Van Schijndel: 'Bij familie kun je zeggen wat je op je hart hebt' Klanten associëren producten dochters niet met Rabomerk hij vindt dat niet kunnen. Hij kiest, niet wij." Van Schijndel: "Maatwerk en massaproductie zijn inderdaad twee verschillende zaken, ook volgens Visie '98. Het bedienen van de massamarkt moet goed, efficiënt en tegen een gun stige prijs. Dus met één standaardpro duct. Over het label Interpolis of Ra bobank kun je eindeloos discussiëren. Je kunt het de cliëntadviseur echter niet aandoen dat de klant kan kiezen uit verscheidene merken. In de massa markt zijn we daarom overgegaan op een soort direct writingsysteem. Di recte schade-afhandeling, directe in casso, met de cliëntadviseur als aan spreekpunt. Wel moeten uitzonderin gen mogelijk zijn. De klant is koning. Als hij wat anders wil, moet je hem dat bieden. Als ik bankdirecteur was, deed ik dat ook. Maar dan liet ik het advies wél over aan de assurantie-ad viseur." Dijkstra: "Over het product en de manier van advies zijn we het eens. Het merk is echter een heel ander ver- haal. Ik vind dat de particulieren- markt het beste is gediend met één merk en de bedrijvenmarkt met maat werk en meerdere merken naast el kaar. Kijk ik echter naar de Alles in één Polis, dan vraag ik me af of we goed bezig zijn. De concurrent die nog op de oude manier werkt, heeft intus sen zijn prijs bijgesteld en is even goedkoop. Ik ben daarom geneigd te kiezen voor de merknaam Rabobank. Puur om een product dat zo dicht bij het totaalpakket van bankieren ligt, goed op de bühne te brengen." Relatief onbekend VAN SCHIJNDEL: "Ik vind het heel onlogisch wat je zegt. Jij wil in de bedrijvensector meerdere merken in het schap wilt. Prima. Maar dan moet je Interpolis ook gun nen dat ze zich als A-merk profileert. Ik wil op hetzelfde parcours met de zelfde hindernissen lopen als de con current. Interpolis is een relatief onbe kende verzekeraar. Als wij de naam van ons bedrijf willen vestigen en het merk Interpolis willen profileren hoort daar niet het label Rabobank aan te hangen. Als wij een schade af wijzen, en dat is de andere kant van de medaille, kan dat beter onder de naam van Interpolis dan onder die van de bank." Dijkstra: "Als wij in onszelf gelo ven, moeten we het aandurven pro ducten van de concurrent in het schap te leggen. Ook van ABN AMRO. Maar in de particulierenmarkt vind ik het vanzelfsprekend aan verzekerin gen het merk Rabobank te hangen. Interpolis is Rabobank. Laten we dat dan gewoon zeggen." Van Schijndel: "Wat die concur rent op de plank betreft ben je verder dan ik. Banken kunnen hun rol van onafhankelijk verzekeringsbemidde laar en -adviseur alleen goed uitoefe nen als ze niet met het merk Rabo bank op de proppen komen, maar In terpolis aanbieden als A-merk. Inter polis moet in de perceptie van de klant, maar ook in die van veel ban ken, worden neergezet als een van de huismerken van de Rabobank. In te genstelling tot de ABN AMRO heb ik van de Rabobank nog geen enkele commercial gezien over verzekerin gen. Dat vind ik een gemis." De introductie van de Alles in één Polis is voor Interpolis en lokale ban ken te vergelijken met een ingrijpende verbouwing, terwijl het huishouden gewoon moet doordraaien. Banken kregen te maken met een dubbele ad ministratie en een andere systematiek. Rabobank Midden Langstraat was één van de eersten die overging, Hoe kijkt de bank daar tegenaan? Dijkstra: "Mooi product dachten we toen we eraan begonnen. Dat is het ook. Maar die omzetting was één doffe ellende. Mijn mensen hebben geleden. Pas achteraf heb ik me gere aliseerd hoe ingrijpend deze introduc- De Lage Landen, Robeco, Interpolis. Zomaar een greep uit de huismerken van de Rabobank: kwaliteitslabels mét A-keur merk. Toch associëren maar weinig klanten deze namen, hoe groot ook, direct met de RabobankorganisatieLaat staan dat ze weten dat de producten van alle drie ge woon bij iedere bank in het schap liggen. Gewenst of ongewenst "Die vraag houdt ook ons bezig"zegt Kim Egger, directeur Marketing en Com municatie van De Lage Landen. Hij heeft aanwijzingen dat een bankadviseur eerder geneigd is warm te lopen voor 'eigen' pro ducten dan die van een 'ander', ook al is dat een volle dochter van de bank. Hetzelf de zou ook wel eens kunnen gelden voor klanten, denkt Egger. "Klanten zien een product dat ze bij de bank kopen al gauw als 'Rabo', ook al is bet geen direct bancair product. Dit heeft te maken met de belang rijke rol van de bankadviseur tijden het verkoopproces." Of het daadwerkelijk beter is het merk Rabobank op al 'zijn' producten te plakken, is voor hem echter allerminst zeker. "Dat hangt af van de kracht van ons eigen merk en de geloof waardigheid van de bank als zelfstandig aanbieder van onze producten."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7