Toon Grass Gemertse beeldhouwer kind aan huis bij reeks Brabantse Rabobanken In opvallend veel dorpen in het zuid oosten van Brabant staan grote bron zen beelden die aan het verleaen van deze streek herinneren. Werk van de Gemertse beeldhouwer Toon Grassens. Resultaat ook van een vruchtbare sa menwerking tussen hem en een reeks Rabobanken in dat gebied. Een ken nismaking. Toon Grassens /7Die dorpen hier zitten niet te wachten op beelden met stads- allures" De 'Rabo-kunst7 van vende reacties in de lokale pers en de fanmail die hij krijgt mateloos popu lair. De beeldhouwer zegt dat zijn werk licht spottend 'Rabo-kunst' wordt genoemd, maar hij ziet dat als een geuzennaam. "Die dorpen hier, die zitten niet te wachten op een plas tiek met stadsallures. Die willen iets herkenbaars en iets dat past in hun dorpsomgeving. De mensen van de Rabobanken voelen dat goed aan, omdat die directeuren en voorzitters ook mensen hier uit de streek zijn", legt hij uit. Grassens noemt de Rabobanken - die minstens tien van zijn beelden he lemaal en een aantal samen met ande ren hebben betaald - zijn 'beste op drachtgevers'. Het gaat al gauw om enke le tienduizenden gul dens per beeld. "Ze doen niet moeilijk en ze kunnen snel beslis sen. Als de gemeente j opdrachtgever is, dan gaat het alle maal veel moeizamer. Commissies uit de raad moeten dan meebeslissen en als er provinciale subsidie nodig is, gaan ook provincie-ambtenaren zich nog met je werk bemoeien. Dat vind ik vreselijk." door Piet van Asseldonk Gemert rassens' werk is sterk figu ratief. Hij werkt altijd met levende modellen, ook als het om koeien, paarden of geiten gaat. Er komen geen varkens in zijn atelier want daar is hij bang voor. "Als je niet met levende modellen werkt, dan maak je al vlug allemaal broers en zussen, zoals bij die heili genbeelden van vroeger. Die lijken al lemaal op elkaar." 'Rabo-kunst' De beelden van Toon Grassens (58) zijn blijkens de vele lo- Zijtaart

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 12