'Inhoud geven aan de kennis-coöperatie' Landelijk gezien doet 16% van de senioren aan beleggen" Harko Stavasius: en Doorn wonen relatief veel ouderen en het wemelt er zogezegd van de ser viceflats. Ik benader het echter van een iets andere kant. Ik zeg: dit soort producten die zijn toegesneden op ou deren, prima maar daarmee komen op den duur alle banken en verzekerings maatschappijen en dus kun je daar mee niet echt onderscheidend zijn. Ik onderschat het belang van goede pro ducten niet, maar waar het naar mijn idee om gaat - wil je een grotere koek dan je concurrent binnenhalen - dat heeft alles te maken met je contacten en hoe je die organiseert. Want daar is die oudere écht aan gehecht, aan ge kend én herkend worden." koopt niet. Een oudere wil graag als een jongere behandeld worden en de dienstverlening moet daarop aange past zijn, als het ware fluisterend ver lopen." Hennink: "Uit ons onderzoek - en dat is nog steeds gaande - blijkt trou wens dat ouderen helemaal niet als zodanig gelabeld willen worden. Dus op het moment dat je met een senio renpolis zou willen komen, krijg je een soort seniorenpas-gevoel: goedko per met het openbaar vervoer, ergens een gratis kopje koffie, en dat ver- Lagendijk: "Precies, je moet je ervan bewust zijn dat het om een ou dere gaat. Alleen moet je het hem niet vertellen." Hennink: "Je kunt trouwens op twee manieren tegen de ouderenmarkt aankijken. Enerzijds is het de markt van mensen die nu al senior zijn, 55+, anderzijds is het ook de markt van de dertigers en veertigers die, in de we tenschap dat ze ouder worden, nu een voorziening zouden kunnen treffen." Lagendijk: "Zelf heb ik het idee dat er onder de dertigers en veertigers velen zijn die de gedachte aan hun pensioen voor een flink deel weg- Harko Stavasius, commercieel directeur van de Rabobank Al mere, reageert op bet gesprek tussen Lagendijk en Hennink. Significant detail: in tegenstelling tot Zeist en omstreken telt Alme- re relatief weinig ouderen. Meer dan eenderde van de bevolking is jonger dan achttien jaar. "Bo vendien", zegt Stavasius, "trek ken veel ouderen weer terug naar het oude land, uit nostalgi sche overwegingen maar ook omdat in Almere te weinig voor zieningen voor ouderen zijn." Stavasius zou het graag anders zien want naar zijn mening is de toekomst aan de ouderen dus aan de bank die de ouderen aan zich weet te binden. Parafrase rend: "Gelet op de vergrijzing, gelet ook op het vermogen dat pas op latere leeftijd wordt opge bouwd zeg ik: wie de ouderen heeft, heeft de toekomst." Investeringen richting jongeren vindt Stavasius dan ook minder zinvol dan acties richting oude ren. "Bankhalactiviteiten bijvoor beeld. Wat heeft het voor zin deze op jongeren te richten Die hou den van automa ten, van teleban kieren. Vinden ze schitterend en dat zie je ook steeds meer bij de groep van dertigers en veertigers. Ik zeg daarom: richt je met je bankhalactiviteiten op de ouderen." Naast de ISWOP - een mailing voor jongeren - zou hij ook graag een blad voor 50-plus- sers zien. "Daarmee speel je in op de vergrijzing en kun je een rede lijk clubgevoel opbouwen. Als ik één ding uit het gesprek tussen Hennink en Lagendijk onder schrijf, is het de constatering dat ouderen aandacht, persoonlijk contact, op prijs stellen. Daarmee kun je je als bank onderschei den. Met extra investeringen pro beert de Rabobank Almere de ou deren aan zich te binden. Daar door kon zij zich een positie ver werven als 'hoofdbank' van de grootste zorginstelling in Almere "Dat past ook binnen het beleid van de Rabobank als geheel. Eén van de speer punten is ge zondheidszorg. Verder biedt de bank 50-plus- sers in 1998 een Internetcursus aan en is zij voornemens een serie winteravondlezingen op lokaal niveau te organiseren. "Inhoud geven aan de kennis-coöperatie die de Rabobank wil zijn", noemt Stavasius dat en in navolging van Lagendijk en Hennink: "Mensen binden buiten je product om. Kritisch toont hij zich over de introductie van nieuwe producten door Interpolis. "Ze hadden er al moeten zijn, vind ik. Van mij mag Interpolis vóór de muziek uitlo pen en niet zoals nu de concur renten op een afstandje volgen. Waarom zijn er in de, overigens uitstekende, Alles-In-Een-Polis geeti modules opgenomen voor de ziektekostenverzekeringen en voor de medische zorg

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7