Epe-Vaassen; leren luisteren naar klanten en medewerkers Coöperatiediscussie bij Rabobank Epe-Vaassen "We moeten leren luisteren. Naar klanten en naar me dewerkers. Als we intern goed met elkaar spreken en bouwen: dan kunnen we dat ook met onze klanten aan", zegt directeur Arie Oudesluijs van Rabobank Epe-Vaassen. De Gelderse bank heeft in de afgelopen twee jaar gesprekken gevoerd met klanten en mede werkers om de coöperatie lokaal nieuwe inhoud te geven. RaboMagazine sprak met klanten, medewer kers, en directie over het belang van de coöperatiedis cussie op lokaa niveau. door Mariëlle Oostveen aartje van Ark (44) is huis vrouw en woonde twee discussies over de coöpera tie met de bank bij. Zowel Van Ark als leraar geschiedenis Kees van der Wal (49) zijn gegrepen door de Rabo bank en haar coöperatieve gedachte. Van Ark: "Het moet wel in een nieuw jasje, maar die coöperatie heeft haar bestaansrecht. De betrokkenheid bij de lokale samenleving merk je. De Ra bobank is overal aanwezig. Ze spon soren heel veel verenigingen." Als klant en moeder van twee tie ners spoorde ze de bank vorig jaar aan om veel aandacht aan de jeugd te besteden. "Denk aan voorlichting op scholen." Leraar geschiedenis Van der Wal (49) springt hier dadelijk op in: "De voorlichting die de bank gaf op onze school (RSG Noord Oost Velu- we - red.) over de coöperatie gebeurde in de taal van de jeugd. Het waren geen keurige heren in pak die voor lichting gaven, maar jonge gasten, dat sprak aan." De beide klanten zijn enthousiast over de dis cussie-avonden. Achttien agrariërs kwamen op 1 april 1996 voor het eerst bijeen. Een jaar later, op 10 juni spraken twintig agra riërs met beheerders, direc tie en medewerkers over de coöperatie. Op 15 april en 20 mei 1996 hadden respectievelijk discussies plaats met elf leden uit het midden- en kleinbedrijf en zestien particuliere klanten. Op 9 juni dit jaar waren de beide groepen samengevoegd en had de dis cussie plaats met negentien leden/ klanten. Van Ark: "Ik was heel ver baasd dat ik weer een uitnodiging kreeg, want die eerste bijeenkomst had voor mij iets van een afronding. Het was boeiend en informatief, van beide kanten. Ze hadden genoeg stof tot nadenken. Die tweede bijeenkomst werd dieper ingegaan op de opmer kingen die bij de eerste bijeenkomst waren gemaakt." Inspelen op wensen Van der Wal woon_ de de discussie dit jaar voor het eerst bij. "Ik ging er naar toe, maar wist ei genlijk niet wat ik kon verwachten. Ik trof een doorsnee van de klanten aan die je gewoonlijk aan de balie treft. Het was heel bijzonder. Mensen gin gen hardop meedenken over kleine zaken waarmee de bank haar dienst verlening zou kunnen verbeteren. En niet alleen echte diehards uit Rabo- bankkring. Het is voor een bank toch een unieke gelegenheid om zoveel ge luiden van klanten te horen." "De bank had goed ingespeeld op de suggesties van de vorige bijeen komst. Daar was onder meer gezegd dat klanten niet altijd goed kunnen 'Onze bank is een coöperatieve bank: Wat betekent dit voor jou persoonlijk? Wat denk je dat dit voor de klant in de praktijk betekent? Waar zouden wij ons in kunnen onderscheiden, maar doen dit niet?' Met deze en andere vragen over de coöperatie en Visie '98 opende Rabobank Epe-Vaassen de discussie met me dewerkers en management. De vragen voor bestuur en raad van toezicht gin gen onder meer dieper in op de zeggenschap van en het verantwoording afleggen aan leden en het gerin ge onderscheid tussen leden en niet-leden. Bij de interne gesprekken werd gebruik gemaakt van de opmerkingen die klanten en leden hadden ge maakt naar aanleiding van stellingen over de Rabo- bank:'De Rabobank is een uitstekende brede financië le dienstverlener','de Rabobank is een coöperatie met betrokken leden','de Rabobank is een bank met een sterke lokale profilering'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 3