Het jaar van de energiemonitoring Het jaar van de bewogen koersen "Waarom niet gewoon het licht uit?" Peter Oei, energiecoördinator Rabofacet Gerard van Duinen, hoofd Informatie Advies "Omdat er altijd wat aan de hand is" Hij heeft een adviesbureau voor milieu en communicatie en werkt drie dagen per week als energiecoördina tor bij Rabofacet Milieu Advies: Peter Oei (34), behept met een energiebe sparingstic. "Hier zit nu bijna nie mand en er brandt vreselijk veel licht", merkt hij rond koffietijd op in het personeelsrestaurant van Rabo bank Nederland in Eindhoven. "Waarom niet gewoon het licht uit? Een voorbeeld van hoe je heel gemak kelijk bespaart, zonder kosten te maken." Het jaar 1997 stond voor Oei in het teken van de Meerjarenafspraak Energie-Efficiency, die de Nederlandse banken in december 1996 onderte kenden. Doel: 25% efficiënter om gaan met energie in het jaar 2006. Oei stelt dat de Rabobank in vergelij king met ABN AMRO en de ING Bank voorop loopt. x ui- Als belangrijkste wapenfeit van dit jaar noemt hij het 'energiemonitoring- systeem' voor Rabobanken. Inmiddels doen ruim 150 lokale banken met 500 kantoren eraan mee. "De deelnemers geven iedere maand de meterstanden van alle locaties door", legt de ener giecoördinator uit. "Vervolgens krij gen ze van ons te horen of hun verbruik past binnen het norma le patroon en hoe het zit met het streefver- bruik. We verwachten dat de monitoring bin nen een jaar een ener giebesparing oplevert van 10%." Bij de milieuzorg binnen de Rabobank in het afgelopen jaar zet Oei een kantteke ning. "In de chips van de Chipknip-passen zit silicium, waar door je van deze passen niet zonder meer hoogwaardige pvc-buizen kunt maken. Goed nieuws vind ik dat we waarschijnlijk begin volgend jaar met een project starten om chips en passen gescheiden te verwerken." "Dit jaar gingen er particu liere beleggers naar de aande- lenbeurs die dat beter niet hadden kunnen doen", zegt Gerard van Duinen (50), hoofd Informatie Advies van Rabo BeleggingsAdvies bij Robeco. "'t Is een hype. Men sen horen op een verjaardag dat ze stom zijn als ze niet meedoen." Hij vindt dat die beleggers eerst met een beleg gingsadviseur moeten praten. "Als je schrikt van een koers daling van tien procent, of als je het geld geen paar jaar kunt missen, vergeet het dan." Met de hausse op de effec- tenmarkt lijkt zijn werk mak kelijk. "Veel klanten maken fraaie rendementen en zijn te vreden. Als de koersen als maar hoger worden denk je wel steeds vaker: dit kan niet doorgaan. Alleen, voorspel maar eens een omslag. Als klanten achteraf te vroeg blij ken uitgestapt, zijn ze ontevre den." De glorieuze tijden op de beurzen brengen veel vra gen van banken mee. "We hebben de telefooncapaciteit moeten uitbreiden." Steeds meer vragen gaan over het in richten van portefeuilles. "Daarom zijn we 'n keer met een actuele standaardporte feuille voor nieuwkomers ge komen." Zijn werk trekt hem "omdat er altijd wat aan de hand is". Jammer vindt Van Duinen het dat veel banken nog geen antwoord hebben op de vraag wie beleggingsfond sen moet verkopen: financieel adviseur of cliëntadviseur. "Dat is een spanningsveld, want het fondsenbedrijf moet meer in de pas gaan lopen met het commissionairsbedrijf." Het was voor de Robeco- man een bewogen beursjaar, met eerst een ongekende haus se en daarna forse koersdalin gen, die hij "noodzakelijke correcties" noemt. Van Dui nen ziet de Rabobank haar vleugels als beleggersbank ver der uitslaan. "Beleggers willen vaker door hun adviseur ge beld worden. Dat past toch prima in Visie '98?"

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 12