versterkt Rabobank-imago kiend zoekprogramma kan de klant heel gemakkelijk naar die producten en diensten klikken die voor hem of haar relevant zijn", legt Schütz uit. Uiteindelijk wil de directie dat Rabo- facet getypeerd wordt als een kennis centrum. Dekker: "De bedoeling is dat we ons gaandeweg steeds meer gaan toe leggen op de regievoering en steeds minder op de operationele uitvoering. Nu!Winkelen in de RaboShop! Dekker: "Met alle IT-componenten en de Facilitaire Diensten onder één dak zijn de mogelijkheden legio" Direct Marketing Services Wanneer je voor die uitvoering een goede samenwerking weet te creëren met externe partijen, kun je veel meer werk aan. En dat is gezien onze werk- portefeuille hard nodig." Schütz hoopt daarbij nog meer de draai naar de klant te kunnen maken. "In de toe komst zouden we ernaar toe moeten dat we rechtstreeks op de klant af stappen en zeggen: 'hé, we merken dat jullie op een bepaald gebied pro blemen hebben. Wij denken dat we een oplossing kunnen bieden'." Het lokale spaarsysteem Loko en TrefPunt Ne derland vormen de jongste loten aan de Rabofacet- boom. Voor TrefPunt geldt dat letterlijk en figuurlijk, want de 86 medewerkers zijn amper de 25 jaar ge passeerd en voor velen is TrefPunt Nederland dan ook de eerste werkplek. Eind 1994 kwam het idee om de Rabobank op Internet te zetten. Naast de ge ijkte manier met een website ook door het creëren van virtuele, lokale marktplaatsen. Op 7 oktober was er taart bij TrefPunt Nederland: het honderdste Tref Punt ging die dag de lucht in."Vooral de banken die nu starten doen het goed','zegt Berry Reijnen, die leiding geeft aan de adviseurs- en communicatie-af deling."Men weet wat Internet is, de markt is er echt klaar voor." ftaboOhopfpen) i>0 tnn fittxmnli. ftrtp.//nboihopiiisbobink Bezoekers kunnen bij TrefPunt virtueel winke len. Rabotelebankiercliënten kunnen inmiddels kie zen voor de optie 'Direct betalen'. Het verschuldigde bedrag wordt dan direct van de rekening van de consument gehaald en bijgeschreven op de rekening van de ondernemer waarna het product meteen ge leverd kan worden."Een mooi voorbeeld van een nieuw bancair product dat het segment Bedrijven Ad vies samen met TrefPunt op de markt heeft gezet'; zegt Reijnen. Het ondersteunen van nieuwe bancaire toepassin gen op Internet is een van de doelstellingen van Tref- Punt."Een ander doel is het aanboren van nieuwe re laties en het verdiepen van huidige',' vertelt hij."Door middel van TrefPunt schept de Rabobank voor onder nemers een mogelijkheid zaken te doen via Internet. Dat levert de middenstander meer business op en wanneer het met de middenstander goed gaat, gaat het met de Rabobank goed." Een ander belangrijk aspect van TrefPunt is dat het het imago van de Rabobank versterkt."De Rabobank is de eerste bank die op deze ma nier het net opgaat. TrefPunt po sitioneert de Rabobank ten op zichte van de concurrent daarom als innovatief. Een bank die keu zes maakt en erin doorgaat. Een bank die de nek durft uit te ste ken en die ondernemend is. Dat heeft zijn uitstraling op de klan ten." Een mooi voorbeeld van een netwerkorganisatie is Di rect Marketing Services. Dui zenden gepersonaliseerde mailings gaan hier de deur uit. Als onderdeel van de een- heid Teleservices zorgt DMS ervoor, veelal op het verzoek van een segment of een loka le bank, dat de mailings ge maakt worden bij de mail shop, dat de response wordt verwerkt, dat de adressen worden beheerd en de mar keting database up to date blijft. Ook hier geldt weer dat de klant het uitgangs punt is. Sjef van Hijfte, op drachtmanager bij DMS: "Vroeger moest de klant bij een aantal verschillende eenheden 'shoppen' om een direct mail-actie op touw te zetten, nu is er één loket, na melijk DMS." De kern van DMS is de marketing database waar alle gegevens van huidi ge en potentiële klanten lig gen opgeslagen. Van Hijfte: "Kennis is macht. Met die kennis als hulpmiddel, kun je huidige klanten binden en nieuwe klanten trekken op een heel directe manier. Een voorbeeld? Wanneer we zien dat een klant een hoge cre- ditstand heeft, zouden wij er voor kunnen zorgen dat die klant een brief op de mat vindt met de vraag of hij mis schien een spaarrekening wil openen."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 12