Vier programmalijnen bij de
Rabobank Academie
"De opleiding sluit perfect
aan bij de onderwijsvorm"
De teleleerses-
sies met docenten
bevallen Joosten
wel, hoewel het
soms lastig is dat
niet iedereen zich
aan het strakke
tijdschema houdt.
Daarom vindt hij
de discussiegroe
pen en het e-mail-
en met medestu
denten makkelijker,
op de momenten dat het jou uitkomt
En dat is voor mij toch het grootste
voordeel van teleleren."
Ed Landman kijkt toe terwijl Jean Paul
Hagenberg contact legt met de cursist.
'Dat kan precies
ling over de leerstof. Studenten kun
nen vervolgens daarop reageren. Juist
deze discussies, meent Landman, zijn
van grote waarde voor studenten.
"Dat motiveert de studenten, ze gaan
anders naar de stof kijken. Het leidt
tot een grotere betrokkenheid bij de
studie."
Hoe bevalt teleleren in de praktijk?
Drie cursisten van de groep die in sep
tember 1996 met de studie
begon over deze wijze van
'interactieve studie'.
Afwisseling Erwin Aj_
bers, medewerker Interne
Organisatie en Controle
bij de Rabobank Den Haag
is tevreden over de mogelijkhe
den van het teleleren. "Het is vooral
de afwisseling die het leuk maakt. Als
je een schriftelijke cursus volgt, of
juist alleen maar naar les gaat, dreigt
het gauw saai te worden." De interac
tieve sessies met docenten vindt Al-
bers nuttig omdat ze hem de moge
lijkheid geven wat dieper op de stof in
Flexibiliteit j_[et js vooral flexibili
teit van het teleleren die Herman
Brinkkemper, hoofd Administratieve
Organisatie van de Rabobank Am
sterdam goed bevalt. "Samenwerken
met andere cursisten is zoveel makke
lijker door de e-mailverbindingen",
zegt hij. Regelmatig moet hij samen
met medecursisten een paper of werk
stuk maken. "Per e-mail sturen we el
kaar onze teksten, op de momenten
waarop het ons uitkomt. We
kunnen snel op elkaar re
ageren. Als we elkaar
elke keer per post onze
stukken zouden ver
sturen, zouden we
twee, misschien wel
drie keer zo lang bezig
zijn."
Brinkkemper is bovendien zeer te
vreden over de mogelijkheden die de
computerverbinding hem biedt om
contact te onderhouden met medecur
sisten. "Het kan heel prettig zijn eens
even tegen elkaar aan te ouwehoeren
over de studie, of over tentamens."
Eigenlijk zou de studie heao-BI niet
zonder teleleren kunnen, vindt Joos
ten. "Het hoort bij de studie dat je
leert werken met alle computertoepas
singen, zoals met Internet en e-mail.
Ik vind het heel inspirerend dat we in
de studie elke keer over de nieuwste
systemen leren. Vaak kan ik ze vrij
snel daarna ook in mijn werk toepas
sen." Joosten heeft eerder wel eens
schriftelijke cursussen gevolgd. Deze
studie bevalt hem
beter. "Het is de
combinatie die
mij charmeert."
te gaan. Maar helemaal vergelijkbaar
met persoonlijk contact is zo'n sessie
voor hem niet. "Ik heb tijdens zo'n
sessie altijd moeite me te concentre
ren. Het is nogal moeilijk om alle in
formatie die je dan krijgt goed op te
nemen. Misschien komt dat omdat ik
iemands gezicht niet zie." De teleleer-
sessies kunnen daarom voor Albers
nooit de colleges vervangen.
Voor Albers leveren vooral de dis
cussies over de studiestof op de site
van de Hogeschool een meerwaarde.
"Het is alleen jammer dat niet altijd
iedereen daar aan mee doet", vindt
hij. Zelf doet Albers er beperkt aan
mee. "Ik wil wel, maar ik zit soms ge
woon te krap in mijn tijd."
Maar aan de interactie
ve sessies met docenten
kan Brinkkemper niet
altijd deelnemen. Hij
heeft niet altijd tijd op
het tijdstip waarop de
docenten beschikbaar
zijn. "Ik heb naast mijn baan en deze
studie ook nog een druk leven. Ik heb
net een zoontje. Die houdt zich niet
aan vaste tijden."
Langzaam op gang ]_[et teje]eren ;s voor
zijn cursusjaar jammer genoeg lang
zaam op gang gekomen, vindt Henny
Joosten, adviseur procesinrichting van
de Rabobank Helden-Kessel-Maas-
bree. In het begin was er nog geen on-
line-verbinding. Nog steeds loopt het
niet optimaal. "Soms is het zo druk
op Internet dat we de website niet
kunnen bezoeken, maar daar wordt
binnenkort wat aan gedaan. Dat krijg
je natuurlijk als je de eerste groep
bent. Dan is het altijd een beetje expe
rimenteren."
De RabobankAcademie verzorgt opleidingen voor medewerkers van de Rabobank-
organisatie en bestuurders van lokale banken. Er zijn vier programmalijnen:
General Courses: niveauverhogende opleidingen zoals (post-)hbo of MBA. Deze wor
den verzorgd in samenwerking met externe onderwijsinstellingen en worden afge
sloten met een landelijk erkend diploma.
Special Courses: opleidingen gericht op het verhogen van de vakkennis van de me
dewerkers en programma's ter ondersteuning van de transformatieprocessen van
de Rabobankorganisatie.
Seminars: belichten een bepaalde ontwikkeling met als doel het innovatief vermo
gen van de organisatie te prikkelen.
Opleiding Lokale Banken: met name produkt- en vaardigheidstrainingen ten be
hoeve van de kernfuncties op lokale banken.
Voor meer informatieCicero (040) 217 70 27
I