'Concurrentie houdt banken én Interpolis scherp' Dé ^XAêküiAkéïi "You can get any colour you want, as long as it is black." De beperkte keuze waar- 5 mee Henri Ford een eeuw geleden zijn im- perium vestigde is vandaag de dag abso- luut not done. De moderne mens wil kie- zen. Uit verschillende merken, diverse kleuren, bijzondere varianten. Confectie met de uitstraling van maatwerk lijkt het leitmotiv in een wereld, geregeerd door de consument. Dat geldt zelfs voor de pro ducten van een bank. Toch krijgt diezelfde veeleisende consument, wanneer hij bij een Rabobank aanklopt voor een verzekering, doorgaans maar één merk voorgeschoteld: Interpolis. Het A-merk van de Rabobank. CTv o 6 et is de vraag of de klant daarop zit te door wachten", stelt direc- Willemien teur Jan Dijkstra van Rabobank Mid- Veldman-Marsman den Langstraat. Bij hem in het schap liggen ook Delta Lloyd en Nationale Nederlanden. Bovendien vindt hij dat Interpolis haar producten de merk naam Rabobank moet geven. Direc tievoorzitter Piet van Schijndel van Interpolis zegt daarentegen dat Inter polis haar bestaansrecht juist bewijst met haar eigen naam, maar neemt graag de uitdaging aan mee te lopen in de hordenloop met de klant als hoofdprijs. "Concurrentie houdt ban ken én Interpolis scherp", vinden bei den. Een tweegesprek over de perike len met de Alles in één Polis en het merkenbeleid van de Rabobank. In terpolis of Rabobank, that's the question. Dijkstra: "Kijk naar Albert Heijn, Coca Cola en McDonalds. Drie A- merken met een ijzersterke uitstraling en dito imago. Dat is nu precies wat de Rabobank ook moet hebben. Ik vind dat we ons veel meer als A-merk moeten profileren. Verzekeringen van Interpolis horen de naam Rabobank te dragen." Van Schijndel: "Het gros van de Nederlandse consumenten weet niet eens dat ze bij een bank ook verzeke ringen kunnen afnemen, laat staan dat ze verzekeren associëren met ban kieren. Dat zien ze toch echt als een heel ander vak. Bovendien is een ver zekering, zeker in de schadesector, voor verreweg de meeste mensen een noodzakelijk kwaad." Maatwerkproducten DIJKSTRA: "Ik zou eraan willen toevoegen dat je onder scheid moet maken tussen massa- en maatwerkproducten. Massaproducten proberen we zo makkelijk en efficiënt mogelijk te verkopen. Dat moet je onder Rabobanklabel doen. Blijft wel de vraag hoe de klant daar tegenaan kijkt. We hebben nu eenmaal te maken met verschillende soorten klanten. Dat maakt de discussie inge wikkeld. Ik weet zeker dat onderne mers verzekeren en bankieren als twee verschillende zaken zien. Dus hoort daar volgens mij wel het merk Inter polis in het schap te liggen. Naast Na tionale Nederlanden, Delta Lloyd en andere A-merken. Een ondernemer ziet een bank als bemiddelaar. Eén merk accepteert hij niet. Sterker nog,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 6