Dé sftfa éhkut&k Met coöperatieve identiteit als kroonjuweel 'goud' in handen De afgelopen jaren is er bin nen de Rabobank heel wat stof opgewaaid door zowel Visie '98 als de coöperatiedis cussie. Het doel van beide was de zaken anders en beter te maken. Zowel in theorie als in de praktijk soms weerbarstige materie. Vijf medewerkers constateren in twee verschil lende scripties dat beide pro jecten hun doel nog niet heb ben bereikt. Kritische kantte keningen gericht op verdere opbouw. Spraakmakers over het 'kroonjuweel' en het 'goud' van de coöperatieve identiteit. egen het einde van het gesprek vat Martien Stevens, directeur van Rabobank Beesel-Belfeld- Reuver-Tegelen, het beeldend samen. "Die coöperatieve identiteit, dat is ons kroonjuweel. Als we dat oppoet sen hebben we goud in handen. En door met Alfons Smits van Rabobank Nij- Dick van de megen, denk ik dat de manier die we Schraaf daarvoor in onze scriptie hebben aan gegeven, daarbij in elk geval van nut kan zijn." Met Smits, onder-directeur bij Ra bobank Nijmegen, schreef Stevens de scriptie 'Revitalisering van onze loka le coöperatieve bank'. In het stuk, ge maakt in het kader van het Nijenrode Rabobank Executive MBA-program- ma, gaan ze dieper in op Visie '98 en de coöperatie-discussie en dragen ze mogelijkheden aan om beter om te gaan met de uitkomsten daarvan. Ongeveer tegelijkertijd voltooiden drie andere medewerkers van de Ra- bobank-organisatie voor het MBA- programma aan de Erasmusuniversi- teit een scriptie over de realisering van Visie '98. Dit werkstuk, van Joop Kanen en Annette Houtekamer van Interpolis en Tonnie Coenen van Ra bobank Groesbeek-Millingen, sluit wonderwel aan bij dat van Smits en Stevens. Ook zij constateren dat Visie '98 tot de nodige problemen heeft ge leid en ook zij geven aan wat er ver beterd kan worden. Drie van de vijf zitten om tafel. Stevens, Kanen - directeur Schade Particulier - en Coenen, commercieel manager bij Rabobank Groesbeek- Millingen aan de Rijn. 'Het schiet niet op' De voorzet komt van Kanen. "Waar wij blij om zijn is dat we het onderzoek hebben kunnen doen. Vergis je niet, het gaat natuur lijk om gevoelige kost, het opsporen van knelpunten. Het gevolg kan zijn dat je tegen schenen schopt en dat doet altijd zeer." Coenen: "Het eerste knelpunt kwam al gauw naar voren. Dat was: we zijn nu wel bezig met Visie '98, maar eigenlijk schiet het niet zo op." Kanen: "Waar het om draaide was dat wij als Rabobank-organisatie wel zijn gaan reorganiseren, maar daarbij absoluut onvoldoende aandacht heb ben besteed aan de cultuur en vooral de cultuurverschillen binnen die orga nisatie. Anders gezegd: er is een stra tegie uitgezet, daar is een structuur bij gemaakt, maar men is soms vergeten dat zo'n plan door mensen moet wor den uitgevoerd. En als die het niet dragen, kun je het wel vergeten." Coenen: "Eén iemand zei: als je als lokale bank bank Visie '98 in voert, word je één keer per kwartaal gebeld of je al de segmentmanagers hebt benoemd. Maar er wordt niet ge vraagd of jij op die manier je klanten kunt bedienen." Visie bespreekbaar maken SxevenS" "Ik zie het iets genuanceerder, tenslotte hebben de lokale banken ook een eigen verantwoordelijkheid. Wat is er gebeurd? Als organisatie hebben we forse discussies gevoerd over Visie '98 en later de coöperatie. Op organisa tieniveau is dat redelijk goed uitge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 6