'Nieuwe concept stimuleert groepsproces' 'Het bevordert de communicatie' Wijma: "Duidelijke afspraken maken het werk transparanter" Annemiek Geene: Meer communicatie en meer gelegenheid je te concentreren, dat ervaart ook Annemiek Geene, medewerker marketing inkomensverze keringen bij de business-unit collectieve voor zieningen. Zij verhuisde in september 1996 naar het nieuwe kantoor en het werken zonder vaste plek bevalt haar prima."Je zit elke dag wel tegenover iemand anders en dat bevordert de communicatie enorm, ledereen is veel toe gankelijker en dat is een gigantisch voordeel. En als je je eens moet concentreren, trek je je terug in een cockpit. Het is ook minder hiërar chisch geworden, je kunt gewoon iedereen aanklampen die je maar wilt. Mijn werk is er al leen maar efficiënter van geworden." Wim Steenbakkers trad twee jaar geleden als ma nager zaakverzekeringen bij de business-unit schade bedrijven toe tot het managementteam. Hij kreeg in de oudbouw van Interpolis een eigen kamer met een groot bureau en een mooiere stoel en een heuse ver gadertafel."Die eigen kamer heb ik vanaf het begin als een enorm probleem ervaren. Er ontstond voor mijn gevoel zowel fysiek als mentaal een kloof naar de werkvloer. Niet alleen miste ik het contact met de me dewerkers - soms merkte ik bij wijze van spreken op donderdag dat ik al de hele week niet bij hen over de vloer was geweest. Maar ook vanuit de medewerkers gezien ontstond een barrière. Ik herinner me nog dat iemand mij aansprak met mijnheer de directeur. Daar schrok ik van." Sedert juni 1997 is Steenbakkers zijn kamer weer kwijt en daar is hij absoluut niet rouwig om."Dankzij die fysieke gelijkheid is het voor de medewerkers ge makkelijker hun mond open te doen. Zo weet ik ook beter wat er gaande is. Ik vind het alleen maar posi tief. Absoluut." Het vergde aanvankelijk wel enige aanpassing."Ik moet mijn werk nu anders organise ren. Eigen kasten heb ik niet meer en het betekent dat ik meer moet terugvallen op mijn secretaresse en op het elektronisch archief. Maar dat is alleen een kwes tie van gewenning, van discipline. Het is net als met dat opruimen.Van huis uit ben ik iemand die's och tends altijd zijn bureau ondersneeuwde. Maar dat heb ik inmiddels onder controle." Kijkend naar de afdeling vindt Steenbakkers dat zijn medewerkers meer gevoel voor verantwoordelijk heid hebben gekregen."Het nieuwe concept stimu leert het groepsproces. De ervaringsuitwisseling neemt toe en dat vertaalt zich in een hogere producti viteit en effectiviteit. Het enige wat nog ontbreekt is een goede outputmeting, die zit nog niet inde pro ductiesystemen ingebouwd. Hopelijk is die dit voor jaar wel operationeel." idee van de vaste werkplek losgelaten. In plaats daarvan kies je voor een plek die past bij je werk. Daardoor kunnen mensen zich beter concentreren dan wel communiceren, net wat op dat moment belangrijk is." Gewaardeerd concept £)je keuzemogelijkheid waar deren de medewerkers zeer, zo blijkt. Om dat te kunnen begrijpen is het goed naar het verleden te kijken toen Interpolis op vier verschillende loca ties gehuisvest was. Het ging om de traditionele cellenkantoren - een lange gang met allemaal kamertjes - en om zogenoemde kantoortuinen - een grote zaal met bureau-eilanden die door middel van archiefkasten en stelling- wanden van elkaar gescheiden zijn. Elke medewerker wist daarin zijn plek en dat had zijn voordelen, geeft ook Wijma toe. "Niet alleen betekende het een stuk gezelligheid: iemand komt langs en maakt een praatje aan jouw bureau. Ook hoorde je van alles want de mensen met wie je samenwerkte, zaten om je heen." Tegelijkertijd was er een aantal nadelen met als voor naamste de voortdurende afleiding en de permanente geluidsoverlast én de wetenschap dat je er niet aan kon ont komen want te kiezen viel er niets. In het nieuwe gebouw van Interpo lis is dat wel anders. Daar kan de me dewerker op elke verdieping kiezen voor achtereenvolgens een open werk plek, een cockpit, de stamtafel, het vergaderzaaltje of het zitje. Leent de open werkplek met vaste computer zich voor doorsneewerkzaamheden, de cockpit die de vorm heeft van een glazen cel, is bij uitstek geschikt voor taken die concentratie vereisen. Stam tafel, zitje (een bank met twee fau teuils) en vergaderzalen (per afdeling drie) zijn in de woorden van Wijma 'typische communicatieplekken'. En dan is er nog de Club, de 'gezellige' hoek op de afdeling waar de mede werkers weer van een andere sfeer kunnen proeven, naar wens met een kop koffie erbij en de radio aan. Flexikoffertje Als memand meer een vast bureau heeft, heeft ook niemand meer een plek om zijn spulletjes op te bergen, inclusief het spreekwoordelijk portret van de geliefden. En hoe vin den de collega's elkaar als iedereen elke dag, soms zelfs verscheidene keren per dag, ergens anders zit? Om de gekozen oplossingen te verduidelij ken, schildert Wijma de gang van een medewerker die 's ochtends op kan toor komt. "Eerst loopt hij naar de postvakjes waar ook de mobiele tele foon hangt. Met die mobiele telefoon is hij altijd bereikbaar, ook als je hem niet kunt vinden. Daarna pakt hij uit de flexiwand zijn flexikoffertje, zeg maar de bureaula nieuwe stijl. Je kunt er je pennen in kwijt, een aantal hang mappen, je laptop en wat persoonlijke spullen. Vervolgens zoekt hij op basis van het werk dat hij gaat doen de plek die daar het meest bij past."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 10