet aan het hoofd zetten van een afdeling stan daardproducten." Conclusie? Kanen: "Wij hebben net als Ste vens en Smits hete hangijzers gevon den en benoemd. Maar we hebben ook gevonden dat het in de kern van de zaak goed zit. In alle geledingen van de organisatie is duidelijk wat onze visie is. Het rendement dat wij moeten halen is een middel, geen doel. Want ons doel is invulling te geven aan de behoefte van mensen. Die mentaliteit zit ons in het bloed. Alleen is in de praktijk niet altijd even duidelijk hoe we daarmee moeten om gaan. En dus is het tijd dat we daar eens naar kijken."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 8