Rabobanken bemiddelen bij aan- en verkoop van bedrijven De ene directeur wordt een dagje ouder en gaat denken aan de verkoop van zijn bedrijf. De ander wil juist de vleugels uitslaan om een betere marktpositie te krijgen. De Rabobank is er óók bij aan- en verkoop van bedrijven. Dat dit soort transacties relatief nog weinig voorkomt, doet er volgens Hans de Leeuw, directeur van de Rabobank in Hardinxveld- Giessendam, niet veel toe. "De vraag komt in de regel van onze grootste klanten. Die wil je niet verliezen." Een drempel is de relatieve onbekend heid met de diensten die de Rabobank op dit terrein levert. "Je moet hier zelf een heel actieve houding aannemen. Zelf het onderwerp aan kaarten." 'Bedrijvenbanken' in actie. Rob de Groot "Door ons specialisme hebben we een voorsprong op de concurrentie Mfc te bouwen. Ze Op niet meer dan 'n kilometer van de Rabobank Hardinx- veld-Giessendam, onder de door Rik Weeda rook van 's werelds grootste haven stad Rotterdam, varen de binnen vaartschepen af en aan. De vaarwegen zijn van oudsher de smaakmakers van de regionale bedrijvigheid, waar de Rabobank zijn wortels diep in heeft verankerd. "We zijn een bedrijven- bank. Onze klanten zijn te vinden in de handel, industrie en dienstensec tor", zegt De Leeuw. "Tot de jaren '50 speelden de vissers en houtverwer kende industrie een belangrijke rol. Daarna kwam de scheepvaartsector, met in zijn kielzog bedrijven die in deze branche actief zijn, sterk op." Opvolger p>e start;ers van toen zijn de directeuren van nu. De Leeuw kent ze bijna allemaal. "Velen van hen zijn on dernemers die inmiddels de vijftig zijn beginnen om zeven uur 's ochtends en gaan door tot zeven uur 's avonds zon der ergens anders aan te denken. Wor den ze een dagje ouder, dan gaan ze zich afvragen wat hun eigen rol in de toekomst zal zijn en of er een opvolger is. Soms is die niet voorhanden. In an dere gevallen leidt de economische schaalvergroting tot de noodzaak te zoeken naar een krachtige partner. 'Ben ik groot genoeg om de race met de concurrenten vol te houden', vraagt men zich dan af." In de meeste gevallen gaat het om de verkoop van bedrijven. De Leeuw: "Vaak zijn ze zich niet bewust van de mogelijkheden en van de consequen ties daarvan. Ze denken: 'Och, dat komt later wel'. Maar ik adviseer daar tijdig maatregelen voor te nemen. Een koper verlangt zeker nog een aantal jaren gebruik te kunnen maken van de deskundigheid en de relaties van de verkopende directeur. Ook is men verrast te horen dat wij als Rabobank kunnen be middelen. We zijn natuurlijk bekend vanwege onze financiële dienstverle ning, maar dat we ook verstand heb ben van aan- en verkoop van bedrij ven, dat weet men niet." Van Dijk Het aantal transacties op dit gebied is niet hoog, in het geval van Hardinxveld-Giessendam een a twee per jaar. De Leeuw: "Vooral de grote re en middelgrote bedrijven zijn inte ressant voor de koop of verkoop. De Rabobank Hardinxveld-Giessendam is een bank van gemiddelde grootte. Dan zie je dat slechts een tiental klan ten in aanmerking komt."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 3