u rit uit Drie jubileumboeken te verplaatsen en daarmee ruimte te scheppen voor een heel andere inrich ting. De door Philips gepropageerde 'lichtspreiding' viel ook niet meteen in goede aarde. Meer dan eens hebben Orga n i s a t i e Jubileum ge s c h enkboe k een beetje een afgeronde vertelling." Het viel de auteurs op dat vroegere normen en waarden en manieren van denken en leven vaak de neiging heb ben in een ander jasje weer terug te komen. Ze wijzen op de huidige roep om meer so ciale controle, op de ge zagsverhoudingen die in de jaren zestig omver gekegeld werden, maar nu weer een beetje hersteld lijken te worden en ze vinden ook het oplevend 'regionalisme' een mooi voorbeeld. Vroe ger was de leefwereld van de meeste Nederlanders be perkt tot het dorp of de streek waar ze woonden. Door nieuwe vervoers- en communicatietechnieken is dat alle maal veranderd. De wereld werd één groot dorp, het dorp wereld (global village). Nederlanders in hun nieuw opgelever de en van vele lichtpunten voorziene huizen vastgehouden aan de lamp boven de in het midden van de kamer geplaatste huistafel. "Maar", zegt Vuijsje verwijzend naar een item over de strijd tegen het huisstof in het boek, "de strijd tegen het huisstof in ons land hebben we de voorbije jaren gewonnen, alle nog altijd voorkomen de stofallergieën ten spijt." 'Regionalisme' Vuijsje: "Geen droge geschiedenisles dus; elk hoofdstuk is De auteurs zien nu weer een duide lijk terugverlangen, een terugkeer ook, naar het streekeigene. Vuijsje: "De regionale cultuur, het bestuderen van oude dialecten: het beleeft een nieuwe bloei." In het boek zo ver woord: 'De lijst is lang en divers. Een greep: nieuwe vormen van 'censuur' op films, tv en Internet, hernieuwde algemene populariteit van Oranje, striktere opvattingen over wetshandhaving en straf, terugkeer van de fiets, van pontverbindingen en spoorwegmaatschappijen'. HTS "Menige computergebruiker vervloekt in z'n hart de dicta tuur van de technologie - de waterval aan overbodige op ties en accesoires die de pc hebben overwoekerd. Mis schien is dat de volgende opdracht voor de garage-in genieurs van Silicon-vallay: maak een gebruiksklare computer die geen handleiding of cursus vraagt." "De hype Internet is niets anders dan een aaneenscha keling van computerservers, zonder kop en staart, waar permanent chaos heerst. In het verleden wilde de Rabo nog wel eens krampachtig op de stoel van een jongere gaan zitten. Terwijl uit on derzoek blijkt dat de Rabo het profiel heeft van een jongeman van 30 tot 35 jaar. Dus zo moet je je ook profileren. Jongeren moeten het prettig vin den om in een Rabobank te komen, dat het ver trouwde profiel heeft. In de campagne proberen wij net als sportmerk Nike een sfeerbeeld te scheppen, waarin je je goed kunt herkennen. "Commercials kun je het beste onderbrengen in tv-programma's die kwalitatief een beetje minder zijn. Ietsje vervelender maar. Dan heeft de kijker wel zin in wat afleiding." "We zijn het beiden een beetje zat. We hebben alles gehad: hoogtepunten en dieptepunten. Ik vind het wielrennen eigenlijk niets meer. Sommige renners ken ik niet eens bij naam, Voor de kinderen is het ook tijd dat ze een normale vader krijgen. Giste ren belde Erik nog met Kelly. De oudste zei: 'Waarom ben je nou weer weg, pap? We hebben hier toch ook een straathier kan je ook fietsen.' Reken maar dat hij bij deze woorden moest slikken. De viering van 100 jaar Rabobank levert drie jubileumboeken op. Om te beginnen is er de officiële geschiedschrijving van de bank in de afgelopen 100 jaar. Daarin krijgt de periode sinds 1948 extra aandacht en krijgen de afge lopen 25 jaar een nog zwaarder accent. Er wordt voortgeborduurd op eerder verschenen gedenkboeken van de bank. Een team historici van de Rijkuniversi teit Utrecht onder leiding van professor Jan Luiten van Zanden schrijft dit ge denkboek, waarvan de titel nog niet vaststaat. Het wordt tijdens de Algemene Vergadering van 11 juni 1998 officieel gepresenteerd en zal ook in de boekhan del verkrijgbaar zijn. Voor een groter publiek en om cadeau te geven aan medewerkers en relaties van de bank is er het geschenkboek 'Lage landen, hoge sprongen', waarbij op deze pagina's uitvoerig is stilgestaan. Het komt in maart volgend jaar beschik baar. Tenslotte verschijnt begin volgend jaar nog een Engelstalig relatieboek van Ra bobank International. Dat is bestemd voor de buitenlandse medewerkers en re laties van Rabobank International en voor buitenlandse relaties van aangeslo ten banken. Het behandelt in vogelvlucht het specifieke van de Nederlandse economie en samenleving en vooral de rol en plaats van de coöperatieve Rabo bank daarin. Hiervan is Anne Lavelle, die al eerder publicaties voor de Rabobank verzorgde, de auteur. Alle bestuurders, oud-bestuurders, medewerkers en oud-medewerkers krijgen een gratis exemplaar van óf het geschenkboek óf het gedenkboek. Bestelling en levering gebeuren via Rabofacet. (Commentaar in NRC Handelsblad) (Stelling in proefschrift V.B. Curwiel, Landbouwuniversiteit Wageningen) (Ruud Polman, senior marketeer Rabobank Nederland, over de jongerencampagne van de bank, in Nieuwstribune) (Luis Bassat, Spaans top-creatief, in Adformatie) (Gea Breukink in Elsevier)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 16