Vanwaar die reis? Ü2H21D Organisatie Personeelsaanbieding Kijkje in de'keuken'van de Personeelsaanbieding Reizen Personeelsleden van de Rabobankorganisa- tie kunnen gemiddeld twintig keer per jaar gebruik maken van een Personeelsaanbie ding Reizen. Het initiatief voor zo'n aanbie ding gaat in beginsel uit van de reisorgani saties. Maar de Rabobank houdt wél de vinger aan de pols. uh) Door Hannie van Heugten atty van Rooy van Reizen Ra bobank Nederland: "Wij maken de reisorganisaties regelmatig attent op de mogelijkheid en de gerin ge kosten die hieraan verbonden zijn. De Personeelsaanbieding Reizen is een mooie kans voor medewerkers om kennis te maken met een product en het bevordert de verkoop." "Komt een touroperator met een aanbieding, dan bekijken wij of hij qua prijsstelling interessant genoeg is en of het aantal beschikbare plaatsen in verhouding staat tot ons perso neelsbestand. Vervolgens zorgen we voor het drukken en de verspreiding. Het is moeilijk tevoren in te schatten of een aanbieding goed zal lopen. Korte stedentrips blijken in trek, voor de aanbieding naar Antwerpen boek ten circa duizend personen en ook Gent loopt als een trein. Veel vraag is er ook altijd naar de bungalows van Center Parcs en Vrij Uit. Een verras sing voor ons was de grote belangstel ling voor de reis naar Beijing. Liefst 220 boekingen, waardoor er zelfs een extra vertrekdatum bij moest komen." Twee vliegen in één klap yoor veej rejs_ organisaties blijkt de Rabobankorga- nisatie een aantrekkelijk verkoopka naal. De contacten liggen er al en met relatief weinig kosten kunnen zij een grote groep mensen bereiken. Er spe len echter ook andere redenen mee om een aanbieding uit te brengen. Gerard Wolters van NS Travel vertelt dat zijn bedrijf een leuk aanbod kreeg voor twee hotels in Gent. "Het aan bod was niet groot genoeg om aan te bieden op de Nederlandse markt, maar wel geschikt voor een kleinere doelgroep, zoals de medewerkers van de Rabobankorganisatie. Wij hopen met de aanbieding de reisgidsen van NS Travel onder de aandacht te bren gen. Het aanbod reisgidsen is immers "Fantastisch maar wel een cultuur shock", zo beschrijft Roy Leesberg van de Rabobank Leiden zijn reis naar Bei jing, China. Zijn vrouw Natasja en hij bezochten voor het eerst een Aziatisch land. "Mijn vrouw wilde graag gaan, ik had mijn bedenkingen. Maar wat een ervaring, we hebben in die week zoveel gezien en beleefd. In eerste instantie voelden we ons wat verloren, overal om je heen zie je Chinese tekens en er is nauwelijks iemand die Engels spreekt. De contrasten zijn bovendien enorm. Monumenten uit een rijk verle den en hotels met westerse luxe. De le venstandaard voor de gewone man is echter onvoorstelbaar laag, zo zagen we toen we werden uitgenodigd bij een Chinees thuis. Het eten is heel goed koop en heerlijk. De Chinezen hebben wel andere fatsoensnormen dan wij. Boeren in een restaurant is de normaal ste zaak van de wereld.De Rabobank Leiden verkoopt geen reizen. De mede werkers kunnen echter voor reserverin gen en informatie terecht bij de Rabo bank Leiderdorp. zo groot dat het niet meevalt om daar uit te springen. We willen laten zien dat we goede accommodatie hebben tegen een leuke prijs." Twee vliegen in één klap dus. OAD had te kampen met overcapa citeit op Mexico. "Wij garanderen op deze charter de afname van een be paald aantal stoelen", legt Wim Gramsma van OAD uit. "In de Ne derlandse winter en in de vakantiepe riodes krijgen we die gemakkelijk vol. Van april tot medio juni is de vraag kleiner en elke niet verkochte stoel kost ons zo'n duizend gulden. Van- Iny en Bert Nijmeijer, beiden werk zaam bij Interpolis, maakten gebruik van de aanbieding van NS Travel naar Gent. Iny bezocht Gent al eerder en wilde altijd nog een keer terug. "Deze aanbieding was een mooie gelegen heid, een leuk tussendoortje voor een aantrekkelijke prijs. In drie dagen heb je ook genoeg tijd om het een en ander te bekijken en de sfeer te proe ven. Die is in Gent gemoedelijk en er zijn veel leuke restaurants en cafétjes. Het is ons zo goed bevallen dat we erover denken binnenkort nog een keer te gaan. De aanbieding loopt tenslotte nog tot eind maart. daar de aanbieding naar Puerto Vallarta. We kunnen er beter niets op verdienen of er zelfs iets bijleggen, dan duizend gulden te moeten betalen voor een lege stoel." Voor Unitravel zijn de belangrijkste redenen voor het uitbrengen van een aanbieding de goede verstandhouding met Rabobank Reizen en een vergroting van de productkennis en de naamsbe kendheid van Unitravel. Renate de Walle: "Bovendien willen wij alle mede werkers van de Rabobankorganisatie laten genieten van onze samen werking." 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 13