-v- Aan de vooravond van het honderdjarig bestaan heeft de Rabobank een plan ont wikkeld om zich nog duidelijker dan tot nu toe te profileren als een bank die mid denin de samenleving staat. Als merk én sterk! RaboMagazine sprak met vier men sen die nauw betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van dit plan. door e Rabobank een merk? Het Dick van de is niet het eerste waar je aan Schraaf denkt bij de woorden bank, financiële instelling, coöperatie. Dat zijn toch de termen waar we aan ge wend zijn als het over de Rabobank gaat. Maar 'merk'? "Ik kan me voorstellen dat mensen daar in eerste instantie van opkijken," zegt Gert Sluis, hoofd Communicatie Aangesloten Banken. "Meestal denk je bij een merk aan producten als Coca Cola of Omo of iets dergelijks. Maar een bank als de onze is evenzeer een merk als die producten. Wij ver schillen wat dat betreft niets van Phi lips, IBM of Compaq." Om iedereen, niet in de laatste plaats de buitenwereld, ervan te door dringen dat de Rabobank een merk is en daarbij nog een bijzonder merk ook, is de afgelopen maanden druk gewerkt aan wat in de moderne com municatie een 'merkstrategie' heet. Daarbij is de hulp ingeroepen van FHV/BBDO, bureau voor Creatieve Marketing, dat bekend staat om zijn adviezen op het gebied van merkstra tegie. In een aantal diepgravende ge sprekken met vertegenwoordigers van de bank heeft een team van FHV ge probeerd te achterhalen wie de Rabo bank nu eigenlijk is. Daarna is een aantal aanbevelingen opgesteld, die zijn vervat in het rapport Rabobank Merkstrategie: 'Back to the Future'. "In wezen," zegt Walter Amerika, een van de FHV-teamleden, "hadden wij het helemaal niet zo moeilijk. Als je goed kijkt en luistert, zie je dat de Rabobank een heel moderne bank is. En dan bedoel ik niet alleen technisch gezien, maar ook bijvoorbeeld het ge- dachtengoed, dat tegenwoordig weer heel erg aanspreekt. Alleen weet nie mand dat, zelfs niet iedereen die er werkt. Waar het dus op neerkomt is dat je die karakteristieke eigenschap pen van de Rabobank beter communi ceert. Zowel intern, naar de eigen mensen, als naar de buitenwereld." Zijn collega Andy Mosmans knikt: "De organisatie was bijna vergeten wie ze is. Wij hebben gevraagd wat de uitgangspunten zijn waarop de Rabo bank zich onderscheidt van andere banken en financiële dienstverleners. Toen dat eenmaal duidelijk was, kon den we een eigen koers uitstippelen. Inmiddels zijn we bezig die koers op alle terreinen vorm te geven." Merk en uitstraling Waarom juist een merkstrategie zo belangrijk is, blijkt uit het stuk dat FHV daarover heeft geproduceerd. Omdat het steeds moeilijker is om een uniek product neer te zetten in de markt, moet een bedrijf of instelling met andere midde- en de rugdekking

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 3