m niet de winst van de aandeelhouders', dan schept dat ook extra verplichtin gen. Dan kun je je het in feite niet meer veroorloven om een hypotheek aan te bieden met voorwaarden die minder zijn. Om dat tegen te gaan kun je onder meer ook producten van an dere instellingen gaan aanbieden. Als het ABP een fantastisch hypotheekpro duct heeft, waarom verkopen wij dat dan niet? Als dienstverlener hoef je het wiel niet elke keer zelf uit te vinden, maar kun je ook in de markt kijken naar wat het beste bij je past." uitsmijter bij de meeste reclame-uitin gen van de Rabobank. Op dit mo ment wordt druk gewerkt aan een compleet nieuwe reclamecampagne, waarbij ook de televisie niet wordt overgeslagen. Maar, waarschuwt y ai Mosmans: "Het is onzin te denken dat je de merkstrategie alleen kunt neerzetten door communicatie. Het i zal ook en vooral gaan om de daden die daarbij horen. Alles wat je doet bepaalt in feite de kracht van je merk." Zijn collega Mosmans: "Nu vervult de lokale bank op veel gebieden nog de rol van front-office. Je gaat er naartoe om geld te halen, een lening af te slui ten en dergelijke. Door ontwikkelingen als telebankieren zal die functie afne men. Met een aangepaste telefoon kun je je Chipknip nu thuis al bijvullen en door Internet hoef je voor een lening ook de deur al niet meer uit. Wat echter belangrijker wordt, is het aanbieden van een totaaloplossing. Ook al omdat de overheid terugtreedt, hebben men sen steeds meer behoefte aan persoon die jullie van je klanten hebben, is heel belangrijk voor je succes in de toekomst. Jullie weten wat er leeft, wat er speelt en aan de hand van je database kun je ervoor zorgen dat je precies op tijd bij de klant bent." 'Middenin de samenleving' Aan de merk strategie is ook - als opvolger van 'You'11 never walk alone' - een nieuw thema gekoppeld dat luidt 'Middenin de samenleving'. Deze 'pay-off', zoals dat in marketingjargon heet, zal vanaf volgend jaar te bewonderen zijn als ajn moeder had 't nog gezegd: koop nou geen wit bankstel als je kleine kinderen in moeders hebben altijd gelijk; ik had het moeten weten. Dus toen Lotte trots de keuken in liep om te vertellen dat er een boot op de bank zat wist ik al hoe laat het was. Die lieve schat had niet alleen een boot, maar ook de zon, twee vogels en pappa en mamma op de kussens getekend. Met vetkrijt. Na twee keer stomen begon het dan wel meer op een pasteltekening te lijken, maar eruit ging het niet. Dus nu hebf|j|ï we 'm opnieuw laten bekleden: steenrood met een werkje. Wel zo praktisch. Jp Gert Bouwkamp Wat je belooft waarmaken Back to the Future' blijkt dat het ontwikkelen van een merkstrategie één ding is, het uitdragen ervan is vers twee. Na de 'pro- mise' zal de 'performance' moeten komen. Of in goed Nederlands: wat je belooft moet je ook waarmaken. En daarbij is de rol van de medewerkers, niet één uitgezonderd, van cruciaal be lang. "Juist ook de mensen op de lokale banken," zegt Walter Amerika van FHV/BBDO. "De wereld is steeds meer een geheel aan het worden. Wat er nu in China gebeurt, hoor en zie je vrijwel on middellijk op radio en televisie. Die ont wikkeling wordt nog eens versterkt door het Internet en andere ontwikkelingen op communicatiegebied. En juist in zo'n tijd blijkt dat mensen behoefte hebben aan iets vertrouwds om de hoek. Bij voorbeeld aan een Rabobank, waar ze de mensen kennen en die mensen hen ook kennen. Hoe de rol van die bank precies wordt, is nog niet duidelijk." lijke financiële planning. En daarbij is het wel prettig als je van tijd tot tijd met een adviseur om tafel kunt gaan zitten om de zaken eens door te nemen." Wat niet betekent, vult Bouwkamp aan, dat het volstaat om te wachten tot de klant zich voor zo'n gesprek meldt. Om in het woud van aanbie ders op financieel gebied gehoord te worden, zal de bank er op uit moeten, actief mensen benaderen, precies op het moment dat ze benaderd willen worden. "Van een collega heb ik in dit verband eens een mooie opmer king gehoord die precies zegt wat we bedoelen: 'U komt als geroepen'. Met andere woorden, de klant heeft nog niet geroepen maar als wij er zijn, zegt hij: 'Jullie had ik net nodig'." Amerika: "En juist daarin kan de Rabobank door die lokale aanwezig heid hartstikke sterk zijn. De kennis Sluis: "In de marketing zegt men: een merk moet ook gemanaged wor den. In ons geval zijn de merkma- nagers met name de collega's in de banken. Zij staan dagelijks oog in oog met de klanten en zij bepalen dus ook of die klanten onze merkstrategie op pikken. Of ze inderdaad het idee krij gen: goh, die Rabo is een merk waar ik me bij thuis voel." Bouwkamp: "Hoorde je dat Gert Sluis het net over Rabo had en niet over Rabobank? Dat hoort ook bij die nieuwe kijk op de zaak. We willen in de toekomst meer zijn dan alleen een bank. We willen financiële dienst verleners zijn en daar past 'Rabo' mis schien wel beter bij dan Rabobank." Sluis: "Precies als honderd jaar ge leden willen wij een bijdrage leveren aan de duurzame ontwikkeling van mensen en bedrijven in de samenle ving. Als we dat voor elkaar weten te boksen, kunnen we volgens mij ook de komende honderd jaar met ver trouwen tegemoet zien." i Met de Rabobank sta je er niet alleen voor.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 5