anders zijn zonder de'Rabo-familie' D s s i e r Sponsoring Rabobank is'investeren in mensen' ij ©WOD1 <°3©WWB-OuDQft ©@ÖDj ffftfig)©2 0 feft ~^xr De Rabobank en haar dochters zijn nadrukkelijk aanwezig in de sport. Het meest opvallend als hoofdsponsor van de Rabobank Wielerploeg. Maar ook in de paardensport, het hockey, de ge handicapten-, de studentensport en nog zo wat takken van sport toont de bank haar sportieve gezicht. Sporten in Nederland zou er anders uitzien zonder de 'Rabobank-familie'. yoo/iin in Nederland zou door Johan Nebbeling Sponsoring van sporten, of die nu op een hoog profes sioneel of op re creatief niveau worden be oefend, past in de missie van de Rabobank. De bank stelt zich immers ten doel mensen te helpen bij het verwezenlijken van hun ambities. In het za kenleven, maar ook in de sport. Bovendien staat dat de Rabobank midden in de samenleving en is samen werking vanouds het de vies. Sponsoring van sport activiteiten moet de naamsbekendheid, het po sitieve imago en de good will van de bank bevorde ren. Met de drie speerpunten van het sponsorbeleid - wielrennen, hockey en paardensport - bedient de Rabobank haar belangrijk ste doelgroepen: het grote publiek, het bedrijfsleven en de agrarische sector. Hoeveel de Ra- bobankorganisatie besteedt aan sport sponsoring, weet niemand. Een ruwe schatting komt uit op 40 miljoen gulden per jaar. De ene helft komt voor rekening van de lan delijke organisatie, de an dere helft wordt uitgege ven door de lokale ban ken. Want het Rabobank-sponsorbeleid is er op gericht om activitei ten te ontplooien waarbij lokale banken zich naad loos kunnen aansluiten. En dat gebeurt massaal. Honderden sportclubs krijgen in een of andere vorm ondersteuning van hun lokale Rabobank. In geld, maar ook in de vorm van faciliteiten en organi satorische ondersteuning. Rabobanken stellen zaal ruimte, apparatuur, ken nis, medewerkers en koffie beschikbaar. De werkelijk betekenis van de Rabo bank voor de sport laat zich moeilijk bepalen. Vast staat dat de Nederlandse sportwereld er zonder de steun van de Rabobank heel anders zou uitzien. Ra nf) Rabobank Nederland is sinds 1996 hoofdsponsor van de Grote Nederlandse Stu denten Kampioenschappen. Jetty Mulder van Sponsoring Rabobank Nederland: "Studenten zijn een belangrijke doelgroep voor ons. Als ze studeren hebben ze wei nig geld. Maar ooit gaan ze verdienen en dan willen we ze als klant. Het is gewoon investeren in mensen." De Grote Nederlandse Studenten Kampioenschappen (GNSK) hebben elk jaar plaats in een studentenstad. Dit jaar is dat Enschede. Rabobank Nederland steunt de GNSK met 20.000 gulden. De lokale Rabobank steekt er nog eens 5.000 gulden in."We werken altijd nauw samen met de lokale banken" aldus Mulder."Zij onder steunen de organisatie niet alleen met geld, maar bieden ook menskracht en orga nisatorische hulp aan." De GNSK zijn een serieuze aangelegenheid. Mulder:"Het is echte topsport. En dat sluit aan bij onze ambities. Studenten die sport bedrijven zijn in het algemeen de meer serieuze studenten. Het zijn jongelui die echt iets willen bereiken. Nou, die ondersteunen we van harte."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 9