Geen meer Fysieke brug naar de lokale banken Bankhaldistributie. "De eenheid Werkgebied Aangesloten Banken (WAB) kwam met het basisidee en samen zijn we tot het uiteindelijke concept gekomen. Het WAB is in die zin meer een beleidsgeoriënteerde een heid en Rabofacet een realiserende. Zij bedenken het, wij stellen bij, kop pelen terug en voeren uit. En dat werkt wel aardig." Met de nieuwe structuur is de mis sie van Rabofacet niet veranderd. Die is nog altijd dezelfde: een bijdrage le veren aan bet concurrerend vermogen van de Rabobankorganisatie. "Maar", zo legt Schütz uit, "de pro ducten staan nu niet meer centraal, maar de klant. Vroeger vulden we onze missie in door de kosten voor de klant zo laag mogelijk te houden, te genwoordig ook door de klant meer waarde te bieden." De term 'dedica- ted to the customer' kom je dan ook overal tegen bij Rabofacet. Klantenforums Wget de klanf Qok daadwerkelijk hoe 'dedicated' Rabo facet wil zijn? "Nee, nog niet", zegt Schütz. "Wat bij en via ons allemaal kan komt nog niet altijd helemaal over bij de klant. Ze nemen onze producten wel af, maar op een los-zand-manier. Lokale banken hebben soms nog geen bele ving van 'Nu doe ik óók zaken met Rabofacet'." Om er achter te komen wat de klant precies wil, organiseert hij voor het onderwerp Facilitaire Dienstverlening met regelmaat klan tenforums. Schütz: "In zo'n forum vertellen de lokale banken steevast: 'Communiceer nou eens wat Rabo facet allemaal kan'. Niet in termen van producten, maar in termen van meerwaarde, customer value dus. Daar ligt wat mij betreft de komende tijd voor ons een uitdaging." En wat kan Rabofacet allemaal? "yeej" zegt Dekker overtuigend. "Met alle IT-componenten en de Facilitaire Diensten onder één dak zijn de moge lijkheden legio. Wij willen de klant helpen waar dat maar kan." Om de klant ook precies duidelijk te maken waarvoor hij of zij bij Rabofacet te recht kan, is er een Rabofacetsite in ontwikkeling waarin de klant centraal staat. "Door middel van een uitge- Omdat Arcade ook het beheer verzorgt, is er con stant een terugkoppeling naar de makers van de toe passingen waardoor Arcade kan aangeven wat er eventueel verbeterd kan worden bij een volgende re lease van een applicatie. Het begrip 'dedicated to the customer'is dan ook met name van toepassing op deze eenheid. Duetz:"0ns hele bestaansrecht is geënt op het ondersteunen van de klant in zijn bedrijfspro cessen. De klantvriendelijkheid van onze dienstverle ning wordt daarom regelmatig gecheckt door surveys te houden, bijvoorbeeld onder systeembeheerders en hoofden bedrijfsvoering. Met behulp van die uitkom sten bekijken we dan hoe we het doen en hoe het beter kan." Het doel van Arcade is ervoor te zorgen dat ICT (Informatie Communi- catie Technologie) geen kopzorg meer is voor de lokale banken en dat er bij problemen zo snel mogelijk een oplossing is."0p die manier hoeven de lokale banken zich daar zo min mo gelijk mee bezig te houden en kunnen ze zich concen treren op hun eigenlijke werk"zegt Duetz."En zo dra gen wij ons steentje bij aan het concurrerend vermo gen van de Rabobank."Om de klanttevredenheid en de relevantie van de diensten van de dienstverlening bij de lokale banken in de gaten te houden, heeft Ar cade een klankbordgroep. Duetz:"Die bestaat uit 25 lokale banken, groot en klein en uit het hele land.Zij denken mee over ontwikkelingen in de toekomst. Met die informatie kunnen we de producten en de dienst verlening zoveel mogelijk aanpassen aan de wensen van de klant." Als DMSeen mailing produ ceert, zorgt Fysieke Distributie er voor dat deze mailing de deur uit gaat. Deze eenheid is de logistieke dienstverlener van de Rabobankor ganisatie verantwoordelijk voor de post en het transport. Bovendien beheert Fysieke Distributie het ma gazijn en de groothandel en heeft deze eenheid een tak Verkoopon dersteuning die de lokale banken bijvoorbeeld ondersteunt bij acties. Manager Hans Balkenende noemt ook hier weer de term 'dedicated to the cusfomerV'Voorheen werkte ie- Een belangrijk product van Fysieke Distributie is de Rabo- dere afdeling voor zich. Wanneer de ene afdeling zijn deel van het pro duct af had, gaf zij dat over de muur aan de volgende. Bij ons gaat dat inmiddels anders. Wanneer wij voor DMS een mailing de deur uitdoen, werken we daarbij nauw samen en komt DMS ook regel matig checken of alles goed loopt. Dat zorgt uiteindelijk voor een beter product en een grotere klanttevredenheid." shop op het intranet. Balkenende: "Allerlei goederen en diensten zijn in de Raboshop te bestellen waarna Fysieke Distributie de producten le vert. Wij dragen met de Raboshop dus bij aan bestelgemak en be schikbaarheid van goederen en diensten." Arcade is de eenheid die vrijwel alle toepassingen die voor de loka le banken gemaakt worden test, distribueert, ondersteuning biedt bij invoering en beheer. De infrastructuur voor de lokale banken regelt Arcade op dezelfde wijze en de desbetreffende producten ontwikkelt Arcade zelf. Ook de financiële stromen naar de lokale banken en de le verancierscontacten zijn binnen Arcade gepositioneerd. Voor hulp aan de lokale banken is er een servicedesk. Arcade heeft dus dagelijks contact met de lokale banken. "Vandaar ook onze naam" legt Milca Duetz uit, manager van een aantal Service Management Teams bij Arcade."Arcade betekent boog. Wij zijn de brug van alle eenheden binnen de Rabobankorganisatie naar de lokale ban ken." Bij Arcade bestaat een schat aan kennis. Aan de ene kant weten de medewerkers er veel over de informatietoepassingen die gemaakt worden en aan de andere kant zijn ze op de hoogte van de wensen en behoeften van de lokale banken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 11