Dé ipïaakiitakérs "Eerst en vooral persoonlijk contact" B«"-" A schuiven. Wat je wel merkt in deze tijd, is de zorg bij gezinnen met jonge kinderen over de studiefinanciering. Van alle kanten horen zij dat de over heid zich op dat terrein meer en meer terugtrekt. Wij ervaren een toenemen de vraag naar mogelijkheden om voorzieningen te treffen zodat straks de studie van de kinderen kan worden bekostigd." Universal Life HENNINK: "In de sfeer van de levensverzekeringen is een dui- minder snel opstapt. Het brengt nogal wat met zich mee om een dergelijke verzekering te beëindigen. Heb je een product met kop en staart dat drie jaar loopt, dan moet je daarna weer een nieuwe relatie opbouwen." Lagendijk: "Die behoefte erken ik wel, aan producten en diensten die met de klant meegroeien, die flexibel zijn zodat ze in de tijd zijn aan te pas sen. Het werkt aan twee kanten. Enerzijds komen er producten op de markt die een latente behoefte wakker Goede creditrelatie Lagendijk: "Ja, dat herken ik wel hoewel er ook nog mensen zijn die hun geld liever op een spaarrekening zetten - dat is veilig, ook al roomt de fiscus het af. Maar feit is dat de klant van een goede de betrelatie verandert in een goede cre ditrelatie, met een rendementsreke ning die gaat groeien. Op een gegeven moment zie je ze dan gaan beleggen, dat is in de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Nee, dat stimuleer ik niet maar als je je klanten serieus neemt en niet bevoogt, zo van: 'dat is een oudere, die loopt liever minder risico', dan kaart je dat aan." Hennink: "Landelijk gezien doet zestien procent van de senioren aan beleggen.' delijke trend waarneembaar richting universal life. Dat houdt in dat je bij voorbeeld op je dertigste een polis neemt die zo flexibel is dat je er aller lei componenten aan kunt hangen, al lerlei dekkingen en voorzieningen, af hankelijk van je persoonlijke omstan digheden. Je koopt hem bijvoorbeeld als vrijgezel en brengt er later, als je getrouwd bent, ook de studievoorzie ning voor je kinderen in onder, je pen sioen, noem maar op. Dat concept zijn we nu aan het ontwikkelen." Lagendijk: "Dat zou een mooi in strument zijn om mensen gedurende langere tijd aan de bank te binden. Want het betekent dat je op gezette tijden, bij veranderingen in de gezins situatie, weer met de klant om tafel zit. En dat biedt weer perspectieven voor aanvullende verzekeringen." Hennink: "Vergeet ook niet dat een klant bij zo'n universal life polis maken, dat de markt zegt: 'hé, da's aardig'. Aan de andere kant ontwik kelen zich ook de wensen en eisen van de klant." Hennink: "Bij ouderen zie je die veranderingen heel sterk. Tien, twin tig jaar geleden was iemand die 65 werd, meteen stokoud. Niet alleen in de ogen van de maatschappij maar ook in zijn eigen ogen. Die ging écht geen nieuwe meubeltjes meer kopen. Maar de moderne oudere zit op een hybridefiets met een mobiele telefoon in zijn zak. En was het vroeger zo dat het bestedingspatroon terugliep, nu verandert dat alleen, in de zin dat de oudere het geld dat vrijkomt nu de studie van de kinderen erop zit, niet meer oppot maar aan leuke dingen uitgeeft. Dat is ook een trend die uit ons onderzoek naar voren komt, dat de neiging om te potten 'voor de kin deren' afneemt." Lagendijk: "Dat percentage ligt in ons werkgebied beduidend hoger. Het zijn ook vooral vermogende particu lieren die hier wonen. Met het oog daarop heb ik zes, zeven jaar geleden één van onze adviseurs speciaal vrijge maakt voor de senioren. Hij is zelf een senior, hij spreekt letterlijk en fi guurlijk de taal van de senioren en dat komt buitengewoon goed over. Zoals ik al zei, onze insteek is eerst en voor al het persoonlijk contact. Zeker bij ouderen speelt dat een belangrijke rol." Hennink: "Ik denk dat dit de spij ker op zijn kop is, nog mooier, de Ra- bospijker op z'n kop. Waarover La gendijk het heeft, is de betrokkenheid bij de klant, dat hij als mens wordt behandeld en niet als een nummer in een database. Die verankering van het begrip klantwaarde, dat zie je steeds meer bij de Rabobank en daarin schuilt haar onderscheidend vermo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 8