Marja Bonink: "Het is een markt waarop banken met allerlei 'hebbedingetjes' de aandacht van de klant te trekken" aandacht van de klant te trekken. Voor een jongere is een belangrijke reden om bij ons of bij de concurrent een rekening te openen het extraatje dat de bank daar tegenover stelt." Lianne Poels van marketingcom municatie beaamt dit volmondig: "Daarom is het onderhouden van de relatie met je klanten zo ongelooflijk belangrijk. Wij willen ze door middel van onze mailings, zoals de 1SWOP, het gevoel geven: 'Bij ons zit je goed, bij ons krijg je wat extra's.' Zo maak je ze op die switch- momenten minder gevoelig voor de premiums van f anderen. ISWOP sluit inhoudelijk aan bij items die voor jongeren 'hot' zijn: muziek, film, sport, mode. Het gaat zesmaal per jaar naar alle houders van een Rabo JongerenReke- ning. Poels: "Het scoort heel goed. Alleen weten de lokale banken dat vaak niet omdat de reacties meestal centraal binnenkomen. ISWOP heeft een bereik van meer dan negentig pro cent. Dat betekent dat een week na ontvangst meer dan negentig procent van de doelgroep bevestigt ISWOP te hebben ontvangen. Wij proberen met ISWOP de relatie te verdiepen, een soort clubgevoel te creëren." Nieuwe beelden De Rabobank heeft in de afgelopen periode de oude cam- pagnebeelden verlaten en is nieuwe wegen ingeslagen. Zegt Uringa: "Vroeger hebben we bijvoorbeeld ge- probeerd op de stoel van de jongere te gaan zitten. Zo van: 'doe maar gek, dan bereik je ze vanzelf wel'. Maar dat werkt niet. Jongeren verwachten van een bank dat zij zich als een bank gedraagt en dat zij op haar terrein deskundig is." In de nieuwe campag- nebeelden die dit jaar zijn gerealiseerd staat de levensstijl van de jongeren re spectievelijk studenten centraal, met als onderliggende boodschap voor de jongeren: 'De Rabobank is een bank waarbij jij jezelf mag zijn' en voor de studenten: 'Met weinig geld toch veel genieten dankzij de Rabo bank'. Uringa: "Die P aanpak doet het goed en sluit per fect aan op de be levingswereld van de doelgroepen." actief, andere weer vrij passief, dat verschilt van bank tot bank." Het kind Speciaal voor jeugd en jonge ren is er de Rabo JongerenRekening, een spaarrekening die op de twaalfde verjaardag van het kind automatisch verandert in een betaalrekening waar op je ook kunt sparen, uitgerust met een pasje mét pincode. Bonink: In de markt van pasgeborenen tot en met studenten kent de Ra bobank drie specifieke producten: de Rabo RendementRekening, de Rabo JongerenRekening en de Rabo Stu dentenrekening. Voor de jongste groep tot vijf jaar bestaat geen apart product. Uringa: "We zijn bezig om ook voor de subgroep van pasgebore nen iets te creëren. De marktbewer king zal natuurlijk op ouders en/of grootouders moet worden gericht. We zijn nog aan het uitpluizen wat voor premiums we willen aanbieden." Bo nink vult aan: "Lokale banken doen zelf al heel wat voor pasgeborenen. Wij bieden centraal de mogelijkheid adressen van pasgeborenen op te kopen en ondersteunen de banken bij hun activiteiten. Sommige zijn heel "Daarmee halen we als het ware een potentieel switchmoment weg. Want wat zie je vaak bij kinderen ouder dan twaalf? Die doen een krantenwijk, helpen bij kennissen of vrienden van de ouders of wat dan ook. Wat is er mooier voor zo'n kind dan met zelf verdiend geld voor zichzelf wat te kopen. Daarmee is er meteen ook be hoefte aan een betaalrekening. Heb ben ze bij ons alleen een spaarreke ning lopen, dan komen ze dus voor de keus te staan bij welke bank ze die be taalrekening gaan openen. Met die automatische omzetting zijn we dus dat keuzemoment voor. Alle kans dat je ze zo vasthoudt." Om de Rabo JongerenRekening af te zetten, werpt de Rabobank een reeks aantrekkelijke hulpmiddelen in de strijd. Die variëren van een mailing naar alle bestaande spaarbankklantjes zonder Rabo JongerenRekening, in de leeftijd van vijf tot en met zestien jaar, tot de jaarlijkse wervingscampagne waarbij de bankhal in het teken van de JongerenRekening staat, van ad vertenties in jongerenbladen tot radio- Vlnr. Marjolein Uringa, Astrid van Kessel, Lianne Poels en Mar ja Bonink

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 4