'Oude denkpatronen doorbreken' Van Giersbergen: "Het is de bedoe ling dat wij actief de boer opgaan en klanten benaderen. Van reactief naar pro-actief" Van der Sluis: "Je moet veranderen als je merkt dat de klant dat wil" Rabobank Delflanden doen. Ik geef de voorkeur aan snel erin en snel eruit. Zo hou je in de rest van de hal de rust die je nodig hebt om producten te verkopen. Volgens mij biedt het nieuwe concept juist wel de goede ambiance." Van der Sluis: "Maar weten je klanten wat je verkoopt? Uit een en quête die wij hebben gehouden bleek dat men haast niet herkent dat wij ook hypotheken, beleggingen, verze keringen en dergelijke verkopen." Van Giersbergen: "Waar begint dat proces van herkenning? Bij de lo kale banken, denk ik. Vroeger re ageerden we op wat de klanten van ons vroegen. Nu - in het kader van Visie '98 - is het de bedoeling dat wij actief de boer opgaan en klanten be naderen. Van reactief naar pro-actief. Dat is voor de meeste medewerkers een draai van 180 graden en juist daarbij kan het Veranderprogramma goed van pas komen. Wij stellen de mensen centraal. Wil je veranderen, dan zul je bij hen moeten beginnen." Spijker: "Absoluut, daar valt heel veel winst te behalen. Heel belangrijk is dat we bij onszelf te rade gaan en ons afvragen hoe we in de markt ope reren. We laten nu heel veel kansen liggen. We beschikken over enorm veel kennis, zowel in databases als in de hoofden van de medewerkers. Maar daar doen we veel te weinig mee!" 'Prima instrument' yAN GIERSBERGEN: "Precies. Ik merk dat we - zowel Ra bobank Nederland als de lokale ban ken - eigenlijk niks hebben gedaan met Visie '98. We hebben de bordjes verhangen, segmentmanagers be noemd, ambities bepaald en zijn ver volgens overgegaan tot de orde van de dag, namelijk: hoe krijgen we de klant zo snel mogelijk de bank weer uit. Ik merk dat we heel veel moeite hebben om te zien waar het om gaat. En al weer, voor het bepalen daarvan is het Veranderprogramma een prima in strument. De lokale bank krijgt niets opgelegd, nee, het enige wat we doen is helpen te bepalen waar het om gaat. Op alle terreinen, van bankhal "Wij doen sinds februari van dit jaar mee met het Veranderprogramma"zegt Wilma Broeseliske, manager Cliënten Advies bij Rabobank Delflanden. "We zijn begonnen met het opstellen van een business-plan, samen met de medewerkers. Daarin zijn we uitgekomen op tel, bel, sell. Tel staat voor tellen, net als we altijd hebben gedaan, maar dan kritischer. Bij elke actie moeten we ons afvragen: is wat ik nu doe nodig? Bel staat voor bellen, met andere woorden de bereikbaarheid van de bank. We hebben onder meer een callcenter ingericht, zodat klanten ons ook buiten de openingstijden telefonisch kunnen bereiken. Sell tenslotte staat voor verkoopgericht zijn. Ons primaire doel is het verkopen van producten. Volgens Broeseliske laten de veranderingen bij Rabobank Delflanden zich sa menvatten als de omslag van een bank oude stijl naar een klantgerichte organisa tie met kostenbewustzijn. Het streven is de behoeften van de klant te vervullen, maar binnen de grenzen van kosten en baten. Elke klant wil dat de bank open is wanneer het hem of haar uitkomt en alles verkoopt wat hij of zij wil hebben. Omdat dat voor de bank echter niet rendabel is, moet de organisatie zich bewust beperkingen opleggen. Broeseliske: "Uit alles merken we dat de klanten ons nieuwe beleid op prijs stellen. Hetzelfde geldt voor de medewerkers. Hun zelfbewustzijn is omhoog ge gaan en dat stralen ze ook uit. De omzet is ook gestegen, mede omdat klanten het waarderen dat we er op het juiste moment voor ze zijn. Vroeger hadden we de neiging heel lang te adviseren, terwijl de klant in wezen al veel eerder had willen kopen. Door training herkennen de medewerkers dat nu beter. Mede door het Veranderprogramma weten we nu dat oude denkpatronen doorbroken kunnen worden én dat vrijwel alle medewerkers dat heel erg op prijs stellen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7