van bank met JUIiyci C vergt 'n lange adem L Q'kè Z* WJft™™* Van 'clubgevoel' en !SWOP via X-TRA tot TotaalPakket 7..i^ De Rabobank is bijna 100 jaar 'jong' en dat wil ze ook weten. Nog belangrijker is dat ook de klanten het weten. En daar doet de bank van alles aan. Je kunt immers bij de Rabobank van de wieg tot het graf terecht. Financieel advies en alle maatregelen die je daarmee kunt nemen, zijn niet het exclusieve voorrecht van de 'verdieners'. Rabobank w&t - PiusdeRaboiop<H).' --*rr door Paul Vreuls onge mensen ermee vertrouwd en Peter Craghs maken dat er een bank is die zich onderscheidt door een heel eigen persoonlijke benadering vereist grote inspanningen van de zijde van de bank. Doet zij dat goed dan levert dat wat op. Het oude adagium 'Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst' gaat hier niet zonder meer op. Over de inspanningen op de jongeren markt: een zaak van lange adem. Er is heel wat voor nodig om een klant jong binnen te halen en hem of haar lang te behouden. De redenering is simpel. Als je erin slaagt de bank goed 'neer te zetten' bij de jongere dan leg je tenminste een hechte basis om deze ook later, als hij of zij als 'oudere jongere' door het leven gaat, als relatie te behouden. En natuurlijk óók wanneer zij eenmaal 'jongere ou dere' of 'oudere' is geworden... Zo eenvoudig ligt het niet. Dat bleek wel in de achterliggende periode toen de Rabobank haar positie als marktleider in de subgroep 15- tot en met 17-jarigen aan de Postbank ver loor. Geen reden om in somberheid te vervallen, want de Rabobank is dé marktleider als het gaat om de totale groep van 0- tot en met 18-jarigen. Wél een uitdaging om op het juiste moment de juiste zeilen bij te zetten om successen te blijven behalen. Relaties kweken Marjolijn Uringa van marketingcommunicatie: "Op het hele traject van pasgeborene tot net-afge- studeerde doen zich diverse mogelijke momenten van switchgedrag voor. Dat zijn de momenten waarop de jon gere bepaalt of hij blijft dan wel be sluit naar een andere bank te stappen. In ieder geval is het niet zo dat wie eenmaal bij jou bankiert, dat ook blijft doen. Tegelijkertijd vormen jon geren en studenten samen je instroom naar de volwassenenmarkt. Dus dat het om een belangrijke groep gaat, is wel zeker." Maar de concurrentie ligt op de loer. Daarvan kan marketeer Marja Bonink getuigen: "Het is een markt waarop alle banken hun best doen met allerlei aantrekkelijke regelingen, voordeeltjes en 'hebbedingetjes' de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 3