toch
Home Forward
Teleleren via Rabobank Academie:
Eens in de twee weken gaan twintig Rabobank-
medewerkers op dinsdagavond thuis achter de
computer zitten. Het zijn tweedejaars studenten
van de opleiding heao-BI (Bedrijfskundige Infor
matica), van de RabobankAcademie en de Hoge
school West Brabant. De cursisten loggen in op
de 'website' van hun opleiding. Elk krijgen ze een
half uur na elkaar de mogelijkheid hun docent te
raadplegen over de studiestof, in een 'Interactie
ve Consultancy-Sessie'.Teleleren bij de Rabo
bank.
Tref-Breda
op a f s t
erwijl de studenten de docent
aan de telefoon hebben, kun
nen ze tegelijkertijd studie-in
formatie op de website bekijken. De
cursisten hebben eerder op die dag
hun vragen over de leerstof per elek
tronische post naar hun docent ge
stuurd. Dankzij de computerverbin
ding geven de docenten de studenten
individuele begeleiding, zonder dat
beiden daarvoor de deur uit hoeven:
de essentie van het 'teleleren'.
Sociale interactie
gebruikers en het ma
nagement daarover advie
zen kunnen geven.
De Hogeschool en de
RabobankAcademie von
den dat zowel de inhoud
als de vorm van de nieuw
op te zetten opleiding
uitnodigend moest zijn
voor de cursisten. Metse
laar: "Omdat het een op
leiding in de informatica-
hoek is, lag het voor de hand dat we
in die richting naar een onderwijs
vorm zochten." Besloten werd een
deel van de colleges door 'interactieve
studie' te vervangen. Dat kan niet met
alle studiestof. "Sommige onderdelen
van de studie kun je alleen leren door
er met anderen in groepen aan te wer
ken. Het aanleren van vaardigheden
en attitude kun je niet in je eentje ach
ter de computer thuis."
Meer theoretische leerstof is wel
geschikt voor 'online-onderwijs'. De
student bestudeert zelf de stof thuis
en kan op vaste momenten de docent
raadplegen voor vragen. Het teleleren
is bovendien een oplossing voor een
Samenwerken is zoveel
makkelijker door e-mail
verbindingen.
praktisch probleem: de
cursisten van de oplei
ding komen uit het ge
hele land. Elke week
naar Breda reizen zou
voor hen wel heel be
lastend worden.
Was het teleleren
oorspronkelijk begon
nen als praktische op
lossing voor deeltijd
cursisten, volgens Ed
Landman, projectma
nager bij het Kennis
centrum van de Hogeschool, doe je de
onderwijsvorm tekort door het alleen
te zien als vervanging van lessen.
"Teleleren voegt iets toe", zegt hij.
"De student krijgt onderwijs op maat,
doordat hij in een individuele sessie
vragen kan stellen over precies datge
ne wat hij niet begrijpt. Hij hoeft niet,
zoals in een klas, eerst te wachten op
vragen van anderen."
Nadelen aan teleleren zijn er vol
gens Landman niet echt. "Er is wel
minder sociale interactie. Maar wij
hebben dat ondervangen door discus
siegroepen op onze website te zetten."
Meestal begint een docent de discussie
met een vraag of een prikkelende stel-
De cursisten: Erwin
Albers, Herman
Brinkkemper en
Henny oosten
door
Eva Rensman
De studie heao-BI van de Rabo
bankAcademie is de enige heao-oplei-
ding in Nederland die gebruik maakt
van 'teleleren'. Het is een onderwijs
vorm die op pragmatische gronden is
ontstaan, vertelt Carla Metselaar, pro
jectleider heao-BI bij de Rabobank
Academie. Drie jaar geleden besloot
de RabobankAcademie deze opleiding
te gaan aanbieden. De manier waarop
de Hogeschool West-Brabant haar in
vulde, paste het best bij wat de Rabo
bankAcademie met de opleiding voor
ogen had: een studie waarin de na
druk niet alleen op de technische kant
van de informatisering ligt, maar
vooral op de bedrijfskundige aspec
ten. Studenten leren over verschillen
de computersystemen en hun toepas
singen, maar oefenen ook hoe ze de