'Tussen-C.A.O'voor negen maanden 5f Etenstijd en millennium hebben tóch iets met elkaar te maken Rabobank De OR in bedrijf Bijlage van Rabomagazine nummer 7 Februari 199 We schrijven 22 januari 1998. Vakbonden en werkgevers zijn er nog niet in geslaagd een goede Bank-C.A.O. af te sluiten. Van daar een principe-akkoord over een 'tussen-C.A.O.'. Natuurlijk zullen onderhandelaars bestrijden dat er geen goed resultaat is en staan de beste stuurlui aan wal. Maar toch In feite zijn er slechts twee issues uitonderhandeld: de pensioen kwestie en de prestatiebeoordeling. Om te voorkomen dat de onderhandelingen zouden vastlopen op de overige thema's, is ervoor gekozen een C.A.O. overeen te komen voor een korte periode van negen maanden. et is te betreuren dat er onder meer met betrekking tot het onderwerp 'inzetbaarheid' in de C.A.O. geen goede afspra ken zijn gemaakt. Hoe komt dat? In de pers heeft u kunnen lezen dat er blijkbaar verschil van opvatting is over het begrip 'inzetbaarheid'. In onze organisatie is inzetbaarheid als eerste doel opgenomen in het Personeelsontwikkelingsbeleid. Het management is in het bezit van het Sociaal Plan met daar bij gevoegd het Personeelsont wikkelingsbeleid. Als het voor de diverse organisaties binnen de banksector mogelijk is om personeelsplannen, opleidings plannen en loopbaanplannen te maken, moeten de C.A.O.-par tijen toch ook in staat zijn om daarover kwantitatieve doel stellingen te formuleren. Geen afspraken maken over dit belangrijke punt is onver antwoord, zowel voor de bedrijven, als voor de mede werkers. Onze bedrijfstak ondervindt door de voortdu rende automatisering aan den lijve dat baanzekerheid er nagenoeg niet meer is. Daarom is het vergroten van inzetbaar heid hard nodig en moet alles op alles gezet worden om werkzekerheid te realiseren. Een raam-C.A.O., met op onderdelen een eigen invulling voor de Rabobankorganisatie, komt steeds dichterbij. De ver wachting is dat de Rabobank organisatie goed in staat is om plannen te ontwikkelen en deze om te zetten in acties. Tijdens de vakbondsbijeen komsten kunt u uw mening kenbaar maken over het princi pe-akkoord. Enige tijd geleden zijn bij de personeelsrestaurants zuilen geplaatst, waarop in lichtletters staat aangegeven hoeveel werkbare dagen ons nog resten tot 1 januari 2000. Dat waren er op 1 januari 1998 nog iets meer dan 500. Een voldoende aantal om rustig te gaan lunchen. Bij Betalingsverkeer heeft de in rust genoten lunch ech ter toch een bijsmaakje. Dat ligt zeker niet aan de voor treffelijke catering, maar aan het knagende gevoel - ook na de maaltijd - dat medewer kers van Betalingsverkeer hebben als zij denken aan het jaar 2000. Op die datum mogen immers de systemen niet op hol slaan. De KLM wil alle vliegtuigen uit voorzorg aan de grond houden als de klok ver springt. Voor de financiële dienstverlening zijn de gevol gen van het millennium even eens zeer ingrijpend. Maar een bank stilleggen gaat niet, want de renteklok tikt altijd door. De interne voorbereidingen zijn natuurlijk allang begon nen. De Rabo deadline is ech ter niet 1 januari 2000, maar 31 juni 1998. En dan moeten de systemen niet alleen millen- nium-proof zijn, maar ook euro-proof én moet de nieuwe Systeem Architectuur Betalen (SAB) gereed zijn. Zakelijke relaties krijgen namelijk vanaf 1 januari 1999 de mogelijkheid om girale betaalopdrachten in euro te geven, omdat vanaf dat moment de onderlinge wissel koersen van de (deelnemende) EMU-landen worden gefixeerd en gekoppeld aan één nieuwe valuta: de euro. Door de samenhang tussen de grote betaalsystemen moeten alle projecten op dezelfde datum toekomstvast zijn. Vervolg zie achterzijde

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 15