V Volgend jaar tachtig Loko Spaargebieden Onder rook van grotere steden bloeit lokale kopen Loko. LOkaal KOpen. Ruim een jaar geleden door de Rabobank in de markt gezet om de lokale ondernemer te helpen klanten aan zich te binden. MKB Nederland, de belangen behartiger van het midden- en kleinbedrijf, gaat Loko promoten bij de lokale winkeliers als wapen tegen het grootwinkelbedrijf met zijn Rocks en Air Miles. Maar behalve klan tenbinding heeft het programma ook neven effecten. Voor bank én ondernemer.Twee bankdirecteuren en een bedrijvenadviseur over betrokkenheid, relatiemarketing, imagoverbetering, samenwerking en func tieverbreding. Loko is méér dan sparen. Loko: meer dan sparen 14 door Marc van de Ven H eerde: een kleine gemeente in het noordelijk deel van de Veluwe, onder de rook van grotere gemeenten als Apeldoorn, Deventer en Zwolle. De lokale mid denstand zag veel van het plaatselijke consumptiegeld naar die steden vloei en. Rabobank Heerde klopte mei vorig jaar met Loko aan bij het mkb. "De voedingsbodem voor Loko is een stuk beter als je als kleinere gemeente grenst aan grotere steden", meent Frank Drost, directeur van de bank. "Als ondernemers weinig concurrentie hebben van omliggende gemeenten, is de kans dat ze met Loko beginnen een stuk kleiner." Loko Management verwacht medio volgend jaar het tachtigste Loko Spaargebied te kunnen verwelko men. Op dit moment zijn het er vijfendertig. Deze en volgende maand komen er nog vijf bij. Een goede be geleiding van lokale banken bij de introductie van het spaarprogramma en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten moeten ervoor zorgen dat de doelstelling gehaald wordt. Schrijft Loko Manage ment in het Business Plan 1998 - 2000. Behalve het uitbreiden van het aantal spaarge bieden gaat Loko Management ook het concept ver der uitdiepen. Zo krijgt ieder spaargebied een ac countmanager die de Loko Promotiecommissie onder meer gaat ondersteunen bij het opstellen van een ac tiviteitenplan en de begroting. Ook direct marketing producten als coupons met aanbiedingen en lokale promotie-acties als een Loko Valentijnsactie, WK- actie en Paasactie kunnen de toegevoegde waarde voor de ondernemer verhogen. Heidi van Woudenberg, manager van het Loko Spaarprogramma, ziet voor het lokale spaarsysteem een zonnige toekomst."Loko past als lokaal spaarpro gramma goed bij de Rabobank en draagt bij aan het realiseren van klantwaarde. Je helpt ondernemers met het vasthouden van bestaande klanten en het binnenhalen van nieuwe. Bovendien profileer je je als lokale bank, legt makkelijker contacten en leert meer over de bedrijven van klanten. Contacten en kennis blijken voor een ondernemer steeds belangrijker te worden bij de keuze van een bankrelatie." Cijfers Loko Spaarprogramma (februari 1998) Loko Spaargebieden 35 Deelnemende ondernemers 1.500 Loko Spaarders 125.000 Loko-transacties 4 miljoen Uitgegeven Loko's 22 miljoen Uitgegeven Bonus Loko's 35 miljoen Uitgegeven Loko-waardebonnen 55.000 Bestede Loko-waardebonnen 24.000 Heerde heeft inmiddels 54 Loko Ondernemers. Drost is met dit aantal niet helemaal tevreden, want de voe dingssector - bakkers, slagers en groenteboeren - doet niet mee. Die hebben ieder hun eigen spaarsysteem. "Dat is jammer, juist zij zijn erbij ge baat samen te werken als antwoord op de supermarkten met hun spaar systemen. Bovendien maken ze het ook aantrekkelijker voor de consu ment door mee te doen. In dit soort winkels doe je de dagelijkse bood schappen en zou je dus sneller Loko's kunnen sparen." Bankimago verbeterd Dmst noemt de intensivering van de contacten met klanten, maar ook met niet-klanten, als bijkomend voordeel van Loko. "Aardig is ook om te zien dat onder nemersverenigingen die zich eerst

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 14