De 'Rabo-
beelden' van
Toon Grassens
7987 De Bereleider (De Mortel)
7 987 De Schut (Gemert)
1989 Ons Moeder (Bake!)
7 989 De Peelwerker (Mitheeze)
7 989 De Pionier (Rips)
1990 Casteren Kermis (Casteren)
1990 Spelende Kinderen (Lieshout)
1992 Gemeentewapen (Stiphout)
1994 Tinus (Mariahout)
1994 De Molenaar (Vorstenbosch)
1997 Handelende kinderen
(Zijtaart)
Ambachtelijk zjjn academie-oplei
ding voelde Toon Grassens zich écht
kunstenaar, maar toen hij als beeld
houwer/restaurator ging meewerken
aan de restauratie van de Sint Janska
thedraal in 's-Hertogenbosch, merkte
hij hoeveel hij nog te leren had en
kreeg hij diepe bewondering voor de
ambachtelijke beeldhouwers van
vroeger.
Nog steeds werkt hij als restaura
teur maar tegelijkertijd heeft hij het
razend druk met zijn vrije opdrach
ten. Zijn klassiek realistisch beeld
houwwerk valt in de smaak. Dat is
begonnen met het beeld 'De berelei
der' dat sinds 1981 het centrum van
De Mortel siert en waarvan de lokale
Rabobank de belangrijkste financier
was. Sindsdien gaat het snel. Vooral
bant. "Dat is mijn permanente expo
sitie", zegt hij tevreden.
'ledereen tevreden' Tevreden zijn ook
de opdrachtgevers bij de Rabobank.
Pal voor de Rabobank in Zijtaart -
sinds enige tijd gefuseerd met de Ra
bobank Veghel - staat sinds november
het beeld 'Handelende kinderen' van
Grassens, een geschenk van de bank
aan het dorp ter gelegenheid van haar
90-jarig bestaat. Piet van den Hurk,
ex-directeur van de Rabobank Zij
taart: "We zijn daar als bank actief
mee doende geweest. We hebben werk
van diverse kunstenaars bekeken.
Ook abstract werk, maar dat vinden
de mensen hier in Zijtaart - overigens
een vooruitstrevend dorp hoor - niet
zo mooi. Zo kwamen we bij Toon uit.
Met hem hebben we overlegd wat we
Bakel
Milheeze
De Mortel
De beeldhouwer wil best rekening
houden met de wensen van zijn op
drachtgevers. Hij voelt zich evenveel
ambachtsman als kunstenaar, maar
houdt het op beeldhouwer: "Ik noem
mij beeldhouwer, geen kunstenaar."
Zijn opleiding kreeg hij aan de kunst
academie in Den Bosch. Eerst deed hij
daar publiciteit en reclame, maar
"toen ik in aanraking kwam met het
drie-dimensionale, gaf me dat zo'n
lekker gevoel dat ik daar definitief
voor koos en beeldhouwer ben gewor
den".
dus dankzij de opdrachten en spon
sorgelden van Rabobanken in de
buurt. Maar ook buiten Brabant
staan er beelden van Grassens, zoals
in Montfoort (stier), Egmond (Heilige
Maria), Raalte
(varken)en
Bemmel (pony).
De meeste van
zijn werken zijn
echter te be
wonderen in de
dorpen van
Zuidoost-Bra-
wilden. En nu is iedereen tevreden. De
reacties zijn fantastisch. Er zijn bin
nen een paar maanden al zo'n 150
miniatuurtjes van het beeld ver
kocht."
Lieshout