T "M W 'M Rabobank 'Wat we eigenlijk J doen bij j het test- centrum is j tijdreizen3 j D ïmnm m. Adri Risseeuw begon op 1 februari van dit jaar als coördinator bij Testcentrum 2000. Daarvoor was hij human resources manager bij Informatisering Aangesloten Banken. Bij het centrum worden alle bedrijfskritische applicaties die de verschillende informatica-eenheden zelf al op hun millennium bestendigheid hebben getest aan een finale test onderworpen. De software die deze test doorstaat krijgt het certificaat '2000-proofEen centrum waarin praten in de toekomst hoort tot de dagelijkse gang van zaken. Adri Risseeuw ifliH'HiMM Brechtje Sara (6), Derek (4) i£niu9H Clustercoördinator Testcentrum 2000 Schaatsen, fitness De 'toekomstmanager' door Mariëlle Oostveen estcentrum 2000 helpt de informatica-eenheden hun milleniumtesten hier uit te voeren. Daarvoor hebben de mensen in het centrum verschillende rollen. De testcoördinatoren hebben kennis van de testaanpak en van de in frastructuur waarop getest wordt. Vanuit hun rol begeleiden ze de informatica-eenheden bij het uitvoeren van een finale 2000-test De certificeerders kijken naar de resultaten van de testen die uitge voerd zijn binnen een bepaalde informatica-eenheid voordat de applicatie hier komt, ze kijken naar de resultaten van de testen hier op het centrum en tellen dat bij elkaar op. Zij rapporteren of de software een cer tificaat krijgt of niet, bijvoorbeeld omdat er nog teveel risico's aan verbonden zijn." uitgezet. Dan willen we dat de output ook 750 dagen is vooruitge- spoeld en dat alles zich precies hetzelfde gedraagt als nu. Dat noe men we een tijdreistest. Alle informatica-eenheden hebben zelf al hun eigen toepassingen getest, maar dan met een datum simulatie tooi, omdat de systeemklokken niet verzet kunnen worden. In het centrum wordt een deel van die testen nog eens uitgevoerd, maar dan op een platform waarin alles daadwerkelijk op die toekomstige datum is gesteld." V wee mensen adviseren eenheden om op gang te komen met het tes ten van hun systemen. Er is speciaal iemand aangesteld die de planning van Testcen trum 2000 in beeld heeft. Dat wordt een punt apart. Als we daar niet in sturen is er een groot gevaar dat alles in een geweldige piek aankomt. Dan kun je dus maar een klein deel realiseren, waardoor de investering in het centrum niet opti maal wordt benut. Tenslotte is er de coördinatie met onze onderaannemers die de zes platformen voor ons gereed zetten. j at we eigenlijk doen bij het testcentrum is tijdrei zen. We voeren een test uit die we hier en nu heb ben om een bepaalde toepassing te beproeven alsof het een toekomstige datum zou zijn. We laten de testset van vandaag bijvoorbeeld draaien op 3 januari 2000. Dan moeten we eigenlijk zorgen dat er zo'n 750 dagen worden opgeteld bij alle ge gevens die worden ingevoerd. Ook de gegevens van een database moeten 750 dagen verder zijn, en de klok van het systeem is voor- et deze aanpak van de millenni- umproblematiek, door het optui gen van een testcentrum, zitten we in de kopgroep. Veel organisaties die voor dezelfde aanpak kiezen lopen een halfjaar achter, denken we. Maar we moeten ons niet in slaap laten sussen, omdat we in de kopgroep zitten. We zullen het nog knap lastig hebben om het hier voor elkaar te bok sen. Op I november 1998 moeten alle ongeveer 500 bedrijfskritische applicaties gecertificeerd zijn. Dat doet een appél op alle informatica-eenheden en op ons. f ijn werk is ervoor te zorgen dat de communicatie tussen de specialis ten binnen het testcentrum goed verloopt. Op dit moment tot I januari is de winkel wel open, maar er wordt nog gebouwd. De interne werkwijze is nog niet volledig uitgekristalliseerd. We zijn die werkwijze nog aan het beproeven en bijslijpen. Dat betekent dat er een goed team moet staan. Waarin respect voor ieders inbreng bestaat en de bereidheid voor elkaar dingen op te pakken. Daarnaast geef ik presentaties bij informati ca-eenheden over wat wij kunnen bieden, maar ook over wat onze eerste ervaringen zijn. In mijn functie komen een stukje personeel, inhoudelijk en besturen samen. Ik ben graag met veel dingen tege lijk bezig en wil liefst worden uitgedaagd door een inhoudelijk flin ke klus. Wat dat betreft ben ik op mijn wenken bediend."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 22