k 'Klanten komen weer terug' "Aardig is ook om te zien dat ondernemers verenigingen die zich eerst tegen elkaar afzetten, nu samenwerken" 'Was het er maar eerder geweest' Slager Frans Gerards: Schilder Kor van Olst "Klanten die om welke reden dan ook eerst niet meer kwamen, zijn door Loko weer naar ons terugge komen" zegt slager Frans Gerards uit Geleen. Gerards schat dat tachtig procent van zijn klanten Loko's spaart."Ik heb er ook veel werk voor gedaan. Helaas is dat niet overal gebeurd. Een van onze medewerkers kocht onlangs iets in een winkel waar je Loko's kunt sparen. Het personeel wist nergens van. Ze heeft het toen maar eventjes uitgelegd." In het stimuleren van Loko ligt een mooie taak voor de Loko Promotiecommissie, vindt Gerards."We hebben nog wat weinig deelnemende ondernemers. Veel ondernemers willen wel, maar durven de knoop niet door te hakken. Maar dat komt wel. Ik ken klanten die overal Loko's vragen. Daarmee maken ze de winke liers zo gek dat ze vanzelf wel met Loko beginnen." Slager Gerards en John Janssen tegen elkaar afzetten, nu samenwer ken. Niet alleen met Loko, maar bij voorbeeld ook bij een Sinterklaasac tie." Drost vindt dat het imago van de Rabobank duidelijk is verbeterd. "Zo zijn enkele niet-klanten inmiddels naar ons overgestapt. 'Jullie tonen meer betrokkenheid', zeiden de onder- Leendert Spijker (l) en Henk de jong Zijn collega Henk de Jong van Ra bobank Bodegraven, vanaf 1 maart adjunct-directeur op het Regiokan toor Zuid West Nederland, is het met Drost eens dat Loko deuren opent. "Doordat je als Rabobankadviseur met een Loko-pet op de ondernemer afstapt, kom je er wat makkelijker binnen." Hij bepleit een regionale sa menwerking, ook op andere gebieden dan Loko. "Lokale banken werken veel te weinig samen. Iedereen is bang zijn autonomie te verliezen, maar dat hoeft helemaal niet." Bodegraven maakt over enkele maanden in het kader van Rabobank 100 jaar kennis met Loko. "Tenmin ste, als we dertig ondernemers kunnen overtuigen deel te nemen." De bedrij- venadviseur speelt hierin een belang- Koopkracht terug j0hn Janssen, bedrij- venadviseur en Loko Coördinator bij Rabobank Geleen, onderschrijft deze functieverbreding. "Ik praat nu met klanten over reclame en marketing. Omdat ik de heao-opleiding volg, kan ik het geleerde mooi direct in de prak tijk brengen." Als voormalig organi satie-adviseur is ook Drost blij dat er nu meer dan alleen geld zaken besproken worden. "Onze adviseurs kunnen dat, ze leren veel van el kaar en worden steeds beter. Als je met een klant alleen nog over fi nanciën praat, schiet je duidelijk tekort." De Jong: "Juist onze kennis en lokale betrokkenheid onderscheidt ons van an dere banken." rijke rol. De Jong: "Hij moet met die klant nu eens niet alleen over een fi nanciering praten, maar ook over marketing en bedrijfsvoering. Naast financieel adviseur dus ook bedrijfs kundig adviseur. Een positieve ont wikkeling." "Was Loko er maar een paar jaar eerder geweest" vindt Van Olst heeft op Kor van Olst, eigenaar van een schildersbedrijf- en winkel in Heerde. Behalve uit Heerde kopen nu ook mensen uit omliggende gemeenten hun verf bij Van Olst. Hij hoopt dat in die gemeenten, zoals Epe, voorlopig nog geen Loko's gespaard kunnen worden."Dan gaat het effect verloren. Vijftig kilometer verderop vind ik geen probleem, maar in de directe omgeving zou ik het jammer vinden." zijn toonbank een lijst met alle Loko Onderne mers."Daarmee kun je elkaar helpen. De contacten onderling zijn trou wens een stuk verbeterd." Hij vindt Loko niet te duur."Vroeger gaf ik kortingen, tegenwoordig Loko's. Per saldo ben ik daarmee niet duurder uit." Schilder van Olst mèt Frank Drost (l) In Geleen zijn veertig ondernemers actief met Loko. Janssen: "Geleen had een negatieve uitstraling. De koop kracht trok richting Sittard. Maar de laatste maanden bloeit het hier weer op. Je ziet zelfs mensen uit Beek, Stein en Sittard naar Geleen komen. Loko heeft daar zeker een steentje aan bijgedragen." Hij is ge middeld een halve dag per week bezig met Loko. Vorig jaar was dit elf maanden een dagtaak, omdat "we 270 on dernemers benaderd hebben." Concurrentievoordeel pjaj. er daarvan uiteindelijk maar veertig met Loko begonnen, heeft diverse redenen. 'Geen tijd', 'te duur', 'geen kans van slagen', filialen van grotere ketens die niet zelf mogen beslissen. Janssen: "De ondernemers die wél meedoen gaan Loko binnenkort actief Geleense Loko's spaar jc vliegensvlug!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 17