zelfbewustzijn Spijker: "Natuurlijk vlot de samenwerking Rabobank Nederland niet altijd" tot het verkopen van verzekeringen." Van der Sluis: "Ik hoor steeds praten over veranderen, maar waar voor moeten we dat? Ik kijk naar de klant. Wat wil die? Je moet verande ren als je merkt dat de klant dat wil. De Rabobank wordt in de markt slecht herkend als dienstverlener die meer te bieden heeft dan alleen geld- diensten. Als je dan ook ziet dat we moeite hebben om ons marktaandeel zelfs maar in stand te houden, dan doen we als grote speler in de markt iets niet goed. Daarover hoor ik in de discussies echter heel weinig. Vrijwel steeds gaat het over ons beleid intern, over het veranderen van onze mensen. Nee, waar het om moet gaan is dat we die klant naar de Rabobank krij gen voor dat en dat product. Daarbij gaat het mis en dus zul je op dat ge bied zaken moeten veranderen." Spijker: "Volgens mij zijn dat zaken die in eikaars verlengde liggen. Bij ons op de bank hebben we een bu- Spijker: "Natuurlijk vlot de samenwerking met Rabobank Neder land niet altijd, dat merk ik ook. Maar de tijd dat ik naar daarnaar wees als de oorzaak van alle ellende, heb ik gehad. Ik weet heel goed wat ik wil en dat probeer ik, links- of rechtsom, voor elkaar te boksen." Van Giersbergen: "We moeten een veel professioneler organisatie wor den. Elkaar scherp houden, onder meer door elkaar aan te spreken op de resultaten. De lokale banken Rabo Nederland én omgekeerd. De markt is ons voorbij gestreefd en als we niet meer terrein willen verliezen, zullen siness-plan gemaakt. Het omvat niet meer dan twee A4-tjes. Toen we een maal wisten wat ons voorlopig eind doel is, zijn we ons gaan afvragen hoe we dat kunnen bereiken. Nou, de re sultaten zijn ernaar. We hebben laatst in een week 51 rechtsbijstandsverze- keringen verkocht. Drie jaar terug was dat nooit gelukt." Van Giersbergen: "Zo'n 100 jaar hebben we nieuwe medewerkers uit sluitend geselecteerd op accuratesse. Van hen kun je niet verwachten dat ze ineens actieve verkopers worden. Som migen hebben het niet in zich, anderen moeten er in elk geval in getraind worden. Ook daarop is het Veranderprogramma gericht." De ondersteuning Yan der Sluis: "Prima. Maar daarnaast heb ik ondersteuning nodig van Rabobank Nederland om de dingen te doen die wij nodig vinden. En daar schort het nogal eens aan. Heel vaak moet je het nu doen met wat men binnen het stramien aanbiedt. Wil je meer of iets anders, dan komt dat er dom weg niet." we hoognodig reëler met elkaar moe ten omgaan. Te lang hebben we el kaar te omzichtig benaderd." Spijker: "Mede door het Verander programma zijn de medewerkers bij ons heel enthousiast geraakt. Ze heb ben over alles meegepraat. Rond 1 november passen we de organisatie aan en gaan we meer verkoopgericht werken. Ik merk aan de mensen dat die vernieuwing ze niet snel genoeg kan gaan." In de steek gelaten Van DER SLUIS: "Wij denken daar het Veranderpro gramma niet nodig voor te hebben. Vanuit Rabobank Nederland is ge zegd dat het mooi zou zijn als het per centage kredieten op betaalrekening rond de 60 uitkomt. Wij zitten al op 70 procent. Door allërlei vernieuwin gen door te voeren zijn wij verder dan een aantal andere banken en waar ik bang voor ben is dat we door het Ver anderprogramma tijd verspillen. Dat we ons met zaken moeten gaan bezig houden die bij ons allang een gepas seerd station zijn. Bij ons stijgt de omzet en daar draait tenslotte alles om. Kijk, ik weet dat het negatief klinkt, maar ik vind dat Rabobank Nederland ons in de steek heeft gela ten." Van Giersbergen: "De relatie tus sen de lokale banken en Rabobank Nederland is slecht. Rabobank Ne derland is zich daarvan bewust en probeert óók te veranderen." Spijker: "Ik heb gemerkt dat door het Veranderprogramma de contac ten met Rabobank Nederland beter zijn geworden. Ik heb meer mensen leren kennen bij wie ik nu kan aan kloppen als ik met een probleem zit. Daarnaast beschikken de consultants over heel veel nuttige contacten." Van Giersbergen: "Voor het einde van het jaar ga ik praten met een aantal banken die het Veranderpro gramma niet hebben omarmd en het zelf doen. Ik ben benieuwd naar hun motieven en ook benieuwd hoe zij er in slagen om de gewenste veranderin gen toch teweeg brengen. Want ook voor Rabobank Nederland geldt: we zijn nooit te oud om te leren." .vb.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 8