'De oudere wil gekend herkend worden' Dé dkëïi Jaap Lagendijk Een klant krijgen is één. Maar een klant hou den is een tweede. Dat bleek al uit het arti kel over de jongerenmarkt in RaboMagazine van november. Op de jongeren- en studen tenmarkt heeft de Rabobank een leidende positie. Maar wat doen bijvoorbeeld lokale banken en een dochter als Interpolis om de f groep daarna, de dertigers en veertigers én ouder, aan zich te binden of vast te houden? Welke producten worden ontwikkeld en hoe brengt de organisatie ze aan de man/vrouw? Slagen zij erin een lifetime binding met hun 6 klanten aan te gaan? Over één kwestie zijn de beide gesprekspartners in De Spraakma kers het roerend eens: hét onderscheidend vermogen van de Rabobank schuilt in de persoonlijke betrokkenheid bij de klant. r-v door Paul Vreuls atuurlijk, de produc ten zijn belangrijk, moeten concurrerend zijn met de rest van de markt", zegt Jaap Lagendijk, directeur van de Ra bobank Zeist. "Maar wij hebben een paar jaar geleden een andere insteek gekozen. Sindsdien gaan wij niet meer zozeer uit van het product. Het gaat vooral om de manier waarop je je contacten onderhoudt. Dat staat bij ons voorop." Aan de kant van de productont wikkeling zijn in de markt ontwikke lingen gaande, zegt Lodi Hennink, manager marketing en productont wikkeling van Interpolis. "De senio- renmarkt staat bij ons op dit moment hoog op de agenda." 'Naturavariant' LAGENDIJK: "Wat ik er vaar is dat het dikwijls niet de pro ducten zijn die de doorslag geven bij de vraag of de klant bij mij komt of naar de overkant gaat, naar de ABN AMRO of de ING. Elk goed product wordt vroeg of laat gekopieerd en al leen op prijs de concurrentie aangaan, leidt ook tot niets. Dat neemt niet weg dat Interpolis en Robeco en IRIS en de mensen van de segmenten moe ten zorgen dat er producten komen die zijn toegesneden op de wensen van de markt. Het is mijn opgave, de opgave van de lokale bank dus, een zodanige binding met de klant op te bouwen dat hij min of meer automa tisch bij ons terecht komt c.q. blijft. Als wij zorgen voor een goede relatie met de klant, loopt hij niet zo gauw naar de concurrent, zelfs niet als ons product wat duurder is." Hennink: "Wat wij op dit moment in verzekeringsland beginnen te zien, is de komst van nieuwe producten, specifiek toegesneden op de senior. Sommige concurrenten brengen sinds kort natura-verzekeringen op de markt. Het uitgangspunt daarbij is: wat wil de klant als hij oud is? Uit onderzoek blijkt dan dat hij niet zo zeer zit te wachten op een pot met geld. Nee, hij kiest voor quality of life, hij wil zo lang mogelijk zelfstan dig blijven wonen en daarop speelt die naturavariant in. Met deze verze kering kan de senior bij gebleken hulpbehoevendheid via zorginstellin gen allerlei diensten inkopen. Het zal nog jaren duren voordat deze nieuwe markt tot wasdom komt. Ondertussen volgt Interpolis de ontwikkelingen op de voet." Contacten organiseren LAGENDIJK' "Dat is een heel duidelijk fenomeen, dat ouderen het liefst zo lang mogelijk zelfstandig willen blijven wonen en met het oog daarop voorzieningen willen treffen. Dat zien wij hier ook. In ons werkgebied Zeist, Driebergen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 6