"Natuurlijk moeten we ook commercieel zijn on een solvabele coöperatie te blijven" P coöperatiediscussie uitgestippeld. Ou- desluijs: "Het is een groep klanten die het begrip coöperatie met de paplepel ingegoten heeft gekregen en voor wie de coöperatie nog betekenis heeft." Karzijn nuanceert: "Jonge agrariërs worden wel steeds zakelijker. Het is geen automatisme meer dat ze van vader op zoon bij de Rabobank ban kieren." Oudesluijs: "Er werd gevraagd om meer informatie-avonden waardoor we onze betekenis als coöperatie zou den kunnen bewijzen. Er is uitgelegd dat we geen informatie-avonden meer organiseerden omdat er toch niemand kwam." "Om aan hun wens toch tegemoet te komen, heb ik drie klanten ge vraagd om samen met ons een infor matiebijeenkomst te organiseren. Jonge agrariërs, standsorganisaties, boerinnengroepen, accountants, ge meente, ze zijn er allemaal bij betrok ken. Voor het thema 'Boeren nu en in de toekomst' hadden we in 1996 140 man in de zaal. Dat was voor herha ling vatbaar. We hebben dezelfde werkwijze gevolgd en afgelopen na jaar hebben we een informatie-avond over milieuwetgeving en alles erom heen gehad. Er zat 180 man in de zaal." Karzijn: Op een bijeenkomst van de landbouwfederatie Epe kwa men maar dertig personen opdagen. Daar hoorde ik de opmerking: 'zet het logo van de Rabobank erop, dan komen ze wel'." Informele aanpak Nlet alleen informa tie-avonden voor agrariërs trekken volop belangstellenden. Grandia: "Op een bijeenkomst over de Euro kwa men 130 MKB-leden opdagen en bij een beleggingsinformatiedag hadden we 600 mensen in de bank. De infor mele aanpak die we volgen slaat aan." Oosterkamp: "We hebben hier geen moeite om met onze leden in contact te komen. Het is eerder de vraag of de locatie die we hebben ge kozen wel groot genoeg is." Ook intern is met alle betrokkenen stevig over de betekenis van de bank voor de medewerkers persoonlijk, voor de omgeving en de klanten ge discussieerd. Het bestuur, het manage mentteam en de segmenten hebben in elf sessies onderling van gedachten ge wisseld over de missie van Rabobank Epe-Vaassen. Twintig punten uit de sessies met klanten zijn teamsgewijs besproken. Grandia: "Wat staat er nu en wat kunnen we ermee? Alle sessies zijn be doeld om de coöperatie vorm te sessies hadden per segment plaats. Elke afdeling heeft inmiddels een eigen concept ambitie-statement dat van het moederstatement is afgeleid. Grandia: "Er waren grote verschillen in beleving van de coöperatie tussen de afdelingen. Maar toen we erover doorpraatten bleek dat ze meer op één lijn zaten dan aanvankelijk leek. De afdeling Bedrijfsvoering had in eerste instantie moeite om een ant woord op de vraag te vinden wat de coöperatie voor haar betekent. 'Omdat we geen klanten hebben' zo werd gemotiveerd. We hebben het er toen over gehad, ook in samenhang met Visie '98. Want als je Visie '98 goed begrijpt, dan staat de klant cen traal. En collega's zijn ook klanten, want samen zorg je ervoor dat de klant aan de balie zo goed mogelijk wordt geholpen." geven. Het is voortdurend bouwen aan het coöperatieve gebouw." Kar zijn: "We hebben het ook gehad over hoe het zou zijn als je niet bij een coö peratie werkt. Een sprekend voor beeld van de andere aanpak bij de Ra bobank vind ik de benaming relatie beheerder in plaats van accountmanager. Ik voel me adviseur, ik beheer een relatie en ben er niet in eerste instantie op uit om een product te verkopen." 'Collega's ook klanten' De brainstorm- De volgende ontmoe tingen zal worden ge sproken over de muren die tussen segmenten be staan. De discussiegroe pen zullen daarvoor ge mengd worden samenge steld. Dan zullen in elke sessie vertegenwoordi gers uit alle segmenten, het managementteam en beheerscolle- ges zitting nemen. Oosterkamp, Grandia, Karzijn en Oudesluijs zijn 'begeisterd' door de coöperatie. Oudesluijs: "Wij kunnen die coöperatie wel machtig vinden, maar als die niet bij de klanten leeft, zit je met een groot probleem. Je moet de coöperatie steeds weer uitdragen en permanent met elkaar in dialoog, want ik ben ervan overtuigd dat we klanten toegevoegde waarde kunnen leveren." Van links naar rechts: Arie Oude sluijs, Henk Karzijn, Kees van der Wal, Mariëlle Oostveen en Maartje van Ark.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 5