De 'Rabo- beelden' van Toon Grassens 7987 De Bereleider (De Mortel) 7 987 De Schut (Gemert) 1989 Ons Moeder (Bake!) 7 989 De Peelwerker (Mitheeze) 7 989 De Pionier (Rips) 1990 Casteren Kermis (Casteren) 1990 Spelende Kinderen (Lieshout) 1992 Gemeentewapen (Stiphout) 1994 Tinus (Mariahout) 1994 De Molenaar (Vorstenbosch) 1997 Handelende kinderen (Zijtaart) Ambachtelijk zjjn academie-oplei ding voelde Toon Grassens zich écht kunstenaar, maar toen hij als beeld houwer/restaurator ging meewerken aan de restauratie van de Sint Janska thedraal in 's-Hertogenbosch, merkte hij hoeveel hij nog te leren had en kreeg hij diepe bewondering voor de ambachtelijke beeldhouwers van vroeger. Nog steeds werkt hij als restaura teur maar tegelijkertijd heeft hij het razend druk met zijn vrije opdrach ten. Zijn klassiek realistisch beeld houwwerk valt in de smaak. Dat is begonnen met het beeld 'De berelei der' dat sinds 1981 het centrum van De Mortel siert en waarvan de lokale Rabobank de belangrijkste financier was. Sindsdien gaat het snel. Vooral bant. "Dat is mijn permanente expo sitie", zegt hij tevreden. 'ledereen tevreden' Tevreden zijn ook de opdrachtgevers bij de Rabobank. Pal voor de Rabobank in Zijtaart - sinds enige tijd gefuseerd met de Ra bobank Veghel - staat sinds november het beeld 'Handelende kinderen' van Grassens, een geschenk van de bank aan het dorp ter gelegenheid van haar 90-jarig bestaat. Piet van den Hurk, ex-directeur van de Rabobank Zij taart: "We zijn daar als bank actief mee doende geweest. We hebben werk van diverse kunstenaars bekeken. Ook abstract werk, maar dat vinden de mensen hier in Zijtaart - overigens een vooruitstrevend dorp hoor - niet zo mooi. Zo kwamen we bij Toon uit. Met hem hebben we overlegd wat we Bakel Milheeze De Mortel De beeldhouwer wil best rekening houden met de wensen van zijn op drachtgevers. Hij voelt zich evenveel ambachtsman als kunstenaar, maar houdt het op beeldhouwer: "Ik noem mij beeldhouwer, geen kunstenaar." Zijn opleiding kreeg hij aan de kunst academie in Den Bosch. Eerst deed hij daar publiciteit en reclame, maar "toen ik in aanraking kwam met het drie-dimensionale, gaf me dat zo'n lekker gevoel dat ik daar definitief voor koos en beeldhouwer ben gewor den". dus dankzij de opdrachten en spon sorgelden van Rabobanken in de buurt. Maar ook buiten Brabant staan er beelden van Grassens, zoals in Montfoort (stier), Egmond (Heilige Maria), Raalte (varken)en Bemmel (pony). De meeste van zijn werken zijn echter te be wonderen in de dorpen van Zuidoost-Bra- wilden. En nu is iedereen tevreden. De reacties zijn fantastisch. Er zijn bin nen een paar maanden al zo'n 150 miniatuurtjes van het beeld ver kocht." Lieshout

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 13