Matthijs Bunschoten (lid jongerenraad) "Het motiveert als je weet dat jouw bijdrage als waardevol wordt beschouwd" Huizen 'druk jaar' Groningen Coöperatie concreet IS Van links naar rechts: Roel Arendshorst, Floor Bren- ninkmeyer, Margitta Boerma èn Alice Hogenesch. Jongerenraad Rabobank De Ronde V enen jongerenraden bij Rabobanken. Aan de andere kant leggen we contacten met jongeren in de drie kernen die tot het werkgebied van de Rabobank horen. We hebben alle jongerenvereni gingen aangeschreven om te horen wat er onder hen leeft. Daar hebben we nog geen reactie op gekregen, maar we gaan er wel achterheen. We hebben ons eigen emailadres en de site is klaar." Bankieren bij de Rabobank is voor Bunschoten een heel lo gische keuze. "Mijn ouders zijn lid en ik heb familie die bij de Ra bobank werkt. Het is vertrouwd ter rein." Hij heeft vanuit zijn functie in de jongerenraad al verscheidene Ra- bobankbijeenkomsten meegemaakt, ook bij Rabobank Nederland. De jongerenraad vraagt dan ook behoor lijk wat tijd. "In december hadden we vergadering van de jongerenraad, een beleidsvormende vergadering van de bank én er was een 100 jaar bijeen komst waar ik als afgevaardigde van de raad bij aanwe zig was. Het is druk, maar ik vind het wel leuk." Marijke Schram (26) is segmentma nager Cliënten Advies bij Rabobank Huizen. Zij vertelt dat een eerste brainstormsessie over Toekomst door Samenspel en de thema's die daarbij horen zoals duurzaamheid, al direct wat ideeën opleverde voor de viering van het 100-jarig bestaan. "We heb ben nog een brainstorm gehouden en dat leverde nog veel meer ideeën op." Met de kalender in de hand loopt Schram de activiteiten langs die Ra bobank Hui zen in het kader van 100 jaar or ganiseert of van een speciaal 100 jaar tintje voorziet. De lijst is niet uitputtend, maar laat de opvallendste hoogte punten zien. "In maart is de Infodag Wonen (lande lijk: Open Huis '98 - over wonen, vermogen en genie ten - red.). We willen er volgend jaar een relatie ontmoetingsdag van maken. We nodigen een aantal relaties uit die in de bank kunnen netwerken. De bank is die dag dan niet alleen open voor mensen met vragen over een hypotheek. In samenwerking met een museum willen we een tentoon stelling in de bank inrichten over wonen en werken in Huizen, honderd jaar geleden en nu. In april gaan we met MKB-relaties naar het congres dat Rabobank Nederland organi seert." "Samen met andere banken in het Gooi (Naarden-Bussum, Hilversum, Blaricum en Weesp-Muiden) willen we op een zaterdag in juni een fiets- puzzeltocht organiseren. Te denken valt aan een tocht over 20 of 40 kilo meter waarvoor een bijdrage wordt gevraagd. Die bijdrage gaat in een fonds voor projecten in de regio. We willen zelf vier projecten kiezen, maar nodigen ook verenigingen uit om te komen fietsen om hun clubkas te spekken. Het idee is er, maar er moet nog veel werk worden verzet voor het zover is." "In september worden de ouderen in Huizen in het zonnetje gezet. Rabo bank Huizen wil dan allerlei leuke dingen sponsoren voor ouderen die in tehuizen zitten. De bank organiseert het hele jaar door seminars voor on dernemers over bijvoorbeeld IT-ma- nagement en Human Resources Ma nagement. In november gaan we waarschijnlijk met z'n allen naar het MuziektheaterSpektakel", somt Schram op. Het belooft in Huizen een druk jaar te worden. Rabobank Groningen hield afgelo pen voorjaar een grote personeelsbij eenkomst over de coöperatie. Margit- te Boerma (34) is lid van de werkgroep Communicatie, een van de drie werk groepen in het kader van de coöpera tiediscussie. Deze werkgroep bestaat uit leden, bestuursleden en medewer kers en buigt zich onder meer over de vraag hoe Rabobank Groningen naar haar klanten zou moeten communice ren dat ze een coöperatie is. Boerma: "In onze werkgroep zitten ook klanten, want zij kijken van bui ten tegen de organisatie aan. In de eerste brainstormsessie heeft onze werkgroep antwoorden gezocht op vragen als: 'Wat verwachten mensen van een coöperatieve bank?' 'Hoe kunnen we mensen duidelijk maken waar wij voor staan?' Al snel kwam boven tafel dat dé klant niet bestaat, maar dat je in je benadering drie groe pen moet onderscheiden die op ver schillende manieren betrokken zijn bij de bank: ondernemers, particuliere klanten en medewerkers. Daarvoor zouden drie verschillende klankbord groepen in het leven moeten worden geroepen. Zo kun je als bank met re gelmaat toetsen wat je betrokken klanten verwachten van hun bank." Boerma vindt het bijzonder om met collegeleden, ondernemers en collega's van gedachten te wisselen over de be tekenis van Rabobank Groningen. "Het overleg vindt in eigen tijd plaats, maar het motiveert als je weet dat jouw bijdrage als waardevol wordt beschouwd. Op deze manier kun je naast je eigenlijke werk ook beleid maken. Het gaat niet altijd van een leien dakje. Het blijkt lastig te zijn om met de hele groep bijeen te komen. Door het onderwerp zo con creet mogelijk te maken kun je men sen betrokken houden. Want die ge sprekken gaan door, ook na 1998." i 5 2jgi§ Christien van As, Paulien Bor, Menno Buwalda, Brigitte Vredenburg en Marijke Schram toeren door Huizen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 15