De Kern van ons 100ste jaar. En Daarna! «a O O) lï I* 3 12 14 16 17 20 En verder... Milieu als 'business' Tj sis e r Rabobank, dat is sporten Aardig 'bij de tijd' De organisatie bestaat 100 jaar. Een reden voor formele en informele gebeurtenissen en festiviteiten. Belangrijk, maar de kern? Wat zou er meer moeten gebeuren, waar door we aan het eind van dit jaar allemaal een goed gevoel aan dit jaar overhouden, een gevoel dat we ook samen echt iets heb ben gepresteerd, dat bijzonder is? De coöperatiediscussie is vrijwel afgerond. We gaan een aantal besluiten nemen over Belang en Betrokkenheid van een lid, de klant bij de coöperatie en over het Beheer ervan, de 3 B's. We willen een bank zijn die toegevoegde waarde aan de klant biedt, een bank, die het belang van de klant als het begin en eindpunt van het bancaire hande len ziet. We willen een bank zijn die particu lieren helpt met hun financiële zaken en on dernemers helpt met ondernemen, een bank die - binnen de eigen gemeenschap - particu lieren en ondernemers ondersteunt, zodat die gemeenschap en de mensen die daar wonen zich kunnen ontwikkelen. We willen dat ook doen samen met die gemeenschap. Het is natuurlijk gemakkelijk om dat in een paar woorden op te schrijven en over te gaan tot de orde van de dag. Maar dan missen we een unieke kans. We hebben het over de kern van onze organisa tie. Het klinkt deftig als je zegt dat het gaat over de revitalisering van de coöperatie, de Rabobank, maar het gaat eigenlijk over ge wone dingen, over waarde toevoegen. Die meerwaarde ligt in de volwassen manier Paul Burghouts waarop we in ons werk staan; het plezier, dat we daarin vinden en de respons die we daar op krijgen van anderen: van klanten en van collega's. Die meerwaarde iigt in onze hou ding en ons gedrag met de klant als begin en eindpunt van ons handelen, ledereen zou zich aan het begin van dit jaar eens kunnen afvragen: "Zou ik graag klant van mezelf willen zijn? En waarom? "En met dat iedereen bedoel ik dan niet al leen een cliëntadviseur, maar ook zijn ma nager, ook de directeur van de plaatselijke bank en ook een lid van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland. ledereen kan zichzelf een groot aantal vra gen stellen en de antwoorden daarop zijn bepalend of je 'ja' of'nee'zegt tegen die hier boven gestelde vraag. Waarom werk ik eigenlijk bij een coöperatie ve bank? Wat verwacht ik van mensen die daar werken? Weet ik wat ik weten moet om klanten te kunnen bedienen? Ben ik geïnteresseerd in ze? Wil ik ze vooruit helpen of een product verkopen? Speel ik in mijn werk een rol die nu eenmaal bij mijn vak hoort en goed is voor mijn carrière of ben ik echt diegene die ik zou moeten zijn? Ik denk dat in die laatste vragen en de ant woorden daarop onze klanten de werkelijke meerwaarde van onze organisatie zullen herkennen en ervaren. Dat is de kern van onze organisatie: een bank van en voor men sen midden in de samenleving. Ons op deze wijze - naast allerlei feestelijkheden - te be zinnen op onze kern en daarnaar te hande len is het beste cadeau dat we onze klanten, onszelf en de 100-jarige bank kunnen geven. Ik wens iedereen in 1998 én daarna toe zó in het werk te staan met het plezier dat daarbij hoort! Paul Burghouts Lid Hoofddirectie Rabobank Nederland De Rabobank kan volgens kamerlid Ter Veer het spoor wel bijster zijn, maar dan heeft-ie toch geen rekening gehouden met De Spraakmakers. Bart Jan Krouwel en Henk van der Kerk helpen hem op het juiste pad. Epe-Vaassen in dialoog Telelerend naar heao-BI Samenspel? Al 100 jaar! Samenspel: 100 bomen project Hobbyisten, meld u Profiel Sporten in Nederland zou er beslist anders uitzien als de Rabobank- organisatie zich niet nadrukkelijk als sponsor op dit terrein van de samenle ving had gemeld. Een overzicht. Het jaar 2000 mag met rasse schreden naderen, de Rabobankorganisatie heeft tijdig de wijzers in eigen hand geno men en begint inmiddels aardig 'bij de tijd'te komen. Reportage. rt 8 Colofon RaboMagazine is het intern commu Aan dit nummer werkten mee Henk Pijnenburg, pag. 12,13 Abonnementenadministratie nicatieblad voor de Paul Burghouts CB Press and Promotion Photo's, p. 14 Wijzigingen uitsluitend schriftelijk Rabobankorganisatie, bestemd voor Johan Nebbeling Sjaak Ramakers, p. 2 aan: Centraal Abonnementen Beheer, alle medewerkers, bestuurders en Mare Peters Mark 5chepers, p. 16 BC102A, Postbus 80,5680 AB Best gepensioneerden. Eva Rensman Ted Schouten, p. 19 Dick van de Schraaf Peter 5mulders, p. 19 Klachten over bezorging RaboMagazine verschijnt 10 maal per Willemien Veldman-Marsman 't Sticht, p. 16 Telefoon (040) 219 55 55 jaar. Jan Timmermans,p.7 Telefax (040) 219 50 55 Fotografie CorVos,p.9,10,ll Bladmanagement Frank van Aken, p. 3,4,5 Pim Westerweel, p. 15 Vormgeving Henny van Egmond Jeroen van Bergen, p.9,11 Volta, Utrecht Erik Bronkhorst, p. 19 Redactie-adres Redactie Frank Broekhuizen, p.20 Interne postcode EO 518 Druk Peter Craghs (hoofdredacteur) Fotopersburo Dijkstra, p. 14,15 Postbus 221 Habo DaCosta, Vianen Mariëlle Oostveen Ferdinand van der Duin, p. 15 5600 MA Eindhoven Rien Hokken, p.9,11 Telefoon (040) 217 50 09 RaboMagazine wordt gedrukt op Productie Hans Lebbe, p. 6,7,8,18 Telefax (040) 217 7136 Reviva, minder milieubelastend Len Fraser Jacob Melissen, p. 9,10,11+cover E-mailadres via Internet papier. Paul Meilaart, p. 19 RaboMagazine@rn. rabobank. nl Het Hoge Noorden, p.8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 2