n de groei Het iaarvande Vinex -locatie Het jaar van de Rinie Hordijk, hypotheekadviseur Henk Lammers, kantoormanager d "Kijken wat je eruit kunt halen" Stephan van den Akker (klant), eigenaar'De Lindenhof' "Dit jaar was voor onze bank en voor mij vooral een groei-jaar." Henk Lammers (27) begon vorig jaar september bij de Rabobank Tilburg als aankomend cliëntadviseur. Sinds afgelopen no vember is hij kantoormanager. Hoogtepunt was voor hem de opening van het splinternieuwe kantoor Spoorlaan. Zonder balies. "Dat levert nog steeds problemen op en wij bera den ons over aanpassing van het bedieningscon cept." De introductie van de Chipknip verliep moei zaam. Klanten klaagden in het begin: "Ik kan er nergens mee betalen." Inmiddels raakt de Chip- knip steeds meer in trek. "Maar langzaam." Lam mers vindt daarentegen het Rabo TotaalPakket makkelijk te verkopen. "Het is een goed product. Voor een beetje meer, krijgen klanten veel ex tra's." Er komen wel veel acties op de bank af. "De ene loopt, je gaat nabellen, dat komt er dan even niet van en vervolgens staat de volgende actie al weer op de agenda. Maar met onze nieuwe afde ling CliëntenService gaat dat veranderen. Wij kunnen acties dan helemaal uitwerken." Het minst leuk vindt de kantoormanager de administratie. "Als je een half uur met een klant praat, moet je daarna even lang papieren invul len." Maar sinds kort neemt CliëntenService dat werk ook grotendeels uit handen. Blijft over wat Lammers het aardigst vindt: "Commercieel bezig zijn, elke dag weer, en kijken wat je eruit kunt halen." "Als de werkdruk heel groot is gaan we moppen tappen", zegt Rinie Hordijk (36), hypotheekadviseur bij de Rabobank Pijnacker. "Daarna kunnen we er weer tegenaan. Door die werk druk bieden wij ook een helpende hand bij het klaren van administratieve spoedklussen en dat is goed voor de onderlinge verhoudin gen." De bank Pijnacker zit middenin een Vinex-locatie en tot het jaar 2005 wor den er om de drie a vier maanden een paar honderd woningen opgeleverd. "Wij krijgen dan van de makelaar de namen en adressen van de kopers en gaan die men sen vervolgens benaderen voor een hypo theek", vertelt Hordijk. "Dat is bellen, praten, berekeningen en offertes sturen, weer bellen, praten en overtuigen. De concurrentie, in ons geval van de tussen personen, is moordend. En dan moeten we ook nog de reguliere klanten in de gaten houden die hun hypotheek willen verlengen of oversluiten. De tussenpersonen hebben de neiging die via 'de achter deur' weg te kapen." Hordijk en haar drie col lega-adviseurs - onder wie twee tijdelijke mensen van bureau Weiten vanwege ziek te en een vacature - merken de werkdruk van drie kanten. "De baas en de make laar verwachten dat we scoren. En de klant wil het liefst onmiddellijk antwoord op zijn vragen." Ze hadden vooral voor de zomervakantie het gevoel geen privéle- ven meer te hebben. Hordijk: "We heb ben nu afgesproken dat iedereen in elk geval zijn wekelijkse roostervrije dag handhaaft, ook al omdat we vaak op za terdagmorgen en 's avonds werken. Je kunt hard werken lang aan, maar het moet niet te ver gaan." "Op een gegeven mo ment waren de financiële verschillen tussen de banken waarvan we offertes hebben opgevraagd marginaal. De Rabobank bleek beter te be grijpen wat wij precies wil den. Het klikte gewoon. Dan zie je hoe belangrijk het is met wie je praat", zegt Stephan van den Akker (30). Samen met Mirco Cuppens bestiert hij sinds 1 april dit jaar evenementenlocatie 'De Lin denhof' in Delft. Gelegen aan een park biedt dit monumentale pand uit 1913 ruimte voor evenementen voor 10 tot 450 personen. Particulier én zakelijk. De oude personeelsociëteit van Gist- Brocades was de laatste jaren een party centrum waar voornamelijk sociaal-cul turele evenementen plaatshadden. De twee jonge ondernemers wilden er een evenementenlocatie van maken. Géén party-centrum. Van den Akker: "Niet al leen huzarensalade en bitterballen. We Stephan (r) en Mirco willen geen Michelin-ster, maar we richten ons toch op het betere midden van de markt. Uit een onder zoek bij 67 concurrenten bleek dat er voldoende par tycentra zijn die het stan daardaanbod bieden en lo caties die de bovenkant van de zakelijke markt bieden Maar daar tussenin was niets." Voordat Van den Akker en Cuppens hun ondernemersplan presenteerden, hadden ze veel voorwerk verricht. De kosten voor het in oude staat herstellen van De Lindenhof waren nauwkeurig be groot voordat ze de aanvraag voor finan ciering indienden. "We wilden niet te krap worden gefinancierd. De Rabobank begreep dat als we om tien gulden vragen we niet afgescheept willen worden met acht gulden. Want dan kun je binnen een half jaar weer om de tafel en krijg je van die vervelende discussies. Tot nu toe loopt alles volgens plan."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 11