Kleine bedrijven lucratieve belegging VI 5 9 18 20 En verder... V Colofon Lokaal Kopen Loko Hobbyisten Leuk om te schrijven voor RaboMagazine. In mijn vorige baan bij IRIS Research heb ik veel medewerkers van de Rabobank leren kennen en bewonderen. Wat met name op het ge bied van beleggingen in luttele jaren vanuit het niets uit de grond is gestampt, toont de kracht van de coöperatie. Door opleidingen, research, maar vooral door eigen onderne mingslust is een aanzienlijk aandeel van de lucratieve beleggersmarkt verworven. In een jaar waarin de Rabobank haar 100 jarig bestaan viert, is het wellicht gepast om aandacht te besteden aan één van de be langrijke klantensoorten van de Rabobank, de kleinere - (nog niet) beursgenoteerde - be drijven. Deze categorie vormt van oudsher een belangrijke bron van inkomsten aan de kredietverleningskant, maar inmiddels wordt zij ook een interessante groep voor beursintroducties. Voorbeelden zijn UCC, Nutreco en Prolion. Voor 1998 voorzie ik een verdere groei in nieuwe beursnoteringen, hetgeen voor beleggers aantrekkelijk is. In 7 997 is er door de geweldige beursontwik- keling een forse toestroom van nieuwe be leggers ontstaan. De uitstekende beursresul- taten van grote ondernemingen zijn deels gedreven door extra liquiditeitsvraag, maar zeker ook door herstructureringen en een streven naar wereldwijde expansie, veelal door overnames gerealiseerd. Grote onder nemingen moeten daarmee doorgaan willen zij op Europese of wereldschaal concurre rend blijven. Veel kleinere ondernemingen zijn qua beurs- ontwikkeling achtergebleven. Dit verschijn sel heeft zich wereldwijd voorgedaan. Over de gehele linie kampen kleinere onderne mingen met een tegenvallende vraag, krim pende marges en soms de onmogelijkheid nog efficiënter te werken. Toch zijn er ook kleinere bedrijven die zich wél staande weten te houden in het geweld van de grote ondernemingen, maar dat is vooral op het terrein van zakelijke dienstverlening en in formatietechnologie. De noodzaak te investeren geeft op korte termijn druk op marges bij kleine bedrijven. De verborgen winstgroei is sterk, maar zal pas in een later stadium naar voren komen. Over de gehele markt gemeten zijn kleinere bedrijven goedkoop ten opzichte van hun verwachte winstgroei. Met de afronding van de inhaalinvesteringen en de komst van de euro - waardoor een internationale oriënta tie verder gestalte kan worden gegeven - zijn de winstkansen voor kleinere bedrijven die daar van weten te profiteren gestegen. Van wege de relatief aantrekkelijke waardering van deze bedrijven is daar nu plaats voor in de beleggingsportefeuille. Temeer daar de vooruitzichten voor de aandelenbeurs in het algemeen voor 1998 op z'n best gematigd zijn. Opnieuw ondernemingslust tonen door in kleine kansrijke bedrijven te beleggen is mijn advies. Angelien Kemna (dr. Angelien Kemna is directeur Aandelen beleggingen Robeco Groep) Aan- en verkoop van bedrijven: daar is de Rabobank ook bij. Rabobank Hardinxveld-Giessendam kent inmiddels het grote werk, evenals Apeldoorn en andere banken. Zij werken meestal nauw samen met Mergers Acquisitons van Rabobank International. Reportage over een relatief onbekend terrein. De 'flexiwerkplek' werkt 'Rabo-kunst' van Toon Grassens Weerbarstige mensen en hun organisaties. Naar de toekomst kijken brengt meestal veranderen met zich mee. Je inrichten op wat je te wachten staat. Binnen een coöpe ratie een extra uitdaging. Maar met de coöperatieve identiteit als 'kroon juweel' heb je 'goud' in handen. Een pittig gesprek in De Spraakmakers. De stand van zaken. Rondkijken bij banken én ondernemers. Natuurlijk zijn ze er. Bijzondere en minder bijzon dere hobby's. Een eerste overzicht van reeds aange melde hobbyisten, die het contact met gelijkgezin den niet schuwe 16 Plein: Uitslag decemberpuzzel én kinderpuzzel 100 Jaar: Samenspel banken en Rabobank Nederland Profiel: De 'gast aan tafel' RaboMagazine is het intern commu Aan dit nummer werkten mee Fotobureau 't 5ticht, p. 18 Klachten over bezorging nicatieblad voor de Piet van Asseldonk Jan Timmermans, p. 19 OR Telefoon (040)21955 55 Rabobankorganisatie, bestemd voor Angelien Kemna Foto Verschoor, p. 18 Telefax (040) 219 50 55 alle medewerkers, bestuurders en Dick van de Schraaf Anko C. Wieringa,p. 19 gepensioneerden. Mare van de Ven Johan Witteveen, p. 20 Vormgeving Paul Vreuls Evert v.d. Worp, p. 15 Volta, Utrecht RaboMagazine verschijnt 10 maal per Rik Weeda jaar. Redactie-adres Druk Fotografie Interne postcode EO 516 Habo DaCosta, Vianen Bladmanagement Rinie Boon, p. 3,4,5 en cover Postbus 221 Henny van Egmond Denksport, p. 17 5600 MA Eindhoven RaboMagazine wordt gedrukt op Martin Droog, p. 15 Telefoon (040) 217 50 09 Reviva, minder milieubelastend Redactie Fotopersbureau Van Eijndhoven, Telefax (040) 217 7136 papier. Peter Craghs (hoofdredacteur) p.6,7,8,9,10,11 E-mailadres via Internet Mariëlle Oostveen Foto Van Leeuwen, p. 4 RaboMagazine@rn.rabobank.nl Ad Ligthart, cartoon OR Productie Fotopersburo Van de Meulenhof, Abonnementenadministratie Len Fraser p.12, Wijzigingen uitsluitend schriftelijk Henk Pijnenburg, p. 12,13 aan: Centraal Abonnementen Beheer, John 5meets, p. 15 BC 102A, Postbus 80,5680 AB Best

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 2