'de coöperatie die Rabobank heet Ondernemingsraad benieuwd naar inhoud van Visie Ondernemingsraden bankbedrijf op nieuwe C.A.O. in zeven stellingen Rabobank Klantwaarde, medewerkers- waarde wat zegt ons dat De Klantwaarde, medewerkerswaarde...Begrippen die je zo af en toe in onze interne media ziet opduiken. Veel medewerkers van Rabobank Nederland zeggen deze begrippen niet zo veel. Niet iedereen is er bekend mee waar ze vandaan komen. Al een paar jaar wordt binnen de Rabobank gediscussieerd over de coöperatie, de onderne mingsvorm van de Rabobank- organisatie. Aanleiding voor deze discussie is de onduide lijkheid die binnen de organisa tie en de samenleving bestaat over datgene waaruit de invul ling van de specifieke kenmer ken van een coöperatie bij de Rabobank blijkt. De Centrale Kringvergadering, de Hoofddi rectie, de Raad van Beheer en de Raad van Toezicht, hebben zich intensief bezig gehouden met het geven van invulling aan drie componenten van de coöperatie: belang, betrokken heid en beheer. Dit is beslist geen sinecure. De coöperatie als onderne mingsvorm is niet zo bekend. Er bestaan vele variaties. In het kort komt het erop neer dat de Rabobank een vereniging is die een bank exploiteert. Bij een vereniging horen leden. Die leden hebben de hoogste zeg genschap. Bij Rabobank Nederland zijn de leden de aangesloten banken. Om één en ander te verduidelijken, is destijds het begrip 'de coöpera tie die Rabobank heet' gelan ceerd. De Ondernemingsraad van Rabobank Nederland heeft al enkele keren aan de bel getrok ken met de boodschap: 'betrek ook de medewerkers en managers van Rabobank Nederland bij dit proces'. Het antwoord luidde 'dat de leiding eerst zelf een goed idee wil hebben over wat de Rabobank- organisatie is en wil'. Wat de Ondernemingsraad vooral bezig hield, was de vraag: hoe kan de OR, orgaan van de onderneming zoals in de Wet op de Ondernemingsra den verwoord, het begrip bij de medewerkers over 'de coöpera tie die Rabobank heet' bevor deren. Eén van de bijdragen van de Ondernemingsraad was het idee om ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan groenfonds aandelen aan de medewerkers ter beschikking te stellen. Dit voorstel heeft de Onderne mingsraad in de Overlegverga dering gebracht, maar het bedrijf heeft het niet overgeno men, zoals u heeft kunnen lezen. Inmiddels is bekend dat begin 1998 een startpakket verschijnt waarin wordt aange kondigd welke activiteiten ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan landelijk georganiseerd worden. De Ondernemings raad is er benieuwd naar hoe in die jubileumactiviteiten inhoud gegeven wordt aan het, nog voor zeer velen lege, begrip 'de coöperatie die Rabo bank heet'. De discussie kan beginnen....!!! Het verkorte verslag van de Ondernemingsraads- en Overlegvergaderingen is steeds te vinden op de publicatie borden. Het verschijnt altijd binnen drie werkdagen na de Overlegvergadering. De volledige verslagen kunt u bij de infotheken verkrijgen. Bovendien staan ze in Lotus Notes. Het telefoonnummer van het Secreatariaat Onderne mingsraad RN is 040-217 66 51, het faxnummer is 217 75 56 en het interne E-mail adres is: Janssen C.J.M.@sor@stg_jfd, het Internet E-mail adres is: C.J.M.Janssen@rn.rabobank.nl Het streven van vakbonden en werkgevers is dat er vóór 1 april 1998 een nieuwe C.A.O. voor het bankbedrijf ligt. De onderhandelingen hiervoor zijn eind vorig jaar begonnen. De vakbonden en de Werkgevers vereniging voor het bankbedrijf (WGVB) hebben in november hun standpunten bekend gemaakt. De ondernemingsra den vanuit het bankbedrijf, verenigd in het Interbancair Vertegenwoordigend Overleg (IVO), hebben in een brief hun gezamenlijke visie gegeven op de diverse standpunten van de WGVB. Deze is verwoord in onderstaande zeven stellingen. 1 De nadruk van de onder handelingen zou moeten lig gen op garanties voor werk- Vervolg zie achterzijde

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 20