Het model in de praktijk die visie zijn we verder gaan werken. Toen kwam het proces pas op gang." Bouman: "Voor mijn gevoel had den we toen de deadline al bereikt. In het begin denk je: mei volgend jaar is nog een heel eind weg. Je kijkt nog eens en het is maart en er staat nog helemaal niets op papier. Op paasza terdag (30 maart - red.) in Almen vielen de stukken eindelijk een beetje in elkaar." Het kerndoel- streven van de Rabobank is vol gens de groep: 'Het leveren van toegevoegde waarde voor leden en klanten'. De gemeenschap pelijke visie luidt: 'Onze uitdaging is uw behoeften en ambities samen met u te realiseren door inzet van onze kennis, onze kunde, onze (financiële) middelen en onze netwerken'. Ha- ringsma licht toe wat er met die net werken wordt be doeld: "De kracht van onze organisatie is het distributieka naal, waardoor wij dicht bij de mensen zitten. Dat zouden Rob Wijnmaalen Het denkmodel is zowel toepasbaar op het gebied van zorg en dus welzijn, als op dat van de economie ofwel welvaart. Van ieder terrein een project als voorbeeld. De Rabobank Rijn en Heuvelrug heeft in haar werkgebied veel fruittelers die voor verkoop van fruit, koel- en sorteerruim- te afhankelijk zijn van de veiling Wijk bij Duurstede. Er vinden steeds meer fusies plaats tussen veilingen. De oude veiling Wijk bij Duurstede kan daardoor over enige jaren geen bedrijfseconomisch bestaansrecht meer hebben. Bovendien zijn er afspra ken met de gemeente dat er op het terrein van de veiling woningen zullen worden gebouwd. De veiling heeft de fruittelers twee jaar geleden de garantie gegeven dat zij nog vijfjaar van de veiling gebruik kunnen maken. Pieter Nap, directeur van de Rabobank Rijn en Heuvelrug:"De fruittelers en de veiling durven in dit stadium nog niet met elkaar te praten, omdat ze bang zijn teveel op de zaken vooruit te lopen. Al groeit de ongerustheid bij de fruittelers over wat er over drie jaar gaat gebeuren. Wij hebben dit zwijgen als neutrale partij verbroken. We hebben gepraat met mensen van de veiling, gepolst bij de aanvoer dersvereniging en dan blijkt dat ze eigenlijk allemaal het probleem bespreekbaar willen maken. Als Rabobank moet je in de beginfase de juiste mensen kiezen om zo'n proces op gang te brengen. Deze maand vindt een eerste gesprek plaats." Ook voor een mogelijke oplossing voor de toekomst kan het model uitkomst brengen. Al is het daar nog te vroeg voor, vindt Nap. In Menaldumadeel is al een oplossing voor een zorgbehoefte gecreëerd. Er is een coöperatie van en voor ouderen opge richt. Van deze vereniging zijn ouderen lid. Zij betalen een kleine contributie en hebben recht op hulp van de ouderenadvi seur. Het doel van de coöperatieve vereniging is ouderen wegwijs te maken in het brede scala van voorzieningen voor hen op het terrein van zorg. Om dit doel te bereiken heeft de coöperatieve vereniging voor twaalf uur in de week een ouderenadvi seur in dienst. De Rabobank vult de eerste twee jaar het tekort in de begroting voor het project aan met ƒ25.000,-. Na die twee jaar moet het op eigen benen kunnen staan. Om het project ook op de langere termijn bestaansrecht te geven en te voorzien van voldoende inkomsten wordt een vereniging van sympathisanten opgericht. Die kan bestaan uit kinderen van ou deren, gemeente, stichting bejaardenhuisvesting, verzorgingstehuis, woningstichting en zorgverzekeraars. Het project is begin dit jaar van start gegaan. we kunnen uitnut- ten. Dat was één van de ideeën van Linschoten: de 'spin-in-het-web- gedachte'. Het zou toch prachtig zijn Hoijte Haringsma als de bakkers knecht vandaag ziek wordt en de Rabobank Menalduma deel via haar netwerk zorgt dat er morgen weer een bakkersknecht is. Waarom zouden wij dat niet kunnen regelen? Het is commerciegedreven, maar daar is niets mis mee. Je bevindt je dan op het terrein van de product ontwikkeling." Dichtbij de mensen zitten, maakt de tongen bij de directeuren los. Nap: "Wat ik zo merkwaardig vind, is dat de Rabobank als iets van de gemeen schap wordt beschouwd. In Lang broek zat een ING. Die is daar zo maar ineens weggegaan. Daar ging niet het hele dorp van plat. Als ik dat zou proberen met ons kantoor in Cot- hen, stond iedereen morgen hier op de stoep. Ze zijn niet allemaal klant, maar de Rabobank is van iedereen." Bouman: "We heb ben de openingstij den van het kantoor in Valburg onlangs beperkt. Maar dat hebben we eerst met een brede klank bordgroep uit de ge meenschap uitvoerig besproken. Dat deed ik toch met het idee: het is iets van hen. Het is geen postkantoor. We moeten het anders aanpakken." Spijkers met koppen In de an(Jerhalve maand die de groep nog resteert vanaf eind maart tot de presentatie worden spijkers met koppen geslagen. Enkele groepsleden gaan op zoek naar pro jecten die passen in een denkmodel waarin de stichting van een coöpera tie en een vereniging van sympathi santen centraal staat. Op de presenta tie vertellen klanten in video-opnames wat zij van hun bank verwachten. Het model kan in allerlei situaties worden toegepast en afhankelijk daarvan worden ingevuld. De gedachte is nieuw en of de juridische constructie houdbaar is, zal nog moeten blijken uit verder onderzoek. De samenhang met het project 100 jaar Rabobank en de opzet van Sa menspelactiviteiten ligt voor de hand vinden de geïnter viewde directeuren. De conclusie in het verslag zegt veel over de richting waarin zij hun Sa menspelactiviteiten zoeken: 'De Rabo bank staat midden in de gemeenschap, maar we worden niet zo ervaren. Wil je je als bank profileren in de gemeenschap, dan is daar meer voor nodig. Je zult dan initiatieven moeten ontwikkelen, betrokken moe ten zijn en de wil hebben om te parti ciperen in maatschappelijke zaken. Daarbij moet steeds bedacht worden dat we geen filantropische instelling kunnen zijn. Er moet sprake zijn van een win/win-situatie. De bank mag in haar hoedanigheid van financiële in stelling haar deel bijdragen. Dit kan goed in de vorm van kennis en het meedenken in oplossingen, maar steeds vanuit een zakelijke optiek, die ook voordeel voor de bank oplevert.' Bart Bouman

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 5