l u*fmm LÏêÊMÊ "Op het hele traject van pasgeborene tot net-afgestudeerde doen zich diverse mogelijke momenten van switchgedrag voor" j3" Ctl mmWWmfS Wat gewonnen? Raooh?,;)k commercials, in 1997 alle gericht op jongeren van twaalf tot zeventien jaar. Eén van de speerpunten is de Rabo Top 40, een 'tijdloze carrier' zoals Uringa het noemt en dé manier om jongeren te bereiken. "Een heel mooi instrument", zegt ook Bonink, "met heel veel aanknopingspunten." Ze doelt op de MusicTours die de lokale banken kunnen bestellen en op de Charts die jongeren bij de banken en bij platenzaken kunnen afhalen, pa pieren hitlijsten waarop ook iets over de Rabo JongerenRekening wordt verteld. En als gezegd: ook de !SWOP is in dit veld een van de succesnum mers. Totaalpakket £en volgend switchmo- ment doet zich aan het eind van de studie voor. Voor de bank is dan waakzaamheid geboden. Je wilt im mers je oud-studenten als relatie be houden. De Rabobank biedt dan via een mailing een TotaalPakket aan. Van Kessel vertelt er met plezier over. "Wat wij hebben aangeboden is het volgende. Wie niet meer studeert, krijgt een jaar lang gratis het Rabo TotaalPakket, als opvolger van de Rabo Studentenrekening. Zo laten wij zien dat je ze tegemoet komt, dat je er ook na de studie voor hen bent. En mi naar Pinkpop '97 Kras en maak kans op een vrijkaartje voor Pinkpop! e /nee/ Verdubbel js beurs! Aanbidding waar muziek in zit De nieuwste films van dit jaar vind je o filmkalender. Hang 'm op je kamer en wat er de rest van het jaar te zien is int Bovendien kun jij profiteren van de uni filmactie: grotis noot de voorpremière I een van de spannendste films van het' originele filmposters. En vergeel niet m aan de ISWOP Los Angeles-here-l-coml Daarmee kun je een schitterende. verz\ winnen naar dé filmspot op aarde: Hol Surf 'ns lang Rabo Jonger Pinnen tijd win W-V- flaÜC*1! MA' mjk De student ^lle inSpanningen ten spijt: er blijven switchmomenten. Een (jonge) klant krijgen wil nog niet zeg gen dat die vanzelf zijn hele leven bij de Rabobank blijft. Daar is meer voor nodig. Zodra jongeren de leeftijd van achttien jaar bereiken, doet zich weer zo'n typisch switchmoment voor. Om te zorgen dat ze hun jongerenrekening omzetten in een Rabo Studenten Re kening en niet naar een andere bank lopen, zijn twee aparte mailings ontwikkeld. Marketeer stu dentenmarkt Astrid van Kessel: "Eerst krijgen onze bestaande klanten een mailing als ze in verband met de aan vraag voor studiefinan ciering een rekening nummer moeten doorge ven. Dan gaat er nog een mailing naar degenen die de studiefinanciering voor het eerst ontvangen maar nog geen Rabo Stu dentenrekening hebben." De studentenmarkt is voor de Ra bobank een belangrijke doelgroep. Van Kessel: "Niet alleen behoren stu denten later vaak tot de hogere inko mensgroepen. Maar ook - en dat wordt wel eens vergeten - stromen ze na hun studie makkelijk door naar de beslisfuncties in het bedrijfsleven. Wie dan al geruime tijd een relatie met de Rabobank heeft, staat toch meer open voor het opbouwen van een zakelijk contact met de bank." Analoog aan de !SWOP is voor de studentenpopu latie een zogenoemde onderhoudsmai- ling ontwikkeld: X-TRA. Poels: "In grote lij nen bieden de studen tenrekeningen van alle banken dezelfde facili teiten. Wij onderschei den ons op die markt door onze persoonlijke be nadering, onze manier van omgaan met de mensen." Vier keer per jaar stuurt de bank met het reke ningafschrift de bijsluiter X-TRA mee waarin, net als 1SWOP, aanbiedingen en voordeeltjes staan. Van Kessel: "Uit onderzoek weten we dat tachtig procent van onze studenten X-TRA kent. Het slaat zonder meer aan. Dat merken we ook wel uit de respons op bijvoorbeeld een aanbie ding voor de Heineken Night of the Proms. Toen zijn liefst 55.000 tele foontjes binnengekomen. Waar het om gaat is natuurlijk het scheppen van een positieve grondhouding ten opzichte van de Rabobank. Ze moe ten de bank - liefst blijvend - herken nen als 'mijn bank'." het werkt! De re spons is nu al waanzinnig hoog: 37 procent, maar dat kan nog groei en. We zijn ervan overtuigd dat het een goed product is voor die markt. Het To taalPakket is een uitste kend middel om de relatie met je klant te verdiepen. Zo laat je ze zich thuisvoelen bij de Rabobank." Steeds meer lokale banken opteren voor deze aanpak richting oud-stu denten. Zo legt de Rabobank een basis voor een 'lifetime'-relatie. En daar is het de 'persoonlijke bank' toch om te doen. Al is het geen vanzelf sprekendheid tóch loont het te wer ken met in het achterhoofd: 'Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst'! (RaboMagazine staat in bet ïit taMlilililMi&ii volgende nummer stil bij de ouderenmarkt) RS

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 5