Er is een bank waar u echt meetelt. "We zijn dichtbij, kennen de mensen, geven persoonlijke aandacht" hu al rente terwijl u net begint met sparen? Dat kan met de Spaar-Vast-Rekening van de Rabobank! Rabobank fZl gekt en goeds raad len proberen de concurrent af te troe ven. Het merk speelt daarbij de hoofdrol. Een mooi voorbeeld is de auto-industrie. Hoewel de Japanners net zulke goede auto's maken als de Duitsers, en misschien zelfs wel bete re, zal menigeen die de keus heeft tus sen een Honda en een BMW, toch de voorkeur geven aan de laatste. Dat heeft niets met de technische kwalitei ten van de BMW of die van de Honda te maken, maar alles met het merk en de uitstraling van dat merk. Gert Bouwramp, directeur Werk gebied Aangesloten Banken, ziet de raakvlakken met het moderne bankbedrijf haar scherp. "Hoe kun je je als Rabobank onderscheiden? Met producten alleen lukt dat niet meer. Als wij nu met een nieuwe hypotheekvorm komen die aanslaat, hebben onze concurrenten overmor gen hetzelfde product in hun pakket. Er komen ook steeds meer andere spelers in onze markt. Buitenlandse banken rukken op, maar ook vol strekt vreemden ruiken hun kans. In Engeland is Virgin, van die platenmiljonair Richard Branson, nu ook in de financiële dienstverlening gestapt. Het volstaat dus niet meer om tegen de klant te zeggen: 'kijk eens wat wij een mooie producten we voor u hebben'. Men sen moeten om een andere reden naar ons toe komen en daarvoor is het zo belangrijk dat wij ons als merk neer zetten en vertellen wie we precies zijn." Geen abrupte breuk Sluis knikt «Wat is een van de kernpunten van de Ra bobank? Dat wij dichtbij zijn. Wij staan midden in de lokale gemeen schap, weten wat daar leeft, kennen de mensen. Daardoor zijn wij beter dan anderen in staat om onze klanten persoonlijke aandacht te geven. En uit onderzoek blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders zich juist door persoonlijke aandacht heel erg aangesproken voelt. Die eigen schap van de Rabobank is er dus een die we veel meer dan voorheen gaan uitdragen." De nu uitgedachte merkstrategie betekent volgens Sluis en Bouwkamp geen abrupte breuk met het verleden, maar moet veel meer worden gezien als een verdieping van het proces dat al vijf jaar geleden is ingezet. Destijds werd al geconstateerd dat de Rabo bank dan wel de meest betrokken, toonaangevende bank van Nederland was, maar dat het zowel in- als extern niet echt werd waargemaakt. Welis- onze klanten, maar tegelijkertijd wil len we dat verder uitbouwen. We zijn er niet alleen, we zijn ook van beteke nis voor mensen als het om geld gaat, in welke vorm dan ook." Hij lacht, omdat hij weet dat het wat zweverig klinkt. "Laat ik een voorbeeld geven. Als je bij ons aan klopt voor een hypotheek, waar gaat het dan om? Nou, zouden wij in de oude situatie zeggen, om het feit dat die meneer of mevrouw financieel goed wordt geholpen. Maar is dat Andy Mosmans (links) en Walter Amerika waar was er een nieuw campagne ont wikkeld met als thema 'Rabobank, Aangenaam', maar die kwam niet goed uit de verf. Er zat, zoals Gert Sluis het zegt, te weinig emotie, te weinig 'nestgeur' in. De volgende campagne, met het huidige thema 'You'll never walk alone', deed het een stuk beter, maar de concurrentie zat ondertussen niet stil. Onder het motto 'goed voorbeeld doet goed volgen', kwam de Postbank bijvoorbeeld met het filmpje '15 mil joen mensen', dat ook nog eens een dijk van een hit opleverde in notabene de Rabo Top 40. 'Er zijn'en dat uitbouwen 5LUis- "Het werd dus hoog tijd voor een volgende stap en wij hebben daarvoor gekozen voor verdieping. We willen nog steeds overbrengen dat we 'er zijn' voor ook zo? Voor die klant is die hypo theek in wezen bijzaak. Waar het voor hem of haar écht om draait is dat huis, woongenot. De klant komt niet voor geld, nee, hij wil een droom ver wezenlijken. Geld is in dezen - en ei genlijk altijd - rechtstreeks gekoppeld aan emotie. En daarop moeten wij dus inspelen, willen we ons in de hui dige markt goed neerzetten." Bouwramp: "Onze rol zal daar door ook verschuiven. Niet langer zal het bankieren centraal staan, maar de stelling: 'Wij lossen uw probleem op'. Dat strookt ook helemaal met onze coöperatieve traditie. Wij helpen men sen hun ambities te verwezenlijken. Geld is daarbij hooguit een middel. Van een bank zullen wij meer en meer een verlener van financiële diensten worden. En als wij zeggen 'wij zijn een andere bank, bij ons staat u voorop en en de rugdekking

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 4